مروارید افسری کارگردان تئاتر «بر پهنه دریا» در گفتوگوی با «ایران»
از هنرمندان جوان تئاتر حمایت کنید
معصومه غفاری
خبرنگار
جمعه هفته گذشته اولین تجربه کارگردانی تئاتر مروارید افسری با نمایش «بر پهنه دریا» در سالن جمیله تالار محراب به روی صحنه رفت. مروارید افسری 26 سال سن دارد و دانشجوی رشته تدوین از دانشگاه سینما و تئاتر است. آغاز فعالیت هنری او به دوران دانشجوییاش بازمیگردد و در نمایشهای متعددی هم شرکت داشته است. این کارگردان جوان، آبان ماه امسال نخستین تجربه نمایشی خود را با عنوان «بر پهنه دریا» روی صحنه برد. نویسنده این نمایش «اسلاومیر مروژک» اهل لهستان است با داستانی ترسناک و کمدی که روایت سه نجاتیافته گرسنه برعرشه یک کشتی است. این نجاتیافتگان در شرایط بحرانی دریا، کاملاً دموکراتیک تصمیم میگیرند یکی را به قید قرعه از میان خود انتخاب و قربانی کرده و بخورند. این نمایش به بررسی حدود اخلاقی و بقای انسانی در شرایط افراطی جامعه پرداخته است.
قصهپردازی جذاب نمایشنامه
افسری در خصوص چرایی انتخاب این نمایشنامه در اولین تجربه کاریاش، گفت: «اولین باری که به تماشای این نمایش نشستم، دوران دبیرستان به کارگردانی آقای پارسا پیروزفر بود. قصه جذاب این اثر، در کنار اجرای حرفهای آقای پیروزفر، علاقهمندیام به این نمایش را بیشتر کرد و بعد از آن متوجه نسخهای از این نمایشنامه با ترجمه استاد «ایرج زهری» شدم. جالب اینکه این ترجمه از نمایشنامه تاکنون در ایران اجرا نشده است و در نهایت با توجه به علاقهمندیام تصمیم گرفتم آن را به روی صحنه ببرم. او درباره گروه اجرایی این نمایشنامه بیان کرد: «ما یک گروه جوان نمایشی هستیم و همگی پنج سال سابقه فعالیت در تئاتر داریم. عوامل گروه کارگردانی هم جوانان دانشجویی هستند که ما را در اجرای این نمایش همراهی کردند.»
گرانی، کمبود و فرسودگی سالنهای تئاتر
او درباره مشکلات موجود در مسیر اجرای یک گروه جوان گفت: «اگر صاحبان سالنها چه خصوصی و چه دولتی متوجه شوند با یک گروه تازهکار و جوان روبهرو هستند، فضا و شرایط را برای ما سختتر میکنند و اگر مرد کار نباشید، ناچار باید پا پس بکشید.»
این کارگردان در ادامه اظهار کرد: « از نگاه مسئولان، جوان بودن ما نه تنها نقطه قوت نیست، بلکه نقطه ضعف نیز به شمار میرود و گاهاً حتی در روند کارهای اداری همراهی کمتری دارند، بنابراین ناچاریم تا در آزمون و خطاهای بسیار، خودمان مسیر را هموار کنیم. به گفته افسری، «نبود حمایت مالی از سوی مدیران تئاتر و نمایش، از مشکلات مهم دیگری است که تمامی فعالان این عرصه و ما را نیز به نوبه خود به چالش کشیده است.