خاطرات و خطرات خلبانان
ستارههای نبرد هوایی شرح زندگی و خاطراتی از خلبانان دوران دفاع مقدس است
ثمره خون بیش از 230 هزار شهید دفاع مقدس آن شد که نه تنها صدام در نبرد با ایران به اهداف شومش دست نیافت بلکه ایستادگی و قدرتنمایی عاملی قوی در مقابل دیگر دشمنان و قدرتهای بزرگ شد. توفیق در جنگ تحمیلی نتیجه تعاملی گروهها و قشرهای گوناگون درگیر در آن بود. در این میان خلبانان نیروی هوایی جمهوری اسلامیایران توانستند نقشهای بیبدیلی در این دفاع طولانی ایفا کنند و رکورد طولانیترین نبرد هوایی تاریخ جنگهای جهان را به نام خود رقم بزنند.
«ستارههای نبرد هوایی» شرح زندگی خلبانانی است که بیش از 8 سال در آسمان ایران و عراق با دشمن جنگیدند. سرتیپ احمد مهرنیا از خلبانان دوران دفاع مقدس، شرح زندگی و خاطرات خلبانان نامدار و گمنام را در این مجموعه پنج جلدی روایت میکند. هر جلد شامل حدود 50 زندگینامه، دو خاطره از هر خلبان و تصاویری از آنها را دربردارد. از آنجا که امکان دریافت و ثبت زندگینامه و خاطرات همه خلبانان میسر نشده است، در هر کتاب با توجه به اطلاعات موجود، اسامیبه ترتیب حروف الفبا چیده شده و همه خلبانان نیروی هوایی از هر قشر- که حتی سهمیجزیی در دفاع مقدس داشتهاند- را در برمیگیرد. این مجموعه یکی از منابع و مأخذ تاریخ نبردهای هوایی ایران در دوران هشتساله جنگ تحمیلی است که گردآوری خاطرات و زندگینامههایش بهگفته مؤلفش زحمات و مشقات زیادی داشته است. مهرنیا در مقدمه جلد نخست، هدف از نوشتن این مجموعه را ضرورت پاسخگویی رزمندگان به سؤالهای نسل آینده درباره واقعیتهای دفاع مقدس ذکر کرده است. او با نوشتن این کتاب، چند و چون مقاومت طولانی خلبانان ایرانی را با وجود امکانات محدود در نبردی نابرابر بازگو کرده است. مهرنیا هدف دیگر این مجموعه را زنده نگه داشتن یاد و خاطره رزمندگان نیروی هوایی و در پاسداشت رشادتهای آنان در صحنه پیکار مقابل نیروهای بعثی عنوان کرده است. به گفته احمد مهرنیا، نوشتن کتاب «ستارههای نبرد هوایی» کاری برای نسلهای آینده است تا بدانند استقلال و آسایش آنها حاصل تلاش چه افرادی از جامعه است.
احمد مهرنیا (زاده ۲ مهر ۱۳۳۴ در کرمانشاه) سرتیپ دوم خلبان نورثروپ اف -۵ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامیایران و شرکتکننده در جنگ ایران و عراق بود. مهرنیا سال ۱۳۶۰ در یکی از دستههای پروازی اف -۵ از پایگاه هوایی تبریز وظیفه پشتیبانی هوایی از تانکرهای سوخترسان عملیات اچ -۳ را برعهده داشت. او پس از بازنشستگی به تحقیق و تألیف کتابهای مختلف راجع به عملیاتهای مختلف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامیایران در دوران جنگ ایران و عراق و همچنین تألیف زندگینامه خلبانها و قهرمانهای جنگ پرداخته است. از دیگر آثار مطرح او میتوان به کتابهای«حمله هوایی به الولید؛ انهدام انواع هواپیماها و تجهیزات موجود در مجموعه پایگاههای سهگانه الولید معروف به اچ-۳» و «خلبان وارسته؛ خاطرات سرتیپ دوم خلبان آزاده محمدجعفر وارسته» اشاره کرد.
در پیش گفتار جلد اول «ستارههای نبرد هوایی» آمده : « تا امروز مردم و حتی خواص کمتر از ایثارگریهای این افسران جانبرکف مطلعاند. هر یک از این خلبانان و کارکنان پرواز دنیایی از خاطرات در ذهن دارند که اگر دیر دست به کار شویم، دشمنانی چون فراموشی و مرگ ما را از دسترسی به آنها محروم خواهند کرد. در کتاب حاضر که قرار است به یاری خداوند متعال در چند مجلد منتشر شود، سعی شده است ضمن اینکه زندگینامه 50 خلبان دوران دفاع مقدس ارائه شود، از هر خلبان نیز خاطراتی به صورت خلاصه بیاید و با چند قطعه عکس مزین شود.» جلد پنجم این مجموعه هم که بهتازگی منتشر شده سراغ ۴۰ خلبان دیگر رفته و از زندگی و خاطراتشان گفته و تصاویری نیز از آنها در اختیار مخاطبان قرار داده است.
تقی آرینپور، محمدیوسف احمدبیگی، اکبر احمدیپیام، مجتبی اربابی، مصطفی اردستانی، فرشید اسکندری، حسن افغانطلوعی، مسعود اقدام، محمداسماعیل امیدی، محمود انصاری، رضا اینانلو، سعید باباخانیان، اصغر باقری، فرجالله براتپور، محمداسماعیل پیروان، فضلالله جاویدنیا، غلامرضا جمالی، محمدجعفر حاجهادی، علیاکبر حسینی، محمدرضا خالقی، محمدجعفر خانجانی، یعقوب رجبیمقدم، سیدمحمدعلی رفیعی، هوشنگ زکیخانی، احمد سلیمانی، یوسف سمندریان، محمد طیبی، عبدالرسول عزیزی، محمد عقبایی، عباس علمی، محمدمسعود علیمددی، جعفر عمادی، محمد غلامحسینی، سیدمحمدتقی فاضلی، سیدمحمدمهدی فرجادی، مسعود مافی، عطاءالله محبی، حسین محمدزاده، جواد محمدیان، سیداسماعیل موسوی، احمد مهرنیا، علیمحمد نادری، اسماعیل ناصحیپور، پرویز نثری، عبدالحمید نجفی، رضا وحیدیراد، حسن هرندی و غلامرضا یزد، خلبانانی هستند که در جلد نخست «ستارههای نبرد هوایی» به زندگی و خاطراتشان پرداخته شده است.
در این کتاب، علاوه بر قدردانی از هشت سال تلاش بی وقفه اعضای نیروی هوایی کشورمان در برابر دشمن، چند و چون مقاومت طولانی مدت خلبانان ایرانی را با وجود امکانات محدود در نبردی نابرابر شرح داده است. برای مثال یکی از مشکلات خلبانان ایرانی لزوم حفظ هواپیماهای نظامیدر بدترین شرایط بوده است. به علت کمبود مهمات، خلبانان دلیر تا جایی که میتوانستند از ایجکت (پریدن از هواپیما با چتر نجات) خودداری میکردند و برای کاهش صدمات مالی به نیروی هوایی از جان خود میگذشتند.