قاضیالقضات در نشست اعضای سازمان همکاری اسلامی :
اسلام برای حاکمیت قانون اهتمام ویژهای قائل است
رئیس قوه قضائیه گفت: «امروز جوامع بینالمللی نتوانستهاند به آن چیزی که خودشان مصوب کردهاند، جامهعمل بپوشانند و خودشان مصوبات خود را زیر پا میگذارند. سالها دنیا اسیر تبعیض نژادی بود و هنوز نیز رگههایی از این تبعیض در برخی جوامع حاکم است.»
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای، دیروز طی سخنانی در چهارمین مجمع آمبودزمانهای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، اظهار کرد: «هدف اساسی و اصلی از تشکیل نهادهایی همچون آمبودزمان، حفظ کرامت انسانی و تحقق صلح و عدالت جهانی است. با وجود اختلافاتی که میان شعوب و ملتها از جهات گوناگون وجود دارد، اما میتوانیم زمینهای را فراهم آوریم که انسانها در محیطی پر از صمیمیت و عدالت، زیستی مسالمتآمیز داشته باشند و حقوق یکدیگر، حقوق طبیعت و حقوق خداوند را رعایت کنند.» رئیس دستگاه قضا در ادامه با آسیبشناسی ساختار و کارکرد نهادهای بینالمللی که در حوزه حقوق بشر فعالیت میکنند، گفت: «امروز جوامع بینالمللی نتوانستهاند به آن چیزی که خودشان مصوب کردهاند، جامهعمل بپوشانند و خودشان مصوبات خود را زیر پا میگذارند. سالها دنیا اسیر تبعیض نژادی بود و هنوز نیز رگههایی از این تبعیض در برخی جوامع حاکم است. سازمانهای به اصطلاح بینالمللی پاسخ دهند که برای مبارزه با تبعیض نژادی چه اقدامی کردهاند؟» وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه گفت: «نهادهای به اصطلاح حقوق بشری و جهانی باید پاسخ دهند که کجا هستند و چرا اقدام مؤثری را برای متوقف کردن ماشین کشتار صهیونیستها انجام نمیدهند؟» رئیس عدلیه تصریح کرد: «تقویت سازوکارهای رسیدگی به شکایات مردمی از نهادهای دولتی و حکومتی، یک وجه از وظایف و فعالیتهای آمبودزمان است؛ شاید وجه بالاتر آن باشد که ما به فکر نجات بشریت و استیفای حقوق همه انسانهای تحت ظلم باشیم. دولتهایی که در علم، انحصار ایجاد کردهاند و تحریمهای ظالمانه را بر ملتها و جوامع روا میدارند تا منافع و اغراض نامشروع خود را پیش ببرند، باید مورد سؤال و بازخواست مجمعهای آمبودزمانی قرار گیرند. کسانی که برای کسب سود بیشتر از فروش محصولات دارویی خود، میکروب تولید میکنند و در حق مردم جهان جنایت روا میدارند باید بازخواست شوند. رژیمی که امروز از غذا و دارو به عنوان اسلحه استفاده میکند و دست به نسلکشی خاموش در غزه زده، نباید بدون بازخواست و مجازات بماند.» محسنی اژهای اظهار کرد: «قطعاً انسان از حق حیات، حق انتخاب و حق آزادیهای مشروع برخوردار است؛ اما آیا این حقوق به انسان اجازه میدهد که مرتکب هر عملی شود؟ آیا انسان میتواند حق حیات را از خود سلب کند؟ آیا انسان میتواند، چون آزاد است و حق انتخاب دارد به حقوق و زیست دیگران تجاوز و تعرض کند؟» رئیس عدلیه بیان کرد: «اسلام عزیز و قرآن کریم تصریح دارند که باید حق فرد و جامعه به صورت توأمان رعایت شوند. اسلام مشخص و معین کرده است که چنانچه میان حقوق فرد و جامعه تعارض ایجاد شد باید به چه نحوی عمل کرد. اسلام، انسان را اشرف مخلوقات میداند و تعریف روشنی از حقوق او دارد.» قاضیالقضات تصریح کرد: «اسلام عزیز و قرآن کریم برای آنکه فرد بتواند حقوق خود، حقوق دیگران، حقوق طبیعت و حقوق خداوند را رعایت کند دستورالعمل مشخصی را تجویز کرده است. اسلام دستور به تقوا داده است؛ تقوا یعنی خودکنترلی و خویشتنداری؛ تقوا یعنی پرهیز از تجاوز و تعرض به حقوق خود و دیگران و خداوند و طبیعت.» حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای اظهار کرد: «دستورالعمل دیگری که اسلام عزیز تجویز کرده عبارت از امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر یعنی آنکه حتی یک فرد که جایگاهی در حکومت و اجتماع ندارد، بتواند بالاترین مقام حکومت را نصیحت کند و راه روشن و درست را به او نشان دهد. امر به معروف و نهی از منکر یعنی آنکه افراد جامعه حق دارند همنوعان خود را از ورود به مهلکه و خسران برهانند. امر به معروف و نهی از منکر یعنی یک مسئول با ادبیات صحیح و صواب، نیروی زیردست خود را انذار دهد و او را از لغزش برهاند.» رئیس قوه قضائیه بیان کرد: «اسلام عزیز برای حاکمیت قانون اهتمام ویژهای قائل است؛ در اسلام کسی که قانون را رعایت میکند عزیز و محترم شمرده میشود و کسی که قانون را زیر پا میگذارد مورد تنبیه و مجازات و بعضاً مجازاتهای سنگین قرار میگیرد؛ باید توجه داشت که این تنبیه و مجازاتهای سنگین نیز در راستای نفع بشر و تحقق زندگی مسالمتآمیز است. وقتی فردی با امر به معروف و نهی از منکر و تذکر، به صراط مستقیم نمیآید و وقعی برای قانون قائل نمیشود، باید مورد تنبیه و مجازات قرار گیرد تا نظم و صلح در جامعه تثبیت و تحکیم شود.»