امروز در «جشنواره ۴۳»

نقشه‌های پُر نگار ناصرالدین شاه برای «ژولیت»!

در سومین روز از چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر همانند دو روز قبل، شاهد نمایش چهار فیلم از بخش مسابقه برای سینما‌دوستان خواهیم بود؛ آثاری که خالقان آن کم و بیش به فتح سیمرغ‌های بلورین این جشنواره می‌اندیشند و سازندگان آن امیدوارند اتفاقات خوبی برایشان رقم بخورد. نام و شرح و وصف چهار فیلم امروز (دوشنبه ۱۵ بهمن‌‌ماه) بخش مسابقه جشنواره از این قرار است.

لولی

کارگردان: رضا فرهمند
تهیه‌کننده: جلیل اکبری‌صحت
بازیگران اصلی: داریوش امینی، ژیلا آل‌رشاد، محبوبه سلطانی، نرگس هزاره و حسین عابدی

رضا فرهمند در اصل یک مستند‌ساز است و با آثاری به این سبک از فیلمسازی در فستیوال‌های مختلف و متعدد داخلی و خارجی شرکت کرده است. با این اوصاف «لولی» را باید اولین تجربه کارگردانی فرهمند در سینمای داستانی (و غیرمستند) تلقی کرد. اکبری‌صحت هم تهیه‌کننده این فیلم است و پس از چندین سال کار در حوزه رسانه‌ها و مطبوعات از 18-17 سال پیش وارد بنیادهای سینمایی همانند فارابی شده و پس از آن در پست‌های مختلف اجرایی، مدیریتی و نهادهای متعدد انجام وظیفه کرده است.
داستان «لولی» متمرکز بر دو کاراکتر اصلی گلسا و منصور است که زن و شوهر هستند. گلسا احساس می‌کند منصور رازهایی را از او پنهان نگه می‌دارد و ادامه زندگی مشترک‌شان را منوط به روشن شدن این رازها می‌داند.
در این میان اطرافیان و وابستگان این دو کاراکتر هم سهم مهمی دارند و می‌توانند به عنوان واسطه و کشف‌کننده رازهای منصور، وی را همچنان متعهد به گلسا نگه دارند و البته بر مشکلاتی که خود نیز دارند، غلبه کنند.

 

ژولیت و شاه

کارگردان و سناریست:  اشکان رهگذر
صدا‌پیشه‌ها: نصر‌الله مدقالچی، حامد بهداد، وحید رونقی، ساناز غلامی، مهدی فضلی، میثم عبدی، سمیرا الیاسی، مرضیه ‌پور‌مرشد، ناصر محمدی، کیکاووس شکوهی، سپهر جمشید‌پور، هومان کریمی، سجاد رمضان‌زاده

اشکان رهگذر در مقام نویسنده، کارگردان و متخصص انیمیشن، حضوری موفق با فیلم کارتون «آخرین داستان» در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر داشت و موفق به تصاحب سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن آن دوره شد. او اینک با انیمیشن تازه‌اش به نام «ژولیت و شاه» پای به جشنواره چهل‌وسوم گذاشته است و توفیقی تازه از همان دست را جست‌و‌جو می‌کند. «ژولیت و شاه» درباره جولی یک بازیگر جوان و تازه‌کار صحنه تئاتر است که دوره ناصری به دعوت ناصرالدین شاه برای بازی در نقش ژولیت به کشورمان می‌آید اما نقشه‌ها و برنامه‌های شاه برای او چیزی بسیار فراتر از این مسائل و بیشتر از اجراهای عادی و ساده است.

 

شمال از جنوب‌غربی

کارگردان:  حمید زرگرنژاد
تهیه‌کننده: مهدی مددکار
بازیگران اصلی: مصطفی زمانی، امیرآقایی و بهناز جعفری

زرگرنژاد چندین و چند‌بار بخت خود را در جشنواره فیلم فجر آزموده و با فیلم‌هایی همچون «پایان خدمت»، «ماهورا»، «برای مرجان» و «شماره 10» در این صحنه ظاهر شده و البته جوایزی هم به دست آورده است.
«شمال از جنوب‌غربی» داستانی جنگی-سیاسی دارد و تلفیقی تازه از ژانرهای «اکشن» و «موضوعات تاریخی» به حساب می‌آید. داستان این فیلم پیرامون وارد شدن کامیونی سرشار از مواد منفجره از عراق به استان‌های شمالی کشورمان به قصد تخریب و اخلالگری وسیع در ایران است و خطرات آن زمانی شدت می‌گیرد که نیروهای امنیتی در مرحله تعقیب و مراقبت رد این کامیون را گم می‌کنند و تکاپوی آنان برای یافتن آن دلهره بیشتری می‌آفریند؛ دلهره‌ای که تماشاگران را تا پایان ماجرا با خود همراه می‌سازد.

 

چشم بادومی

کارگردان: ابراهیم امینی
تهیه‌کننده: سجاد نصراللهی‌نسب
بازیگران اصلی: ساره بیات، مهدی هاشمی، علی باقری و ستایش دهقان

چشم بادومی اولین تجربه ابراهیم امینی در کارگردانی یک فیلم بلند است اما او را به هیچ روی نباید یک تازه‌وارد در عرصه سینما دانست زیرا نویسنده سناریوی آثار تحسین‌شده‌ای چون «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» و «موقعیت مهدی» طی سالیان اخیر و همچنین از بهترین آثار سیاسی-انقلابی سینمای ایران بوده که به زندگی برخی شهدای والامقام دفاع مقدس پرداخته‌ است.
«چشم بادومی» اما یک درام اجتماعی ملایم‌تر است و داستان شخصی‌تری دارد و زندگی زنی را بررسی می‌کند که در یک موقعیت سخت اجتماعی قرار گرفته و باید از بزنگاه‌های دشوار عبور کند. از آنجا که «چشم بادومی» را به لحاظ بدون پیشینه بودن امینی در حرفه کارگردانی باید یکی از 13 «فیلم اولی» جشنواره چهل‌وسوم برشمرد اما امینی پرتجربه‌تر از آن است که در این عرصه‌ها توقف اختیار کند و بلغزد. هرچه باشد او در مقام سناریست یاور درجه اول محمد‌حسین مهدویان بوده که کارگردانی فیلم‌‌هایی نظیر «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» را برعهده داشته است. امینی حتی تئاتر را آزموده و اخیراً نمایشی سیاسی به نام «ترور» را روی صحنه برده و استقبال قابل توجهی هم از آن صورت گرفته است، به این ترتیب امینی و کار تازه وی را -که در بازیگردانی هم مهارت لازم را دارد- باید از جمله فیلم‌هایی دانست که نگاهی جدی به سیمرغ‌های دوست‌داشتنی جشنواره چهل‌و‌سوم دارند.