با خدمات رسانی قابل قبول در روزهای تجاوز رژیم صهیونیستی به کشور

پیام رسان‌های بومی‌روسفید شدند

به دنبال اعمال محدودیت‌های اینترنت در کشور به منظور مقابله با حملات سایبری به کشور و همچنین مراقبت از زیرساخت‌های حیاتی، بانکی و... در برابر هکرها، بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به عزیزان خود در ایران با مشکلاتی مواجه شدند. این دغدغه از نظر دور نماند و درنهایت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن موقت دانستن محدودیت‌های اینترنت بین الملل، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با پیگیری‌های صورت‌ گرفته، امکان دسترسی ایرانیان خارج از ایران به پیام‌رسان‌های داخلی ازجمله «بله»، «روبیکا»، «ایتا» و «سروش پلاس» و برقراری تماس آن‌ها با خانواده و آشنایان در داخل کشور فراهم شده است. هرچند این ارتباط در ساعات اولیه با مشکلاتی همراه بود اما درنهایت، این امکان فراهم و دغدغه شهروندان در این زمینه برطرف شد.

 آرزو کیهان
خبرنگار

  برای بسیاری در مقطع تجاوزات رژیم اسرائیل یک پرسش محوری مطرح بود: در شرایطی که دسترسی به پلتفرم‌های خارجی با محدودیت مواجه بود، میزان استقبال کاربران از این پلتفرم‌های بومی‌چگونه بود و اساساً این پیام رسان‌های بومی‌تا چه حد در ارائه خدمات در شرایط خاص موفق بودند؟
رکوردشکنی در یک پیام رسان بومی
«امین شریفی»، مدیرعامل سروش پلاس در گفت وگو با «ایران» و در پاسخ به این پرسش، از افزایش تعداد کاربران فعال این پلتفرم به بیش از ۱۰ میلیون کاربر در شرایط اخیر خبر داد و افزود:« همزمان رکورد حدود یک میلیون کاربر همزمان در پیام رسان نیز شکسته شد.» وی از رشد  بیش از ۴۰۰درصدی همه شاخص‌ها اعم از بازدید پست‌ها، بارگذاری استوری و تماس‌های روزانه خبر داد. شریفی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون از ظرفیت این پیام‌رسان برای اتصال به کاربران خارج از کشور استفاده نشده بود، گفت:« به دلیل این که سرویس‌های خارجی هر کدام مشکلات خودشان را در پایداری و رساندن پیام داشتند، نیاز بود با دقت، یک سرویس قابل اعتماد پیدا کنیم. با توجه به محدودیت‌های بین المللی در شرایط ویژه کشور، این سرویس برای کمک به ارتباطات مردم عزیز ایران فعال شد. حالا دیگر کاربران کشورهایی مانند کانادا،آمریکا،آلمان،امارات و حدود ۴۰ کشور دیگر امکان استفاده از این پیام رسان را با شماره‌های خارجی دارند و علاوه بر نسخه وب، می‌توانند ازطریق نسخه‌های اندروید و ios هم به این پلتفرم دسترسی داشته باشند.» وی، محدودیت‌های سخت افزاری را از موانع افزایش تعداد کاربران این پیام رسان بومی‌دانست و یادآورشد:« درحال حاضر از نظر نرم افزاری، ظرفیت پاسخگویی به بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر را داریم.»

ورودی ۲۰ برابری کاربران روزانه
زهرا نیکو، مدیر روابط عمومی‌پلتفرم بله نیز از ورود روزانه ۲۰ برابری کاربران جدید به این پیام رسان بومی‌خبر داد و گفت:« همه تلاش خود را برای حفظ پایداری و امنیت این پلتفرم به کار گرفتیم تا کاربران تجربه خوبی از این پل ارتباطی بومی‌داشته باشند. قابلیت تماس صوتی و تصویری به صورت فردی و گروهی هم امکان پذیر شد و کاربران توانستند با خویشاوندان خود در خارج از کشور ارتباط داشته باشند هرچند تماس با خارج از کشور همیشه در بله امکان پذیر بوده است و کاربران می‌توانستند پس از ورود به این اپلیکیشن، از امکانات آن استفاده کنند.»
به گفته نیکو، تاکنون ۶۰هزار تماس خارجی در بله انجام شده و میزان رضایت کاربران هم بالا بوده است. مدیر روابط عمومی‌بله با اشاره به این که طبق اطلاعات جمع آوری شده، مصرف محتوا در ایام جنگ نسبت به روزهای عادی ۵ برابر افزایش یافته، گفت: «در چنین شرایطی، در بستر این پلتفرم تلاش کردیم کاربران بتوانند به راحتی از اخبار آگاه شوند بدون این که امنیت اطلاعات و داده‌های آنها به خطر بیفتد.»«حسین قائمی»، روابط عمومی‌پیام رسان ایتا اما بدون اشاره به تعداد کاربران این پیام رسان در شرایط جنگی کشور، از افزایش این تعداد خبر داد و یادآورشد:« به زودی این آمار منتشر خواهد شد.» وی از تلاش مسئولان بخش فنی این پیام رسان بومی، برای مقابله با هرگونه حمله سایبری احتمالی خبر داد و خاطرنشان کرد کاربران با اطمینان خاطر می‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند.قائمی‌میزان تاب آوری این پیام رسان در شرایط افزایش تعداد کاربران را نیز به زیر ساخت مرتبط دانست و افزود: «ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا هموطنان ما در خارج از کشور بتوانند از قابلیت‌های این پلتفرم استفاده کنند.»

ارائه خدمات قوه قضائیه
به ایرانیان خارج از کشور
کیومرث حاجی رحیمیان مدیر عامل آی گپ نیز با اشاره به این که این پیام رسان قبل از تجاوز اسرائیل و وقوع درگیری بین رژیم صهیونیستی و ایران نیز امکان دسترسی برای ایرانیان خارج از کشور را داشته است،گفت:« ایرانیان خارج از کشور پیش از این هم از آی گپ به عنوان تنها پیام رسان بومی، برای دریافت کد ثنا و خدمات قوه قضائیه استفاده می‌کردند و این پلتفرم حتی در صورت وجود محدودیت‌هایی در اینترنت بین المللی هم می‌تواند به ایرانیان خارج از کشور خدمات ارائه دهد.» وی همچنین از افزایش تلاش‌های این پیام رسان برای محافظت از داده‌های کاربران در برابر حملات سایبری احتمالی دشمن خبر داد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و هفتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و هفتصد و هفتاد و پنج - ۰۸ تیر ۱۴۰۴