در حافظه موقت ذخیره شد...
فضای مجازی
مجید توکلی، کارگردان فیلم «عزیز» در صفحه اینستاگرامش از مصائب اکران فیلمهای اجتماعی در سینمای ایران نوشته است. در متن یادداشت این کارگردان که ساخت آثاری چون «متولد 65» و «عروس مردم» را در کارنامه کاریاش دارد، آمده است: «الان چندین ماه میشود که پیگیر اکران «عزیز» هستم! فیلمی مستقل با هزینه بخش خصوصی که از گرفتن پروانه ساخت تا مجوز نمایشش خون دلها خوردیم؛ بالا و پایینمان کردند؛ فیلمی که چندین فستیوال جهانی رفت و چرخید ولی هدف اصلی ما اکران سراسری در سرزمین خودمان بود و هست. الان چندین ماه میشود به در و دیوار میزنیم تا لابهلای انبوهی از کمدیها اکرانش کنیم، اما نمیشود؛ نمیگذارند. میراث رفتگان قبلی، حمایتهای چشمبسته از چرخه سینمای کمدی بود که حالا دودش توی چشم سینماگران اجتماعی و مستقل میرود. وقتی به فیلم اجتماعی پروانه ساخت نمیدهی و با آدرس غلط مسیر فیلمساز را تغییر میدهی، چیزی بهتر از این نمیشود که محسن امیریوسفی تصمیم بگیرد کمدی بسازد! کاوه سجادیحسینی کمدی بسازد! بالا و پایین اکرانت هم میشود از این کمدی به آن کمدی. «_ الان که نمیشه، «تمساح خونی» اکرانه، بعدش «سال گربه» و «خجالت نکش2» میاد فیلمت دیده نمیشه، بذار دو ماه دیگه _ راستی دو ماه شد، الان خوبه؟ _ الان که اصلاً، «تگزاس۳» داره میاد، پشت بندش «قیف» و «مفتبر» میاد، فیلمت میسوزه. سینمادار سانس نمیده، حیف میشه
_ خب کی بریم خوبه؟ _ فکر کنم بعد اینا خوب باشه! _ آقا الان بعد اینا شد، بریم برای اکران؟ _ نه، نه، نه! الان «ملاقات با جادوگر» هست، پشتش «زودپز» میاد که قراره بترکونه. سینماها دیوونه نیستن به فیلم اجتماعی سانس بدن! بذار اینا فروکش کنه، بعدش میریم _ استاد! الان که داره فروکش میکنه، بریم دیگه؟ _ دیوونهای؟ خبرا رو نمیخونی نه؟ زودپز هست. الان داره «صبحانه با زرافهها» میاد و بلافاصله هم «هفتاد سی»! بری، این وسط له میشی! _ خب اینجوری که نمیشه. بعدشم جشنوارهس و بعدش هم اکران عید که باز کمدی میره و فیلمهای جشنواره و … رفتیم سال دیگه همین موقع!» راست میگفت. اینجوری و این وسط له میشیم. وسط این تعداد کمدی نابود میشیم. قدرت هم که دست سینمادار است و به راحتی سانس نمیدهد و تمام. اصلاً چرا باید سانس بدهد؟ وقتی ذائقه مخاطب را خیلی با هدف تغییر دادند! وقتی به بهانههای مختلف، فیلمسازهای اجتماعی را خانهنشین کردند یا وادار به ساختن کمدی! کمدی بد است؟ به هیچ وجه که اتفاقاً من آرزوی ساختن یک کمدی درست درمون را دارم. پس ماجرا فقط این نیست! با این دستفرمان باید فاتحه سینمای اجتماعی را بخوانیم و بخوانید! اگر شما هم همان رویه مدیران قبلی را بروید، آقای وزارت فرهنگ!»
درویش و رخشان و میرکریمی و دیگران در سفر مشهد مقدس
مهدی فرجی، تهیهکننده آثار تلویزیونی همچون مجموعه «نون. خ» در استوریهای اینستاگرامش از حضور جمعی از اهالی سینما و تلویزیون در مشهد مقدس و حرم امام رضا(ع) خبر داده و نوشته است:«در سفری کوتاه به مشهد مقدس و زیارت حضرت ثامنالحجج امام رضا(ع) و در محضر بزرگان سینمای ایران، آقایان احمدرضا درویش، کمال تبریزی، رضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری، مهدی عسگرپور، منوچهر محمدی، علی دهکردی، رضا داد، بهروز شعیبی، شهرام گیلآبادی، محمدرضا شفیعی، اصغر همت و پوران درخشنده و جمعی دیگر از هنرمندان تراز اول کشور حضور داشتند.»
صمیمیت بیجا هم مانع کسب است و هم ضد تبلیغ!
رضا صائمی، منتقد سینما در صفحه اینستاگرامش به پیامهای تبلیغاتی که چند وقتی است متداول شده و افراد را با نام کوچک و با لحن صمیمانه خطاب قرار میدهند، واکنش نشان داده است. او با اشتراک گذاشتن تصویری از دو پیامک ارسال شده از یکی از پلتفرمهای آنلاین نوشته است:«این دو نمونه از پیامکهای تبلیغی پلتفرم نماواست که با لحنی مثلاً صمیمی و خیلی کول و ندار، مرا خطاب قرار داده تا به تماشای قسمت جدید سریال «غربت» ترغیب کند. مدتی است این شیوه تبلیغی مد شده و مختص پلتفرمها نیست. مؤسسات تجاری، بانکها، شرکتهای بیمه، قالیشویی، سوپرگوشت عباس آقا و... هم از این ادبیات استفاده میکنند. به گمانم اما صمیمت بیجا، هم مانع کسب است و هم ضد تبلیغ؛ بیش از جاذبه داشتن، دافعهبرانگیز است، حتی گاهی چالشبرانگیز میشود و شر به پا میکند. یکی از همکارانم میگفت کنار همسرم نشسته بودم که یکی از همین پیامکها آمد که اولش نوشته بود:«سلام عزیزم خوبی؟» همسرم چنان گفت این کیه که داشتم قبض روح میشدم. پیام را که باز کردم، دیدم پیامک تبلیغاتی بوده و ختم به خیر شد! درست است که از محبت خارها گل میشود اما محبت بیجا، خود خاری به روح و روان است. صمیمیت تصنعی نهفته در این پیامکهای تبلیغی، بیش از آنکه چشم را به خواندن آن باز کند، دهان را به خشم باز میکند و فحش آغاز میشود. بیش از آنکه حس اعتماد و همدلی ایجاد کند، بیاعتماد میکند و به ترفند فریب میماند. صنعت تبلیغات نباید از یاد ببرد که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. صمیمیتی که عصبیت ایجاد کند، مهرطلبی است، نه مهربانی! همچنانکه بسط آن در ساحت تبلیغ، مشتریمداری نیست، مشتریپرانی است!»
آغاز برنامه تازه سروش صحت
پس از گذشت سه سالونیم از تعطیلی برنامه تلویزیونی «کتاب باز»، صفحه برنامه «اکنون» از آغاز رسمی تصویربرداری کار تازه سروش صحت با همراهی تیم «کتاب باز» خبر داده است. «اکنون» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمدرضا رضائیان با میزبانی سروش صحت، قرار است با بخشهای مختلف و جدید از 6 آذرماه در فیلیمو عرضه شود. احسان عبدیپور، کارگردان و فیلمنامهنویس در یکی از بخشهای این برنامه با سفر به نقاط مختلف جهان، راوی تجربههایی متفاوت و همچنین رشید کاکاوند از دیگر همراهان صحت در این برنامه است.