همنوایی سازها در موزه هنرهای معاصر تهران
رضا دبیرینژاد
رئیس موزه هنرهای معاصر
موزهها به مثابه یک فضای بینافرهنگی با شکلهای گوناگون زمینه همنشینی فرهنگها را فراهم میکنند.
این همنشینی فرهنگی بین مخاطبان و آثار از موزهها شروع میشود، مخاطبینی که خود هر کدام حامل یک فرهنگ زنده هستند و به درون موزه میآورند و منجر به تعامل با فرهنگهای دیگر میشوند؛ اینگونه است که موزه به محل تجربه بینافرهنگی دیروز، امروز، آشنا و غریبه، خودی و دیگری و فرهنگهای مختلف تبدیل میشود.
این تجربه فرهنگی چطور صورت میگیرد، از طریق واسطهها و تولیدات فرهنگی، که در موزهها در دسترس و معرض دید عموم قرار گرفته است.
مشاهده فرآیند شکلگیری و تولید آثار هنری، امکان مشارکت و تعامل مخاطبین موزهها را افزایش میدهد و اینگونه موزه به محل مشارکت فرهنگی نیز تبدیل میشود.
بر این اساس موزهها با ایجاد رویدادهای فرهنگی سعی میکنند زنده، جاری بودن، مشارکت و تجربهاندوزی را افزایش دهند و این رویداد محوری در موزهها به این ظرفیت کمک کرده تا تجربه مخاطبین را تقویت کند.
موزهها برای رسیدن به این تجربه از رشتههای مختلف هنری بهره میگیرند و اجراهای زنده آثار هنری مثل اجرای موسیقی در موزهها میتواند فضای آنها را تحتالشعاع قرار دهد؛ دیدن، شنیدن و حتی خواندن را در مخاطبین تحریک کرده و اینگونه تجربهای که شکل گرفته بر حافظه مخاطبان حک میشود.
اجرای ارکستر سمفونی و کر جوانان در موزه هنرهای معاصر، نهتنها فرصتی برای تشویق جوانان و اجرای کارهای فاخر و پیوند نسل جوان با این نهاد فرهنگی تلقی میشود، بلکه تلاشی است تا فضایی بینارشتهای در موزه شکل گیرد و خاطرهای منحصربهفرد برای اجراکنندگان و مخاطبان فراهم کند. فضای موزه یک تجربه هنری شنیداری مشترک در ذهن ثبت میکند. اینگونه موزه هم فرصت معرفی و همنشینی را فراهم میکند.
اجرای ارکستر سمفونی در فضای مدرن که به هنر معاصر اختصاص یافته، تلاشی برای بالابردن فهم عمومی از هنر امروزی بوده و از اهداف آموزشی موزهها برای جامعه نیز محسوب میشود، تجربهای عمومی که موزه را به فضایی اجتماعی تبدیل کرده و اجتماعی شدن موزهها را افزایش میدهد.

