ارکستر ملی ایران تازهترین اجرای خود را روی صحنه میبرد
موسیقی با هر تفکری خوب است
نداسیجانی
گروه فرهنگی
موسیقی باید در زمان و مکان جاری باشد و شنیده شود
«همایون رحیمیان»، رهبر ارکستر ملی ایران، درگفتوگو با «ایران» درخصوص اجرای پیش روی ارکستر ملی اظهار کرد: «در این برنامه قطعات متفاوتی اجرا خواهد شد و در کنار آن سعی ما بر این بود از دو خواننده بهره ببریم که با همکاری آقای سمیعی و آقای علیشاپور این قطعات اجرا خواهند شد. امیدواریم شبی خوش و خاطرهانگیز برای مخاطبان موسیقی ملی ایران باشد. نکته دیگر در خصوص قطعات برنامه که باید به آن اشاره کنم این است که از رپرتوارهای سنگین از نوازندگان ارکسترسمفونیک هم استفاده کردهایم و نوازندگان سازهای بادی برنجی با ارکستر ملی هم همراهی میکنند و در کنار آن گروه کر هم حضور خواهد داشت.»
او در ادامه صحبتهایش درباره انتخاب عنوان این کنسرت که «گلگون» نام دارد، گفت: «در این زمینه آقای ستایشگر (معاون آفرینشهای فرهنگی هنری بنیاد رودکی) کمک بسیاری کردند و در نامگذاری شبهایی که ارکستر اجرا میرود سلیقه بسیار خوبی دارند. درباره انتخاب قطعات هم باید بگویم با توجه به اجرای ارکستر در ماه صفر، تلاشمان این بود که قطعات متناسب با این ایام انتخاب شوند. بنابراین تعدادی از کارها به آهنگسازی خودم بوده مانند «هفت پشت عطش» با شعری از محمدعلی بهمنی و همچنین «در اوج عطش» با شعری از سهیل محمودی که وصف حال مراسم عزاداری است. همچنین قطعه «کاروان» به آهنگسازی آقای حسن ریاحی که شعر آن از سعدی است. در کنار آن قطعه «فصل باران» اثری از فراز کاویانی و حسین علیشاپور با شعری از مولانا و البته قطعه «چشم به راه» کاری از امینالله رشیدی که برای ارکستر تنظیم شده است.»
این آهنگساز درباره اجرای موسیقی در ایامیکه کنسرتهای موسیقی تعطیل است و اغلب موسیقیهای مناسبتی اجرا میشود، اظهار کرد: «همه نوع اجرای موسیقی خوب است و برای آنکه در مناسبتهای مختلف اجرا شود، میتواند در قالبهای خاص قرار گیرد. موسیقی باید در هر زمان و مکانی جاری باشد و شنیده شود و به فعالیت خود ادامه دهد. البته برای خوب شنیده شدن آن، به حمایت مخاطب هم نیاز داریم. جامعه بویژه نسل جوان باید به موسیقیهای ایرانی توجه بیشتری داشته باشند و جوانان از نزدیک به تماشای ارکسترها بنشینند و سختی کار نوازندهها را ببینند و آنها را تشویق کنند. این نوازندههای جوان، آیندهسازان موسیقی سرزمین ما هستند و اگر نگاه جدی به این گونه موسیقایی نباشد، جامعه به سوی موسیقیهایی میرود که نه شعر خوب دارد و نه ملودی خوب. بنابراین چه بهتر که نسل امروز در این اجراها شرکت کنند و موسیقیهای فاخر گوش کنند و بدین طریق ذائقه گوش موسیقایی خود را تغییر دهند.»
تا زمانی که در ارکستر ملی هستم
درِ ارکستر به روی همه باز است
این رهبر ارکستر درباره فراخوان جذب نوازنده برای ارکستر سازهای ایرانی که چند روز گذشته از سوی بنیاد رودکی منتشر شد، گفت: «این ارکستر برای همه نوازندگان خوب کشورمان است و برای عدهای خاص نیست و تا زمانی که من در ارکستر ملی هستم درِ ارکستر روی همه باز است. البته با توجه به شرایطی که در فراخوان آمده است در جذب نوازنده اگر کارهایی که ارائه میشود قابل اجرا در ارکستر باشد حتماً بهره خواهیم برد، چرا که بر این هدفیم تا ارکستری داشته باشیم که آینده نوازندگان ارکستر باشد.»
بهره بردن از خوانندگان مختلف
در ارکستر ملی
«امیرحسین سمیعی» از خوانندگان نامآشنای موسیقی ایران است و اجراهای بسیاری با ارکستر ملی ایران داشته و حتی در ایام خاص سال با دیگر گروههای موسیقی به روی صحنه رفته است. او در گفتوگو با «ایران» درباره این اجرا بیان داشت: «اجرای موسیقیهای ارکسترال و به نوعی مفهوم گرا و با ماهیت متعالی، در سالهای قبل هم مرسوم بوده و اجرا شده است؛ مانند اپرای «سوگ شفق» یا اجرای اثر برجسته «نینوا» و امثال آن.»
