بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزیدگان خود را شناخت

تجربه ای ۳۰ ساله با کوله باری از تخصص

ندا سیجانی
خبرنگار

آیین اختتامیه بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، پنجشنبه هفدهم آبان ماه در تالار ابن‌سینای شهر همدان برگزار شد.
 
امیدآفرینی برای کودکان و نوجوانان
امیر مشهدی‌عباس دبیر این دوره از جشنواره به‌عنوان سخنران نخست این مراسم بیان داشت: امیدواریم مسئولان با حمایت از هنر تئاتر، در دل هنرمندان امید بکارند.
او ضمن تقدیر از مردم همدان برای حضور باشکوه در این رویداد، اظهار کرد: امیدآفرینی مهم‌ترین چیزی است که کودکان را به بزرگسالان موفق تبدیل می‌کند و در گام دوم انقلاب نیز به امید و امیدآفرینی اشاره شده است و یکی از مهم‌ترین محورهای این جشنواره بوده. ما در خلال جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان همدان، به‌مدت یک هفته امیدآفرینی کردیم و امیدواریم حال دل هزاران کودک و نوجوان همدانی و خانواده‌های آنها بهتر شد‌ه باشد. دبیر بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با اشاره به اینکه گروه‌ها با کمترین حمایت‌ها برای کودکان مایه می‌گذارند، گفت: امیدواریم مسئولان نیز با حمایت از هنر تئاتر، در دل هنرمندان امید بکارند.
 
تئاتر همدان بستری برای گردشگری
سیدمسعود حسینی شهردار همدان هم ضمن قدردانی از مسئولان استانی با تأکید بر اینکه این جشنواره امری مهم در توسعه گردشگری استان محسوب می‌شود، بیان کرد: گردشگری در توسعه شهر امری مهم است و یکی از عوامل توسعه گردشگری پایدار، برگزاری این رویدادها به‌شمار می‌آید.
دبیر اجرایی جشنواره افزود: همدان غنای تاریخی و تمدنی دارد، آثاری چون آرامگاه ابوعلی سینا و باباطاهر، تپه هگمتانه، گنبد علویان، امامزادگان فاخر و... اما آنچه مکمل غنای تاریخی فرهنگی در شهر ماست، گردشگری رویدادهاست. بر این اساس باید رویدادهایی برگزار شود که بهره‌مندی لازم را از آنها ببریم.
او به هم‌اندیشی صورت‌گرفته با هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر درخلال برگزاری جشنواره اشاره کرد و افزود: اختتامیه جشنواره بین‌المللی برای ما شروع است و کار دبیرخانه دائمی جشنواره تازه آغاز شده و باید از این پس برنامه‌هایی را در دستور کار داشته باشیم.
سیدمسعود حسینی به سالن‌ها و زیرساخت‌های استان اشاره کرد و گفت: شهر همدان دوستدار کودک است و از آثار هنرمندانی که درمورد همدان تولید شده، حمایت خواهیم کرد و جذب توریست فرهنگی را مورد توجه قرار خواهیم داد. ما باید قدر فرصت‌ها را بدانیم و برای مردمی که شایسته هستند، کار کنیم.

تلاش برای بازگشت بزرگان تئاتر
نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم در اولین سفر استانی‌ام برای جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و برای این حوزه مهم به همدان سفر کرده‌ام. برای این جشنواره مسیر زیادی پیموده شده و استان همدان بیست‌و‌یک جشنواره را به خود دیده است. آنچه مهم است، ارتقای کیفیت کارهای این جشنواره است و یکی از این فعالیت‌ها، تلاش برای بازگشت بزرگان عرصه تئاتر است.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: امیدواریم سال آینده در همین جایی که شعار «تئاتر گفت‌و‌گوی بدون‌مرز» بود، با همین شعار و نیز همدلی برای رشد و آگاهی از فرزندان در فرآیند اجرایی برای یادگیری و مشارکت اجتماعی حرف بزنیم و امیدوارم یک نوجوان در دوره آینده به جای من از خواسته‌های خود حرف بزند.
رضایی به سالن‌های شهر اشاره کرد و گفت: حمیت خود را به کار می‌گیریم و تلاش می‌کنیم برای ارتقای سالن‌ها تا بتوانیم فعالیت‌هایی را انجام بدهیم.
استاندار همدان نیز ضمن تبریک روز پرستار اظهار کرد: می‌خواهم این شادی و نشاط بسیار بزرگی را که شما جمع حاضر در استان ما خلق کردید، به همه پرستاران تقدیم کنم.
حمید ملانوری شمسی با قدردانی از برگزارکنندگان، هنرمندان و شخصیت‌های نام‌آشنای کشور که زحماتی را برای این جشنواره کشیدند، گفت: شایسته همدان است به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین به شایستگی میزبان این جشنواره باشد. بیست‌و‌دو دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار شد و چند سالی هم از همدان رفت و از این بابت همدانی‌ها بسیار ناراحت شدند، حالا که دبیرخانه دائمی آن در همدان افتتاح شده، امیدواریم این استان همیشه برگزار‌کننده این جشنواره باشد.
در ادامه این مراسم از برگزیدگان این دوره از جشنواره در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.

