امروز در «جشنواره ۴۳»
در دنیای گوزنهای مجازی!
امروز (یکشنبه ۲۱ بهمن) در روز ماقبل آخر چهل و سومین دوره جشنواره فجر فقط دو فیلم بخش مسابقه به نمایش درمیآید و سپس مشورت و رأیگیری اعضای هیأت داوران ۷ نفره جشنواره برای انتخاب بهترینها آغاز میشود و ساعاتی بعد از آن اسامی کاندیداهای تمامی ردهها براساس نظرات داوران اعلام میگردد تا فردا شب (دوشنبه شب ۲۲ بهمن) در آیین اختتامیه جوایز برترینها در حضور اهالی سینما، هنردوستان و نمایندگان رسانهها به آنها اهدا شود. دو فیلمی که روز یکشنبه در برج میلاد تهران برای ارباب جراید و سایر حضار به نمایش درمیآیند، از این قرار هستند:
وصال روحانـی
روزنامهنگار
خدای جنگ
کارگردان: حسین دارابی
تهیهکننده: سعید سعدی
بازیگران: ساعد سهیلی، داریوش کاردان، حسین سلیمانی، نادر فلاح و پیام احمدینیا
حسین دارابی پس از عرضه فیلمهای «مصلحت» و «هناس» در ادوار قبلی جشنواره فجر به سراغ زندگی شهید حسن طهرانی مقدم رفته و روایتی مهم از سالهای معاصر را به تصویر کشیده است. «خدای جنگ» از محصولات سازمان هنری اوج است و براساس توضیحات فوق، فیلمی از ژانر جنگی و مبتنی بر دفاع مقدس است و به سبب تمرکز بر زندگی یکی از شهدای والامقام جنگ تحمیلی، یک کار زندگینامهای هم به حساب میآید. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «لیبیاییها قطعاتی از موشکها را برمیدارند تا ایرانیها نتوانند از موشکها در جریان جنگ استفاده کنند. ابراهیم شریفی و نیروهایش با تلاش شبانهروزی موفق میشوند قطعات را جایگزین کنند اما در پیدا کردن پیچی با آلیاژ نقطه ذوب بالا به مشکل برخورد میکنند. با وجود این، آنها موفق به پرتاب موشک میشوند تا پیروزیهای رزمندگان اسلام در مواجهه با نیروهای بعثی استمرار یابد و حماسههایی تازه توسط شهید طهرانی مقدم و همرزمان وی شکل گیرد.»
گوزنهای اتوبان
کارگردان و تهیهکننده: ابوالفضل صفاری
بازیگران: نوید پورفرج، الناز شاکردوست، صدق اسپهبدی، پیمان قاسمخانی و سامان صفاری
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «عباس که راننده پیک موتوری است، طی اتفاقی به دنبال ماشین یک بلاگر معروف میافتد و چون در این زمینه کنجکاو است، در کارهای وی دقیق میشود. بلاگر تصور میکند عباس خفتگیر است و قصد سرقت از وی را دارد. به همین خاطر گوشی او روی لایو است و همه چیز به سرعت برای عموم وایرال میشود و شرح ماوقع پیش روی مردم قرار میگیرد. این ملودرام اجتماعی اگرچه در برخی فرازهای خود تمی ناگوار دارد، اما از نگاهی دیگر یک کمدی تلخ است و نشان میدهد چگونه در دنیایی تسخیر شده توسط شبکههای مجازی هر چیزی لزوماً آنی نیست که به نظر میرسد. با این اوصاف استفاده از کلمه گوزنها برای توصیف معدودی از کاراکترهای چنین دنیایی شاید آنقدرها هم بیمسما نباشد.