او درادامه صحبتهایش درباره فاصلهگیری برخی از خوانندگان با ارکستر اظهار کرد: «بنده به دعوت دوستان بنیاد رودکی در این اجرا همکاری دارم، اما آنچه که طی این سالها شاهد بودیم این است که بنیاد رودکی دراین سالها تلاش کرده در بزنگاهها و موقعیتهای مختلف از خوانندگان متفاوتی استفاده کند و این موضوع بسیار شایسته و هدفمند است و بیانگر یک برنامهریزی درست است همانطور که پیش از این هم شاهد بودهایم و در اجراهای مختلف از خوانندگان مختلف استفاده شده است و چنین خط مشی بسیار منطقی، درست و بجاست.
ارکستر ملی، نماد موسیقی کشورمان است
حسین علیشاپور از خوانندگان نامآشنای موسیقی کشورمان، قرار است در اجرای پیش رو با ارکستر ملی ایران همراهی داشته باشد. او در گفتوگو با «ایران» درباره فاصله برخی از خوانندگان در همکاری با ارکستر، گفت: «این ارکستر با همت بزرگانی چون فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان و همایون رحیمیان و دیگر عزیزانی که در این ارکستر بودند و فعالیت کردند به مسیر خود ادامه میدهد. افرادی که هیچگاه نگاه مالی به ارکستر نداشتند و وقت و زندگی خود را گذاشتند تا این موسیقی در فضایی مانند ارکستر ملی که نمادی از موسیقی ایران است، بماند و رشد کند.
بنابراین هنرمندان میهمانی که با ارکستر همکاری دارند نباید صرفاً به عنوان چشمداشت مالی با ارکستر همکاری کنند و باید در برخی برهههای مهم تاریخی و ملی، پای انتخاب خود بایستند. ناگفته نماند برخی ازخوانندههای ما علاقهمند به همکاری با ارکستر ملی هستند اما باید توانایی خوانندگی آنها در ارکستر هم بررسی شود، چرا که خواندن در یک ارکستر بزرگ بسیار متفاوتتر از یک ارکستر کوچک است. در این ارکستر خطا وجود ندارد و همه اعضای آن باید از مهارتهای بالایی برخوردار باشند.»
او در ادامه صحبتهایش بیان کرد: «بسیارخوشحالم که این کنسرت در این ایام برگزار میشود، به این دلیل که طی این سالها اجرای موسیقی در ایام محرم و صفر محدودیتهای خاصی داشت، مگر اینکه موضوعیت آن مرتبط با آن ایام باشد و این مسأله بسیار مهمیاست. این موضوع بیانگر این است که موسیقی با هیچ چیز بد نیست و هیچ فرد و موضوعی هم نباید با موسیقی بد باشد. به باور من، رسالت مهم یک موسیقیدان، نگه داشتن موسیقی در برهههای مختلف تاریخی سرزمیناش است، حتی اگر موسیقی ممنوع باشد. ما باید از موسیقی اصیل کشورمان صیانت کنیم و میراثدار این فرهنگ کهن باشیم. البته در همین کنسرت پیشرو کارهای آیینی هم اجرا میشود، اما در کنار آن قطعات عارفانه، عاشقانه و نوستالژیک هم شنیده میشود.»
جای خالی تبلیغات شهری
برای ارکستر ملی
این خواننده درباره جذب مخاطبان بیشتر جامعه برای اجرای ارکسترها گفت: «به عنوان یک مخاطب براین نظرم که دیده شدن ارکستر نیازمند تبلیغات گسترده است و در این زمینه ضرورت دارد وزارت فرهنگ یا بنیاد رودکی تفاهمنامههایی با شهرداری منعقد کنند و براساس آن تفاهمنامهها بیلبوردهایی در سطح شهر درخصوص اجرای ارکسترها نصب شود یا حتی در فضای عمومیمانند متروها. به عقیده من ارکستر ملی ایران باید کمیته تبلیغات دائمیداشته باشد.
جای تأسف است که بگویم بسیاری از مردم ما حتی نمیدانند ارکسترهایی مانند سمفونیک و ملی در ایران فعالیت میکنند! بنابراین وظیفه مسئولان است که موسیقی را به فضای شهری وارد کنند. برخی دوستان میگویند چرا موسیقی ایرانی شنونده ندارد؟ سؤال من از دوستان این است که از ابتدا تا پایان بزرگراههای شهر بیلبوردهای مختلفی وجود دارد ولی چرا جای اجراهای ارکستر ملی در فضای شهری خالی است؟! نکته دیگر درباره رپرتوارهای ارکستر است که پیشنهاد من این است از آهنگسازان شناختهشده مانند جهانبخش پازوکی، محمد حیدری و صادق نوجوکی کارهایی اجرا شود.
در پایان باید بگویم، نباید به ارکستر ملی به عنوان ابزاری خاص نگاه شود بلکه باید به عنوان یک دارایی ملی به آن نگاه کنیم تا خوانندهها و نوازندههای بسیاری در کنار ارکستر باشند و همکاری کنند.»
بــــرش
بزرگداشتی برای داریوش رفیعی و بابک بیات
همایون رحیمیان، در باره برنامههای آتی ارکستر ملی گفت: «هدف من در برنامههای ارکستر، ادای احترام به بزرگان موسیقی است چنانکه قبلتر برای آقای محمد سریر و آقای همایون خرم برنامهای دراین خصوص برگزار شد و این کار را ادامه خواهیم داد و در ادامه بزرگداشتی برای دیگر بزرگان موسیقی همچون پرویز یاحقی، داریوش رفیعی و بابک بیات خواهیم داشت.»