برخی انتظارات اهالی موسیقی در گفتوگو با رضا مهدوی
بازگشت هنرمندان موسیقی به صحنه هنر
در چند دهه گذشته حوزه فرهنگ و هنر بویژه موسیقی، فراز و نشیبهای بسیاری از سر گذرانده است. هنری مظلوم و مهجور که در این سالها به موجب سلیقه شخصی یا کجسلیقگی برخی مدیران و مسئولان، با ناملایمات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. اما اکنون و در دولت چهاردهم سیاستگذاریهای دیگری مورد نظر قرار گرفته است و مدیران و مسئولان، تدبیر وفاق ملی را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دادهاند و این موضوع بارقههای امید و انگیزه را در دل هنرمندان زنده کرده است. به گفته رضا مهدوی موسیقیدان و پژوهشگر موسیقی: «شعار دولت چهاردهم که برمبنای «وفاق ملی» است، موجب امیدواری و بازگشت برخی موسیقیدانانی شده که به هر دلیل در دورههای قبل خود را کنار کشیده بودند یا موافق دولت نبودند.»
مهدوی درباره فعالیت 100روزه دولت چهاردهم درعرصه هنر بویژه موسیقی بیان کرد: «دولت جدید در همین مدت زمان کوتاه، حس امیدواری را در بین قاطبه موسیقیدانان ایرانی بوجود آورده که آن را به فال نیک میگیریم. بیتردید با نگاه عمیق ریاست محترم جمهوری با محوریت وفاق ملی و عنایت ویژه وزیر محترم و معاونت محترم امور هنری، امید میرود روزهای آینده دربحث مجوزها، کنسرتها و جشنوارهها شاهد شرایط بهتری باشیم.»
این هنرمند تأکید کرد: «وفاق ملی» جمله بسیار بسیار مهمی است که نباید درحد شعار باقی بماند و همه باید درنگاهداشت و عملیاتی شدن آن کمک کنیم. بخصوص هنرمندان و موسیقیدانان؛ چرا که بدین طریق میتوان ایران را نه فقط در داخل، بلکه در خارج از کشور هم بالندهتر از گذشته ببینیم. از نگاه من این 100 روز، نماد یک حرکت و عظم و جزم ملی است؛ سخن گفتن از وفاق ملی موجب شده اغلب موسیقیدانانی که به هر شکل در دورههای قبل خود را کنار کشیده بودند یا موافق نبودند، به صحنه هنر بازگردند و بارقههایی از امید به وجود آید و اکنون گویا بناست که خلأهای گذشته در تولید و اجرا و حضور در جشنوارها جبران شود.»
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر درباره اتفاقهای حوزه موسیقی در دولت چهاردهم بیان کرد: «یکی از اتفاقات مهمی که در این مدت زمان 100 روزه شکل گرفت، انتخاب یک بانوی محترم در معاونت هنری است. بنده به شخصه سال گذشته و در جشنواره سی و نهم موسیقی فجر، برای اولین بار از حضور خانمها در هیأت داوری بهره بردم و امسال نیز بانوان در هیأت داوری و شورای سیاستگذاری کلان جشنواره حضور دارند و بر این باورم، بایستی در همه امور، بالاخص امور هنری و موسیقی، از تواناییهای بالای خانمها در سطوح مختلف بهرهبرداری شود. بنابراین چه بهتر آنکه تصمیمگیریها به دست این قشر شریف توانمند واقع شود و به نوعی نگاه کمرنگگرا به پررنگی گرایش یابد.»
به گفته رضا مهدوی: «خانمها ظریفنگر هستند و در عرصه مدیریت، توانمندی خودشان را به رُخ میکشند و به هر شکل نشان میدهند و اهل رقابت هستند. بنابراین میتوان در عرصه موسیقی از کمک آنها بهرهها برد تا در آینده نزدیک، درکنار دیگر جشنوارهها، شاهد جشنواره تخصصی ویژه بانوان در تمامی گونهها باشیم. نکته دیگر اینکه امیدواریم در هیچ استانی از کشور حضور بانوان در کنسرتها به مشکل برنخورد و یک توازن و عدالت در جامعه شکل بگیرد و با شعار وفاق ملی که دکتر مسعودپزشکیان بدان تأکید دارند، عدالت واقعی برقرار شود. من براین نظرم در این بخش زنان، در کنار مردان، جایگاه بهتری خواهند داشت و به گونهای در بستر موسیقی زمینه عدالت بوجود میآید.»
