کاهش آلودگی هوا با رانندگی سبز

برسام جنتی
گروه علم و فناوری


 با توجه به افزایش بیماری‌های ناشی از افزایش میزان آلودگی هوا، پژوهشگران دانشگاه ماساچوست(MIT) تلاش کردند با ارائه راهکاری فناورانه و مبتنی بر داده‌کاوی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی با نام رانندگی سبز یا «رانندگی سازگار با محیط‌‌زیست»(Eco-driving)، میزان این آلودگی را حتی در شهرهای شلوغ و پرتردد کاهش دهند.
در این راهکار فناورانه، دو عامل سرعت خودرو و توقف و شتاب‌گیری دوباره مورد توجه قرار گرفته است که به گفته محققان، حدود ۱۵درصد دی‌اکسیدکربن انتشاریافته در حمل‌ونقل زمینی آمریکا را رقم می‌زند. محققان دانشگاه «ام‌آی‌تی» معتقدند، تنظیم هوشمند سرعت خودروها می‌تواند میزان انتشار کربن را کاهش دهد.
در این پژوهش، با استفاده از روش «یادگیری تقویتی عمیق»(DRL)، داده‌های بیش از ۶ هزار تقاطع مجهز به چراغ‌ راهنمایی و رانندگی در شهرهای آتلانتا، سان‌فرانسیسکو و لس‌آنجلس مورد بررسی قرار گرفت و شبیه‌سازی‌های دقیق نشان داد با استفاده از این روش، انتشار دی‌اکسیدکربن در تقاطع‌ها بین ۱۱ تا ۲۲ درصد کاهش می‌یابد.
در سیستم «رانندگی سبز»، سرعت خودروها با کمک GPS، حسگرهای ترافیکی و داده‌های لحظه‌ای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، به‌ گونه‌ای تنظیم می‌شود که دقیقاً در زمان سبز بودن چراغ به تقاطع برسند. در این هماهنگی هوشمندانه، توقف کامل خودرو حذف می‌شود یا به حداقل می‌رسد، بنابراین نیاز به شتاب‌گیری شدید کاهش می‌یابد.
برای دستیابی به نتایج واقعی‌تر، پژوهشگران ۳۳ عامل مؤثر بر انتشار گازهای گلخانه‌ای ازجمله وضعیت آب‌وهوا، نوع خودرو، هندسه جاده‌ها، الگوهای زمانی چراغ‌ها و حجم و سرعت ترافیک در ساعات مختلف روز را بررسی کردند. سپس با شبیه‌سازی بیش از یک میلیون سناریوی مختلف، بهینه‌ترین الگوهای عبور از تقاطع‌ها محاسبه شد. نتیجه نشان داد، حتی مشارکت محدود نیز می‌تواند نتایج چشمگیری به همراه داشته باشد. برای مثال، اگر فقط ۱۰ درصد از خودروهای شهری به این سیستم رانندگی مجهز شوند، می‌توان ۲۵ تا ۵۰ درصد از آلاینده‌ها را کاهش داد.
در بخش دیگری از این پژوهش، ترکیب «رانندگی سبز» با ناوگان خودروهای برقی و هیبریدی بررسی شد. به عنوان مثال در سان‌فرانسیسکو، به کارگرفتن این سیستم در ۲۰ درصد تقاطع‌ها کاهش ۷ درصدی انتشار CO2 را به همراه داشت ولی ترکیب آن با خودروهای سبز، این میزان را به ۱۷ درصد می‌رساند.
«کتی وو»، نویسنده ارشد این تحقیق گفت: «با توجه به اینکه بیشتر سخت‌افزارهای لازم مانند حسگرها، GPS و پردازنده‌های سریع در خودروهای امروزی وجود دارد، «رانندگی سبز»، هزینه زیادی لازم ندارد و می‌توان این مسیر را فقط با به‌روزرسانی نرم‌افزاری یا نصب یک اپلیکیشن تخصصی آغاز کرد.»