معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور:

هوشمندسازی بندر بوشهر کلیدخورد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دو روزه «توانمندی‌های اقتصاد دریامحور» که روز گذشته در مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد، اجرای مرحله اول طرح پایلوت هوشمندسازی بنادر بوشهر را کلید زد و گفت: «در حوزه اقتصاد دریامحور، بندر بوشهر به‌عنوان پایلوت هوشمندسازی انتخاب شده است.»

فعالیت اولین هلدینگ توسعه اقتصاد دریامحور
حسین افشین با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور در سال دوم اجرای آن توسط مقام معظم رهبری، گفت: « با برگزاری جلسات مشترک با دکتر عبدالعلی‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، به این جمع‌بندی رسیدیم که نمایشگاهی را برای ارزیابی داشته‌ها و توانمندی‌های کشور برگزار کنیم تا بدانیم در یک، دو و پنج سال آینده چه برنامه مشخصی باید دنبال شود.»
رئیس بنیاد ملی نخبگان از راه‌اندازی نخستین هلدینگ دانش‌بنیان حوزه اقتصاد دریامحور خبر داد و افزود: «از سال گذشته، برنامه‌ای مستقل برای اقتصاد دریامحور تدوین و آیین‌نامه‌ای جدید برای شرکت‌های پیشرو طراحی کردیم. طبق این آیین‌نامه، شرکت‌های پیشرو به‌عنوان هلدینگ‌های توسعه فناوری در بالادست قرار می‌گیرند و شرکت‌های توسعه‌دهنده و شرکت‌های دانش‌بنیان هم در انتهای زنجیره جای دارند.» معاون علمی رئیس‌جمهور تأکید کرد:« باید از استارتاپ‌های دریایی حمایت کنیم چراکه بخش قابل توجهی از فناوری‌های دریایی، محصول شرکت‌های کوچک اما خلاق و با اعتمادبه‌نفس است. همچنین باید همکاری‌های ملی و بین‌المللی را توسعه دهیم. در صورتی که ظرفیت علمی، مدیریتی و فناورانه کشور به‌درستی به کار گرفته شود، سواحل ما به سکوهای پرتاب توسعه ملی تبدیل خواهند شد.» افشین با تأکید بر فعالیت مستقیم و غیرمستقیم حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد دریامحور یادآور شد:« می‌توان با اتکا به دانش و فناوری، میزان تولید سالانه ماهی در قفس را که حدود ۸۰ هزار تُن در سال است، دو برابر کرد.
مدیریت بهتر با تقسیم پروژه‌های بزرگ
معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به این که بوشهراولین بندری است که هوشمندسازی آن آغاز می‌شود، یادآور شد:« مرحله اول، اجرای هوش تجاری است که با کمک معاونت علمی، استانداری، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود. این پروژه از مهم‌ترین پروژه‌های کشور خواهد بود و قابلیت تعمیم به سایر نقاط را هم دارد.» رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص پروژه هوشمندسازی بندر بوشهر اظهار کرد: «در مرحله اول داده‌های ترافیکی جمع‌آوری و اندازه‌گیری می‌شوند و پس از آن، داده‌های مربوط به بار، مورد پردازش قرار می‌گیرد.» افشین با بیان اینکه پروژه بندر به چند بخش کوچک تقسیم شده تا قابل مدیریت و اجرایی باشد، توضیح داد:« تجربه نشان داده پروژه‌های بزرگ و یکپارچه، دشوارتر اجرا می‌شوند ولی با تقسیم پروژه به مراحل مختلف، کار با شتاب بیشتری دنبال می‌شود. ما انتظار داریم این طرح نیز مانند سایر پروژه‌های کشور در حوزه نفت، ورزش و هوش مصنوعی، موفقیت‌آمیز باشد. البته در برنامه‌ریزی هوش مصنوعی باید نگاهی جامع وجود داشته باشد چراکه AI تنها به زبان یا داده محدود نمی‌شود، بلکه شامل زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای انتقال فناوری به بازار است.» معاون علمی رئیس‌جمهور، بزرگترین چالش امروز را کمبود داده‌های دریایی دانست و افزود: «آینده، از آن ملتی است که دریا را نه صرفاً یک مسیر، بلکه یک پلتفرم فناوری ببیند.»
افشین، هوش مصنوعی را اولین انقلاب دگرگون کننده دریا دانست و افزود: «امروز الگوریتم‌ها مسیر کشتی‌ها را تعیین و بهینه می‌کنند، مصرف سوخت را کاهش می‌دهند، آلودگی‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و بنادر سنتی را به بنادر هوشمند تبدیل کرده‌اند. بنابراین کشوری که مدیریت هوشمند بندر نداشته باشد، در عمل بخش بزرگی از تجارت جهانی را به دیگران واگذار می‌کند.»