کاهش آلودگی هوا با پست هوشمند

آلودگی هوا یکی از معضلات کلانشهرهاست که تاکنون فعالان حوزه فناوری برای کاهش آن ایده‌های مختلفی ارائه داده‌اند. وسایل نقلیه را به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوا در شهرها می‌دانند، به همین دلیل محققان معتقدند به هر طریقی که بتوان ترددهای درون شهری را کاهش داد، در کمتر شدن میزان آلودگی تأثیرگذار خواهد بود. ایجاد شبکه‌های پستی فناورانه به منظور آسان‌تر شدن خرید آنلاین و ارسال ایمن کالاها و به تبع آن، کاهش میزان ترددهای شهری و آلودگی هوا، موضوعی است که در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

آرزو کیهان
خبرنگار

پیش‌بینی نیاز مشتریان  با تحلیل داده‌ها
به اعتقاد کارشناسان، بهره‌گیری از هوش مصنوعی در شرکت‌های پستی، سرعت انتقال بسته‌های پستی را افزایش و میزان خطا و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. افزایش دقت در تفکیک‌سازی مرسولات و پیشگیری از تأخیر و تحویل بموقع بسته، از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه پست است. همچنین هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان می‌تواند نیازهای آنها را پیش‌بینی کرده و بهترین خدمات را ارائه دهد. طبق گزارش شرکت بزرگ تحقیقاتی «گارتنر»، حرکت شرکت‌های پستی به سمت فناوری‌های مبتنی بر ابر و راهکارهای نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌ها و دستیاران مجازی، پردازش زبان طبیعی(NLP) و یادگیری ماشین(ML)، نویدبخش عصری جدید در دنیای ارسال کالاهاست.

تردد هوشمند
اما هوش مصنوعی چگونه به بهبود ارسال کالاها و کاهش میزان آلودگی هوا کمک می‌کند. انبار بسته‌های پستی، از اساسی‌ترین بخش‌های پست است که هوش مصنوعی می‌تواند به مدیریت آن کمک شایان توجهی کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با تجزیه و تحلیل مستقل موجودی کالاها و بسته‌های پستی موجود در انبار، درباره بسته‌ها به شکلی صحیح تصمیم‌گیری کنند.همچنین هوش مصنوعی با استفاده از GPS و تجزیه و تحلیل داده‌ها، کوتاه‌ترین مسیرها را پیدا می‌کند تا در مصرف سوخت یا تعداد دفعات عبور از جاده‌های پرترافیک و پرتردد صرفه‌جویی شود که این امر، خود زمینه‌ساز کاهش مصرف سوخت به منظور تحویل بسته‌های پستی می‌شود و در کاهش میزان آلودگی هوا بسیار تأثیرگذار است.

روبات‌های صرفه‌جو
امروزه در خدمات پستی سراسر جهان به طور فزاینده‌ای از روبات‌ها استفاده می‌شود تا مراحل کار ساده‌تر شود. این روبات‌ها به طور کارآمد بسته‌های مختلف را مدیریت می‌کنند و آنها را به درستی به مقصد می‌رسانند که این موضوع در کاهش هزینه‌ نیروی کار نیز تأثیرگذار است. این روبات‌ها برای بهبود دقت و سرعت کار، به حسگرهای پیشرفته و الگوریتم‌های هوش مصنوعی مجهز هستند. همچنین در جهان شاهد فعالیت بیشتر روبات‌های مشارکتی (cobots) هستیم که برای افزایش کارایی پست و امنیت بسته‌های پستی بسیار کمک کننده است. تحویل بسته‌های پستی در سال‌های اخیر در نتیجه افزایش چشمگیر قیمت سوخت در دنیا، با مشکلاتی مواجه شده اما هوش مصنوعی می‌تواند با بهترین تصمیم‌گیری‌، در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند.

ردپای «چت جی پی تی»
 در پست
 این روزها در شرکت‌های پستی جهان از «چت جی پی تی» برای ارائه پاسخ‌های سریع و دقیق به سؤالات مشتریان درباره وضعیت محموله‌ها مانند زمان تخمینی تحویل یا در دسترس بودن محصول استفاده می‌شود.
بدین ترتیب، به لطف این فناوری، مشتریان اطلاعات محصولات و بسته‌های پستی خود را بدون سؤال کردن از کارمندان پست، به راحتی دریافت می‌کنند.
با استفاده از «چت جی پی تی»، مشتریان بدون نیاز به بازدید از صفحه ردیابی محموله پستی یا تماس با خدمات مشتریان، آپدیت‌های منظم را دریافت می‌کنند و در لحظه، به مشکلات احتمالی مربوط به ارسال بسته پاسخ داده خواهد شد.
 همچنین  با دسترسی به فضای ابری، رانندگان سرویس‌های پستی از تصادفات جاده‌ای، ترافیک پیش‌بینی نشده، ایست بازرسی‌ها، محدودیت سرعت، تغییرات جوی و حوادث غیرمترقبه احتمالی آگاه شده و می‌توانند موضوع را به یکدیگر اطلاع دهند.
 به این ترتیب، راننده مسیر خود را عوض می‌کند و در ترافیک گیر نمی‌افتد که همین قدم‌های کوچک هم می‌تواند در کاهش میزان آلودگی هوا تأثیرگذار باشد.

اینترنت اشیا
پست هوشمند از فناوری اینترنت اشیا (IoT) برای ردیابی و مدیریت حمل‌و‌نقل بهره می‌گیرد.
حسگرها و برچسب‌های RFID به عنوان ابزار شناسایی و رهگیری بسته‌های پستی از طریق امواج رادیویی، وضعیت بسته‌ها را به سرعت و در لحظه نشان می‌دهند که از این فناوری می‌توان برای اطمینان از تحویل بموقع محموله به مشتریان و افزایش رضایت آنها استفاده کرد.