خبر

معاون نظارت و امور مناطق
سازمان مدیریت تاکسیرانی تهران: 
نرخ کرایه تاکسی تا پایان سال ثابت می‌ماند
مهسا قوی قلب/ یکی از نگرانی‌های مردم بعد از سه نرخی شدن قیمت بنزین، افزایش کرایه تاکسی‌ است. در سال‌های قبل با سرد شدن هوا در نیمه دوم سال، بارندگی و افزایش ترافیک همیشه نگرانی درباره نرخ کرایه تاکسی‌ها وجود داشت، اما امسال اعلام نرخ سوم بنزین گمانه‌زنی‌ها را بیشتر کرده است. با این اوصاف محمد حیدری، معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران معتقد است هیچ نگرانی درباره افزایش نرخ‌ها وجود ندارد. او با اشاره به اینکه نرخ کرایه تاکسی‌ها طبق مصوبه سال‌جاری محاسبه می‌شود، به «ایران» می‌گوید: «مردم بابت افزایش نرخ کرایه تاکسی نگران نباشند، چون با افزایش قیمت بنزین، هیچ‌گونه افزایشی در نرخ کرایه تاکسی‌های تحت پوشش سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران وجود نخواهد داشت و نرخ‌ها همچنان تا پایان سال‌جاری ثابت باقی می‌ماند.»
او در پاسخ به این سؤال که اگر راننده تاکسی، مازاد بر نرخ مصوب دریافت کند، مسافران چه واکنشی باید نشان بدهند، توضیح می‌دهد: «نرخ کرایه تاکسی‌همچنان بر مبنای مصوبه سال‌جاری محاسبه می‌شود و رانندگان موظف به رعایت نرخ‌های مصوب هستند، بنابراین هرگونه دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب قبلی، تخلف است و در صورت مشاهده با راننده خاطی برخورد لازم انجام می‌شود.» 
به گفته حیدری « شهروندان هم در صورت مشاهده هرگونه افزایش قیمت کرایه تاکسی، می‌توانند با شماره ۱۳۷ سامانه شهرداری تهران تماس گرفته و ثبت شکایت کنند تا با راننده متخلف برخورد شود. ما روزانه پاسخگوی این شکایات هستیم. شکایت‌ها بررسی و پرونده‌های رانندگان متخلف به هیأت‌های انضباطی ارجاع می‌شود. البته برای جلوگیری از دریافت کرایه تاکسی مازاد بر نرخ مصوب، مسافران بهتر است کرایه را آنلاین پرداخت کنند. از طریق پرداخت آنلاین امکان جست‌و‌جو از طریق اسم و فامیل راننده وجود دارد و راحت‌تر و با سرعت بالاتری می‌توان راننده متخلف را پیدا کرد. در تهران حدود ۸۰ هزار راننده تاکسی در شهر مشغول کار هستند و از طریق پرداخت‌های آنلاین راحت‌تر می‌توان به افراد دسترسی پیدا کرد. نصب اپلیکیشنی که شهرداری معرفی کرده هم در زمینه تاکسی‌های خطی کمک کننده است. نرخ کرایه تاکسی در این اپلیکیشن وجود دارد و از همان طریق هم می‌توان به صورت الکترونیک کرایه را پرداخت کرد. از این طریق نیز امکان هیچ گونه تخلفی از سوی راننده وجود ندارد و مشکلات ناشی از پرداخت نقدی هم وجود نخواهد داشت، ضمن اینکه اضافه پرداخت کارمزد هم از این راه حذف می‌شود.»
معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به اینکه در ساعات پیک ترافیک یعنی صبح‌ها و بعدازظهرها، کرایه‌ها به صورت شناور و بر اساس زمان سفر محاسبه می‌شود، می‌گوید: «در مصوبه شورای شهر آمده است تا ۵۰ درصد در ساعات اوج ترافیک، افزایش کرایه می‌تواند اعمال شود که بر اساس سیستم هوشمند و مدت زمان سفر و افزایش زمان سفر نسبت به حالت عادی و شرایط غیرترافیک، تعیین و محاسبه می‌شود و راننده تاکسی هیچ نقشی در تعیین نرخ کرایه ندارد. ساعت ۷ تا ۹ صبح و ۱۶ تا ۲۰ بعدازظهر ساعات پیک ترافیک هستند و با افزایش پلکانی نرخ کرایه تعداد بیشتری از راننده‌ها در ساعات اوج ترافیک در خط باقی می‌مانند و خدمات حمل‌و‌نقلی به شهروندان ارائه می‌دهند.»
با این اوصاف سؤالی که بی‌جواب می‌ماند این است که همچنان در بسیاری از مسیرها خط ویژه تاکسی وجود ندارد و مسافران مجبور هستند از خودروهای عبوری استفاده کنند، چون تاکسی عادی یا تاکسی خطی مشخصی در آن مسیر کار نمی‌کند. با گران شدن قیمت بنزین حالا رانندگان عبوری و به اصلاح تاکسی‌های شخصی هر نرخی را بتوانند از مسافر‌طلب می‌کنند و مسافر هم از سر استیصال مجبور است کرایه را پرداخت کند. هیچ مقامی هم پاسخگو نیست؛ در سوی دیگر هم تاکسی‌های اینترنتی شرکتی قرار دارند، که نباید به بهانه افزایش قیمت بنزین، نرخ‌ها را بالا ببرند. 

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و یازده
 - شماره هشت هزار و نهصد و یازده - ۲۴ آذر ۱۴۰۴