«هوندا» موشک چندبار مصرف ساخت
«هوندا»، غول خودروسازی ژاپن که به موتورسیکلتها و خودروهای قدرتمند خود مشهور است، با پرتاب موشکهای قابل استفاده مجدد، دنیا را شگفتزده کرد. این شرکت مستقر در توکیو اکنون در حال تغییر رویه است و هدف خود را در حوزه رقابتی فضا قرار داده است. این شرکت مستقر در توکیو، اکنون یک حرکت جسورانه انجام داده است. شرکت تحقیق و توسعه هوندا که بازوی تحقیقاتی شرکت «هوندا موتور» است، فاش کرد که موشک قابل استفاده مجدد آزمایشی خود را با موفقیت پرتاب کرده و فرود آورده است. در بیانیه این شرکت آمده است: این آزمایش اولین آزمایش پرتاب و فرود انجام شده توسط هوندا با هدف نشان دادن فناوریهای کلیدی ضروری برای قابلیت استفاده مجدد موشک، مانند پایداری پرواز در هنگام صعود و فرود و همچنین قابلیت فرود بود. هوندا موشک آزمایشی قابل استفاده مجدد خود را به تنهایی توسعه داده است. این فضاپیما 6.3 متر طول، 85 سانتیمتر قطر و 900 کیلوگرم وزن دارد. نمونه اولیه این موشک در تاریخ 17 ژوئن در تأسیسات هوندا در «تایکی تاون» ژاپن تا ارتفاع نزدیک به 271 متر اوج گرفت. سپس در یک نمایش مهندسی دقیق و با دقت، تنها در فاصله 37 سانتیمتری هدف خود فرود آمد. کل این پرواز 56.6 ثانیه به طول انجامید که دادههای ارزشمندی را برای توسعه آینده فراهم میکند. این آزمایش موفقیت آمیز، گامی بزرگ به سوی هدف جاهطلبانه هوندا برای دستیابی به پرواز فضایی زیر مداری تا سال 2029 است. پرتاب زیر مداری به لبه فضا میرسد، اما به مدار زمین نمیرسد. هوندا برای اولین بار در سال 2021 از برنامههای خود برای دستیابی به موشکهای قابل استفاده مجدد پرده برداشت و در اواخر سال گذشته، آنها حتی یک بخش توسعه فضایی در ایالات متحده برای تقویت همکاری ایجاد کردند. با این حال، این شرکت برای سالها پیشرفتهای پرواز فضایی خود را مخفی نگه داشته بود. هوندا تنها بازیکن در این زمینه نیست. بر اساس گزارشها، دولت ژاپن به شدت در حال ترویج صنعت فضایی خود است و هدف آن دو برابر کردن اندازه آن به بیش از 55 میلیارد دلار تا اوایل دهه 2030 از طریق اعطای یارانههای فعال به شرکتهای خصوصی است. طی دهه گذشته، وسایل نقلیه پرتابی قابل استفاده مجدد، به ویژه موشک «فالکون 9» شرکت اسپیسایکس، مأموریتهای فضایی تجاری را کاملاً متحول کرده است.