در حافظه موقت ذخیره شد...
تأمین اعتبار دولت برای تعریض یک جاده اقتصادی و صنعتی
محور فیروزکوه– سمنان چهار بانده میشود
براساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای سالانه دستکم سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این محور عبور میکنند.
اگرچه برای بازسازی محور سمنان- فیروزکوه هر سال اعتبار قابل توجهی در نظر گرفته شده اما به دلیل مشکلات فنی هر هفته گزارشهایی مبنی بر سوانح جرحی و فوتی به دلیل سوانح رانندگی از این محور مخابره میشود.
تردد روزانه صدها کامیون حامل گچ و سیمان از این محور و خطکشی نشدن دو محور رفت و برگشت در این جاده، باعث سردرگمی مسافران میشود و اگر مسافری هیچ شناختی از این جاده نداشته باشد، احتمال حادثه و مرگ در این محور برای راننده و سرنشینانش به دلیل فقدان علایم راهنمایی و رانندگی نیز وجود دارد.
به دلیل شرایط توپوگرافی و آب و هوایی خاص محور فیروزکوه-سمنان این جاده را دارای نقاط حادثهخیز متعددی کرده است. مهمترین مشکلات این محور عبارتند از:
در محدوده گدوک، مه غلیظ به طور مداوم وجود دارد که دید رانندگان را به شدت کاهش و احتمال وقوع تصادفات را افزایش میدهد.
در فصل زمستان، بارش برف و کولاک در این محور تشدید میشود و شرایط رانندگی را بسیار دشوار میکند.
شیب تند و پیچهای خطرناک در طول مسیر، به ویژه در مناطق کوهستانی، از جمله نقاط حادثهخیز هستند.
به دلیل تردد زیاد وسایل نقلیه سنگین و عبور از یک جاده دوطرفه در برخی نقاط، ترافیک سنگین نیز به مشکلات این محور میافزاید.
علاوه بر این موارد، عوامل دیگری مانند فرسودگی آسفالت، کمبود علائم هشداردهنده و روشنایی ناکافی در برخی نقاط نیز به افزایش خطر این محور کمک میکنند.
تأمین اعتبار طرح ۴ بانده شدن
محور فیروزکوه- سمنان
روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: «طرح چهاربانده شدن محور فیروزکوه- سمنان جزو اولویتهای وزارت راه و شهرسازی بوده و پیگیریهای لازم برای تأمین اعتبار از طریق مولدسازی منابع و سایر روشهای مالی در دست اقدام است که امیدواریم با همراهی نماینده، فرمانداری و سایر نهادهای اجرایی موانع موجود رفع و روند پروژه شتاب گیرد.»
هوشنگ بازوند در جلسه بررسی مسائل و موانع مربوط به طرح چهاربانده شدن محور فیروزکوه ـ سمنان از برنامهریزی ویژه برای تأمین اعتبار و تکمیل این مسیر مهم خبر داد و اظهار کرد: «با توجه به پیگیریهای مؤثر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان فیروزکوه و همچنین حمایتهای استاندار پرتلاش تهران، موضوع تکمیل این محور که یکی از مطالبات جدی مردم است، در دستور کار جدی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.»
وی افزود: «مسیر ۲۷ کیلومتری واقع در حوزه شهرستان فیروزکوه که بخش قابل توجهی از آن تاکنون باقی مانده، نیازمند اعتباری در حدود ۲۰ هزار میلیاردریال است که تأمین این مبلغ از محل منابع عمومی دولت با توجه به شرایط موجود، امکانپذیر نیست، به همین منظور، مسیر تأمین مالی از طریق مولدسازی داراییها در حال پیگیری است.»
این مسئول خاطرنشان کرد: «سرمایهگذار مرتبط با مولدسازی، با هماهنگی نماینده مجلس از این محور بازدید کرد تا مقدمات لازم برای مشارکت و تأمین منابع فراهم شود، البته فرایند مولدسازی بهطور طبیعی زمانبر است و تا پیش از نهاییشدن آن، باید بخشی از اعتبار پروژه از منابع دیگر تأمین شود.»
بازوند ادامه داد: «در سفر رئیس جمهوری، مبلغ یکهزار و ۵۰۰ میلیاردریال برای این پروژه در نظر گرفته شده که ۷۵۰ میلیارد ریال آن در سال جاری از محل اوراق اختصاص خواهد یافت و حدود یکهزار و ۲۰۰ میلیاردریال دیگر نیز از محل ماده ۵۶ قانون الحاق بهصورت کوتاهمدت تأمین میشود تا پروژه متوقف نشود و روند اجرا استمرار یابد.»
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با تأکید بر اینکه این پروژه یکی از طرحهای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: «در صورت نهاییشدن مدل مولدسازی، پیشبینی ما این است که پروژه ظرف مدت ۲ تا ۲ سال و نیم به بهرهبرداری کامل برسد اما اگر به هر دلیل این مسیر با موانعی مواجه شود، قطعاً این پروژه به صورت ویژه در بودجه سنواتی دولت تعریف خواهد شد تا در همان بازه زمانی به اتمام برسد.»