 

بــــرش

نگاه تخصصی به جشنواره
حسین صفی هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر همدان است که در این دوره از جشنواره مورد تجلیل قرار گرفت. او در گفت و گو با «ایران» درباره سه دهه برگزاری این جشنواره بیان داشت: «هر رخداد و فرآیندی در مسیر تکاملی خود حتماً فراز و فرود‌هایی خواهد داشت و بر این اساس جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان هم استثنا از این موضوع نبوده و مانند دیگر رخدادها، فراز و نشیب‌هایی داشته است که می‌توان به دوره‌های برگزاری جشنواره و کیفیت آثار اشاره کرد. البته در کنار آن اتفاق‌های خوبی هم صورت گرفت و در یک سال‌هایی جشنواره بسیار فربه شد و بخش‌های متفاوتی به آن اضافه گردید که به نظرم چندان کاربردی نبودند. اما خوشبختانه اکنون جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به سمت تخصصی شدن حرکت کرده است که به نظر من اتفاق خوبی است. نکته دیگر اینکه به اعتقاد من اگر بخش جشن از جشنواره جدا شود، حتماً اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان خواهیم داشت. برگزاری جشن اتفاق خیلی خوبی است، اما بهتر است تیم دیگری برای مردمان این شهر و استان برگزار کنند و نگاه تخصصی‌تری به جشنواره داشته باشیم.
این هنرمند درباره اثرگذاری این جشنواره 30ساله در جذب مخاطب کودک و نوجوان بیان کرد: نقدی که طی این سال‌ها به جشنواره داشته و دارم این است که باید بخشی به نام نگاه نو برای هنرمندان خلاق در این جشنواره گنجانده شود تا این هنرمندان خلاق با یک فرمالیزم دیگر به کودکان و نوجوانان نگاه کنند و از دغدغه‌ها و نیاز‌های امروز کودکان و نوجوانان بگویند. امیدوارم دوره‌های بعد دبیران به این موضوع نگاه جدی داشته باشند تا جشنواره بتواند با نیازهای روز کودک و نوجوان ما و با خانواده‌های ما خود را همسو و همسان کند.
او درباره پیام جشنواره‌ها به کودکان و نوجوانان گفت: پیام باید در دل اجراها باشد، یعنی اگر پیام ما با عناصر دراماتیک همخوان نباشد و بافت دراماتیک را شکل ندهد، قطعاً پیام خوبی نخواهد بود و یک شعار است، چرا که هنر بحث چگونه گفتنش از چه گفتنش بهتر و مهم‌تر است. تأکید من بر فرمالیزم اثر یا استفاده از عناصر زیبایی‌شناسانه در اجرا یا همه تولید یک اثر است که خود یک پیام خواهد بود. نکته دیگر اینکه اساساً هنر ابزار و پدیده اخلاقی است و هر چیزی که در حوزه انسان و انسانیت باشد دارای پیام و اخلاق است. اگر نگاه ما نگاه انسانی باشد که در تئاتر این‌گونه بوده، حتماً کار اخلاقی خواهیم داشت.
 
ساخت موسیقی مناسب برای کودکان
رضا عباسی از تقدیرشدگان بخش مسابقه تئاتر خردسال بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در بخش آهنگسازی است. او در این جشنواره دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بخش آهنگسازی نمایش «همه ما یه قلب داریم» را دریافت کرد. رضا عباسی درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره استانداردهای ساخت موسیقی برای کودک و نوجوان در تئاتر گفت: مشارکت کودک در بحث موسیقی مهم‌ترین عاملی است که سعی می‌کنیم در تولید کار آن را لحاظ کنیم و امسال هم خوشبختانه این اتفاق افتاد و از حضور بچه‌ها بهره بردیم، حتی آموزش‌هایی به آنها داده شد و امیدواریم این موضوع تداوم داشته باشد. او در ادامه صحبت‌هایش افزود: رنگ‌آمیزی خوب سازها و استفاده از سازهای مناسب کودک و خردسال و همچنین استفاده از گام‌ها و متدهایی که با روحیات بچه‌ها سازگار است، از مهم‌ترین المان‌های ساخت موسیقی کودک است؛ درواقع موسیقی کودک نباید سنگین و پیچیده باشد. این آهنگساز به آثار تولیدشده در این جشنواره اشاره کرد و گفت: اکثر موسیقی‌هایی که در اجراها به‌کار برده شد، پلی‌بک بودند و از سازهایی استفاده کردند که مناسب کودکان نبود. بایستی از موسیقی‌هایی برای کودکان استفاده کرد که درک و هضمش برای آنها آسان باشد تا به دنبال آن ارتباط بهتری با آن برقرار کنند.
 
فرصتی برای دیده شدن هنرمندان کودک و نوجوان
نازنین‌زهرا و یاسمین‌زهرا بحرینی از تقدیر‌شدگان بخش نقالی مسابقه تئاتر خیابانی بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاترکودک و نوجوان بودند که هر یک با نقل «نبرد رستم با کلاهور پنجه‌تاب» و نقل «رستم با پیل سپید گرشاسبی» از بندرکنگان استان بوشهر حضور و اجرا داشتند. نازنین‌زهرا بحرینی 12 ساله در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن ابراز خوشحالی از حضورش در این جشنواره بیان کرد: از اینکه در این جشنواره اجرا داشتیم، بسیار راضی و خوشحال هستیم، به این علت که بستری برای دیده شدن هنرمندان رده سنی خردسال و کودکان است. همچنین فرصتی برای تماشای تئاتر برای کودکان و نوجوانان همدان است. به این دلیل که امروزه تعداد تئاتر‌های خیابانی کمتر شده و بیشتر اجراها به‌صورت بلیت‌فروشی در سالن‌های شهر برگزار می‌شود و شاید این امکان برای همگان فراهم نباشد. بر این اساس به‌نظر من جشنواره تئاتر کودک اتفاق خوبی برای ما بود تا بتوانیم در کنار خانواده‌های‌مان تئاتر ببینیم و خوشحال باشیم. این هنرمند نوجوان در پایان پیشنهاد کرد: بهتر است این جشنواره به شهر همدان محدود نشود تا دیگر همسن و سال‌های من در شهرهای مختلف ایران از فرصت تئاتر دیدن بهره‌مند شوند.