این منتقد و پژوهشگر موسیقی، در حوزه فرهنگ و هنر، چشمانداز خوبی به دولت چهاردهم دارد و در این باره گفت: «من براین عقیدهام در این دولت نسبت به دولتهای قبل نگاه ویژهتری وجود خواهد داشت و تلاششان این است تا آنجا که امکانش هست موانع را برطرف کنند و برای کلان جامعه موسیقی و درگونههای مختلف، شرایط سهلتری اتفاق بیفتد. به عنوان مثال فعالیتهای موسیقی یا موضوعاتی در این زمینه که به دلیل ممیزیها ممنوع بودند و اجازه فعالیت نداشتند در این دوره با انجام اصلاحاتی، شاهد مجوز آنان باشیم و کنسرتها و جشنوارههایی که در 40 سال گذشته اجازه فعالیت نداشتند در این دوره به شرط سلامت و منطبق با فرهنگ شنیداری خانواده ایرانی _اسلامی شاهد شکوفایی آنها باشیم.» این نوازنده سنتور در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی برای بهتر شدن اوضاع موسیقی در دولت چهاردهم دارید؟ بیان کرد: «بهتر است در شوراها از خرد جمعی یعنی از حضور استادان متقدم درکنار نسل نو استفاده شود. نکته دیگر درباره برگزاری هرچه بیشترجشنوارهها است. با توجه به تنوع قومیتی، زبان، گویش و رفتارهای آیینی درجامعه، این تعداد جشنوارهها برای کشور کم است و میتوانیم در وهله اول قطب جشنوارهها را در منطقه و در وهله دوم در جهان داشته باشیم. به عنوان مثال با کمک نهادهای حاکمیتی و ذیربط موضوع روادید برای بسیاری از داوریها و مسابقات هنری که در ایران برنامهریزی میشود سهل شود تا بدین طریق هم سطح علمی، فنی و هنری هنرمندان و هم آشنایی بیشتر مردم در این زمینه ارتقا یابد و بدانند اوضاع و احوال هنر کلاسیک و هنری که منطبق برشرایط تاریخی هر فرهنگی است، درجهان چگونه است. براین اساس میتوانیم طی سال از هنرمندان خارجی دعوت به عمل آورده و قرابتهای فرهنگی خودمان را با آنها ریشهیابی کنیم و به دنبال آن به نوعی ارتباط فرهنگی را بیش ازگذشته به رخ بکشیم. کشور ما امروزه در بسیاری از صنایع، در پزشکی در دانشبنیانها و در امور نظامی پیشرفتهای بسیار خوبی داشته و به دنیا ثابت شده است اما اگر این موضوع در رفت و آمد باشد و دیده شود قطعاً دیدگاهها بسیار متفاوتتر خواهد شد و به عبارتی صدور انقلاب ما به مراتب با خلق و مکاشفه هنر بهتر خواهد شد.» او در ادامه گفت: «پیشبینی و انتظارم این است که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اصلی خود یعنی «مرکز موسیقی ایران» بازگردد. موسیقی، در صدا و سیما و در حوزه هنری سازمان تبلغات اسلامی و دیگر مراکز با عنوان مرکز موسیقی است. اینکه شاکله اصلی چنین مرکزی، نسبت به مرکز هنرهای نمایشی و مرکز هنرهای تجسمی، به دفتر تبدیل شده، برای جامعه موسیقیدانان ایرانی محقرانه است. بنابراین بهتراست نه فقط در حد نام بلکه اختیارات آن هم به گذشته برگردد. البته براین نظرم که در دولت چهاردهم این اتفاق صورت خواهد گرفت. اگرچه در دولت قبلی هم بسیار به این موضوع تأکید داشتم و در جلسات و مصاحبهها بدان اشاره کردم اما اتفاقی نیفتاد.» رضا مهدوی در پایان صحبتهایش به موضوع سند موسیقی اشاره کرد و گفت: انتظار من این است اصلاحات نهایی سند موسیقی در دولت چهاردهم انجام شود و یک نگاه کلان همه جانبهنگر در این سند صورت بگیرد تا با تشکیل کارگروههایی در این زمینه، موانع بسیاری که بر سر راه آموزش و پژوهش موسیقی، کنسرتها، جشنواره و نهادهای موسیقی قرار دارد، با اصلاح این سند به منصه ظهور برسد و جامعه موسیقی با پشتوانه چنین سند محکمی که امضا شده با قوت قلب بیشتری شاهد شکوفایی هرچه بیشتر روند پرسرعت موسیقی در ایران باشد.»