موومانی برای نت هشتم

محمدحسین عناصری
طراح گرافیک و مدیرهنری

عباس عربزاده را از زمان‌های دور می‌شناسم، هربار که آثارش را می‌بینم، با اتفاق و نگاهی نو روبه‌رو می‌شوم. او همانند مجموعه جدیدش هیچ‌گاه یکجانشین نشده و همواره در حرکت بوده است.
در این آثار، او در جایگاه یک عکاس ـ دیزاینر با بیرون کشیدن شکل اشیا، چهره و فیگورهای درحال حرکت، مفهوم انتزاعی زمان را به عاریت گرفته، به‌بند کشیده و در جدال بین سنت و مدرنیسم، با تکیه بر تجربیات خود تکنولوژی را دست‌آویزی برای حرکت جسورانه در بیان و ارائه موضوع آثار خود قرار داده است. برآیند آن نیز رام کردن هنر مبتنی بر زمان
(Time Art) و مجموعه‌ای متوالی از تصاویر است که منتهی به انجماد حرکت در قابی سرکش شده است.
در این میان، روابط بین شکل‌ها و فرم‌های درون اثر مدام در حال تغییر است. تغییرات اتفاقی (Accidental)، اما کنترل‌شده که حس عجیبی از یک حرکت پرجنب و جوش و سکونی را که انسجام و آرامش دارد می‌دهد. حس عجیبی از شکی قاطعانه، از توهم حرکت در یک قاب ثابت، از ایستایی و پویایی سوژه‌هایی که نه برای ژست‌های سخت و بی‌منطق، که در عمل به تصویر کشیده شده‌اند.
عربزاده در عین سادگی آثارش، به قدر کافی نیز بر جزئیات ارزش‌گذاری کرده است، جزئیاتی که مهم هستند و با هویتی درهم تنیده و تکرارگونه، تأکید کنایه‌آمیزی بر شکل‌ها و فیگورهایی دارد که سربلند از این درهم تنیدگی بیرون آمده و درکی متفاوت از ریتم و موسیقی به‌وجود آورده‌اند.
او با عکس، تنها به‌عنوان یک شیء فیزیکی هنری رفتار نکرده و با کنشگری‌های هنرمندانه، شواهدی از گذر زمان را برجای گذاشته است. زمانی که متضمن تغییر و حرکت است و حرکتی که معنی گذشت زمان است. پتانسیلی که در جای درست و زمان درست خود می‌تواند بیننده را در روند بازآفرینی اثر هنری مشارکت دهد، یا حتی خود را بخشی از اثر بداند.
عکس‌هایش نت هشتم موسیقی‌اند.
او را همواره به خاطر پویا بودنش می‌ستایم.
• نمایشگاه آثار عکس عباس عربزاده تحت عنوان«فتوریسم، در ستایش موسیقی» جمعه 9 آذر 1403 از ساعت 16 الی 20 در نگارخانه ورد واقع در بلوار میرداماد، خیابان البرز، خیابان قبادیان شرقی، کاشی 18 افتتاح می‌شود. نمایشگاه تا تاریخ 19 آذر ماه دایر خواهد بود. (نگارخانه ورد روزهای شنبه تعطیل است.)

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و شانزده
 - شماره هشت هزار و ششصد و شانزده - ۰۷ آذر ۱۴۰۳