به بهانه نمایش «به علی گفت مادرش روزی»
از تمرین کارگاهی تا اجرای نمایش
رضا صائمی
دبیر گروه فرهنگی
نمایش «به علی گفت مادرش روزی» به کارگردانی هوشمند هنرکار، در تئاتر محراب و سالن استاد جمیله شیخی در حال اجراست. پایه چهار شعر از فروغ فرخزاد و مهدی اخوان ثالث و از دل مجموعه تمرینهای کارگاهی شکل گرفته است و در قالب چهار اپیزود اجرا میشود. آنچه که در ارتباط با این نمایش واجد اهمیت است همین شیوه شکلگیری آن و تبدیل تمرین کارگاهی به یک اجرای عمومی است. تمهیدی که تمرین تئاتربرای هنرجویان نوجوان به امکانی برای نمایش و تماشا تبدیل میکند که میتوان آن را نوعی روش و روند استعدادیابی در حوزه تئاتر و بازیگری دانست که خروجیاش ممکن است به ظهور بازیگران جدید و جدی بینجامد و فرصت و محفلی برای جوانان علاقهمند به تئاتر فراهم کند تا توانایی خود را اثبات کرده و در معرض تماشا و داوری قراردهند. هوشمند هنرکار درباره روند شکلگیری نمایش «به علی گفت مادرش روزی» گفت: «این نمایش حاصل تمرینات شش ماهه آموزش کارگاهی است و قرار است که این کارگاهها و نمایشها ادامه یابد و در آینده شاهد نمایشهای دیگری از این نمونه، بهعنوان خروجی آن کلاسها و کارگاهها خواهیم بود. همچنین بنا دارم که با همراهی بزرگانی چون ناهید مسلمی و کاظم هژیرآزاد در ادامه این نمایشهای کارگاهی، پروژه بزرگتری را با حضور این نوجوانها روی صحنه ببرم.» خود این کارگردان تئاتر در زمینه تئاتر استانیسلاوسکی با مصطفی و مهین اسکویی همکاری داشته و حالا حاصل تعلیماتش در زمینه آموزش تئاتر در قالب همین تولید نمایش از دل تمرینهای کارگاهی است. به نظر میرسد این مدل و شیوه تولید تئاتر که از گره زدن آموزش و نمایش برساخته شده، شیوهای کارآمد برای تربیت بازیگر و رشد و اعتلای تئاتر در کشور است. این شیوه، انگیزه علاقهمندان تئاتر و بازیگری را برای آموختن و تداوم این مسیر بیشتر کرده و مانع از یأس و سرخوردگیهایی میشود که جوانان تازه کار از ندیده شدن یا بیثمری این حوزه احساس میکنند. اهمیت تئاتر کودک و نوجوان و تأثیر زیربنایی آن بر رشد این گروه سنی آینده ساز و بر رشد فرهنگی جامعه تا آنجاست که مارک تواین، نویسنده آمریکایی کودک و نوجوان، این «زاییده نبوغ آدمی» را از بزرگترین ابداعات قرن بیستم، قویترین معلم اخلاق و بهترین انگیزه به سوی بهزیستی میداند. داوود کیانیان در کتاب «تئاتر کودک و نوجوان» مواردی چون آشنایی با یک فعالیت جمعی و اجتماعی، آشنایی با یک رسانه گروهی، آموزش پیامگیری و پیامرسانی، آشنایی با هنرهای تجسمی در رابطه با گریم و دکور، آشنایی با ادبیات و انواع قصه، تقویت قدرت تفکر و ایجاد خلّاقیت، درک لذت از زیبایی و هنر، ظهور تواناییها و ناتوانیها و رشد استعدادهای ویژه و آشنایی با نظم و ترتیب را از کاربردهای تئاتر کودک و نوجوان معرفی میکند. دیویی چمبرز نیز در کتاب «قصه گویی و نمایش خلاق» بر تأثیر تئاتر کودک و نوجوان بر ایجاد و تقویت مهارتهایی چون تحلیل ادبی، گوش کردن، زبان محاوره، اندیشیدن خلاق، برنامهریزی و ارزیابی مؤثر در کودکان تأکید کرده است. ساخت تئاترهایی از این جنس با رویکرد آموزشی- نمایشی در شرایط کنونی که اقتصاد فرهنگ و هنر در وضعیتی بحرانی قرار دارد، میتواند راهکاری مؤثر برای رشد تئاتر باشد و نیازمند حمایت است.