فضای مجازی

پیروزی از آن ماست
قربانعلی طاهرفر که چندی پیش اولین تجربه کارگردانی‌اش، «آپاراتچی»، اکران شد با انتشار تصویر مجروح اما خندان نوزاد فلسطینی که در فضای مجازی بازنشر شده است، نوشته: «اشک رازی‌ست/ لبخند رازی‌ست/ عشق رازی‌ست/ اشک آن شب لبخند عشقم بود/ اشک، عشق و لبخند فاتحانه، این خلاصه جبهه مقاومت است، اشک در چشممان حلقه می‌زند، عشق بر دل‌هایمان جاری‌ست و لبخند همیشگی فتح از لب‌هایمان گم نخواهد شد. فراموش نخواهیم کرد زمزمه فاتحانه فرماندهان مقاومت را که با عشق و یقین زمزمه کردند: قطعاً سننتصر... پیروزی از آن ماست.»

مادری که با فرزندش عکاسی می‌کند
تصویرهایی از فاطمه خواجه‌پور، عکاس ورزشی در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گرفته است. تصویرها نشان می‌دهد خانم خواجه‌پور در حالی که فرزندش را در آغوش دارد، از مسابقات ورزشی عکاسی می‌کند. این تصاویر با عباراتی نظیر «خانم فاطمه خواجه‌پور رو می‌بینید، که همراه دخترشون پناه میرن سرکار» در شبکه اجتماعی ایکس بازنشر شده است.

سریال محبوب منتقدان
از جمله سریال‌های در حال پخش و پربازخورد شبکه‌های اجتماعی سریال تازه شبکه اپل تی‌وی پلاس با عنوان «سلب مسئولیت» (Disclaimer) به کارگردانی آلفونسو کوارون است. مینی سریال هفت قسمتی که تاکنون 6 قسمت آن پخش شده است. حسین معززی‌نیا منتقد شناخته شده سینما در یادداشتی همزمان با تماشای قسمت چهارم این سریال هفت قسمتی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «یک تریلر که با حرکت میان زیرژانرهای متفاوت، پیش‌فرض‌ها و توقعات ما را به بازی می‌گیرد. در سکانس‌هایی یک ملودرام خانوادگی به نظر می‌رسد که می‌خواهد با دستمایه خیانت و وفاداری کار کند، گاهی وعده یک تریلر جنایی پلیسی را می‌دهد و گاهی درامی روان‌شناسانه به نظر می‌رسد که بر وسواس‌های درونی و سرکوب‌های ذهنی کاراکتر اصلی تکیه کرده. یک مرگ، یک جابه‌جایی و یک آشنایی تصادفی آغازگر رخدادها به نظر می‌رسد، پرسش اصلی این است که شخصیت‌ها بازیچه سرنوشتی شوم شده‌اند یا خودشان در آنچه بر سرشان آمده نقش داشته‌اند. شیوه روایت سریال متکی به نبرد روایت‌های ذهنی است؛ چند روایت از یک واقعه به‌طور موازی ارائه می‌شود، هر کدام تعدادی از سکانس‌ها را پی‌ریزی می‌کند و تا اینجای کار هنوز معلوم نشده هر روایت تا چه اندازه معتبر است. حضور ساشا بارون کوهن در نقشی غیرمنتظره از غافلگیری‌های سریال است. همکاری امانوئل لوبسکی و کوارون مثل همیشه دلپذیر است و زمینه‌‌ساز خلق موتیف‌های تأثیرگذار بصری. مشتاقم ببینم سه قسمت باقی‌مانده به چه ترتیب ما را برای قضاوت درباره کاراکتر اصلی (کیت بلانشت در نقش کاترین) بازی خواهد داد.» نادر تکمیل‌همایون، مترجم و منتقد سینما هم نوشته است: «سریال آلفونسو کوارون همچون زهری است که قطره‌قطره در جان نفوذ می‌کند؛ ابتدا شما را به فلجی خاموش فرو می‌برد و سپس در سکوت، جانتان را می‌گیرد. راه گریزی هم نیست.»

انتقاد قریبیان از پایان‌بندی «خروج»
از مصاحبه‌های بازنشر شده در فضای مجازی گفت‌وگوی فرامرز قریبیان با مجله فیلم امروز است. او پنج سال پس از ساخت و نمایش فیلم «خروج» فرامرز قریبیان در گفت‌و‌گویی به انتقاد از مضمون این فیلم و پایان‌بندی‌اش و ابراهیم حاتمی‌‌کیا پرداخته است. او در بخشی از این مصاحبه گفته است: «زمانی که قرارداد بازی در «خروج» را بستم، پایان فیلمنامه نوشته نشده بود و ابراهیم حاتمی کیا گفت پایان را با کمک هم می‌نویسیم. فیلمنامه اولیه خروج لااقل ابتدایش عالی بود و از خیلی‌ها شنیدم که بیست دقیقه اول فوق‌العاده بوده ولی از اواسط فیلم همه چیز رها شد و متأسفانه پایان خوبی هم نداشت چون همفکری هم صورت نگرفت.» قریبیان صحبت‌هایش را با پیشنهادش برای پایان «خروج» ادامه داده و افزوده است: «من معتقد بودم قهرمان فیلم باید جلوی ساختمان ریاست جمهوری کشته شود و حتی می‌شد با زبان تصویر مرگ را نشان داد و البته که شخصیت بیرونی که فیلم براساس آن ساخته شد هم پس از رفتن مقابل ساختمان ریاست جمهوری، فوت شد!» قریبیان ادامه داده است: «وقتی فیلمی با این مضمون ملتهب می‌سازیم باید شهامت ایستادن پای حرفی که زده‌ایم را داشته باشیم و درنهایت شاید فیلم سانسور شود که حتی اگر سانسور شود باز جای حرف دارد.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود و شش - ۱۴ آبان ۱۴۰۳