ایران در «ایران»

کشاورزان جنوب مراقب یخ‌زدگی باشند
از سیل در غرب مازندران
تا ورود سامانه بارشی جدید
ایران‌زمین - با ورود سامانه بارشی جدید، کاهش دما و باران از شمال تا جنوب کشور را فراگرفته است. بر این اساس، بارش شدید باران در مازندران سبب آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب در جاده‌های ییلاقی رامسر، نوشهر و چالوس شده است. همچنین در نیمه جنوبی کشور نیز کاهش دما در برخی استان‌ها از جمله کرمان سبب صدور هشدار سطح زرد و احتمال بروز خسارت به محصولات کشاورزی شده است. «فریبا گودرزی»، کارشناس سازمان هواشناسی کشور در این زمینه اظهار داشت: امروز (دوشنبه) با تشدید این سامانه بارشی در نیمه شمالی کشور، بارش‌ها در اردبیل و سواحل دریای خزر شدیدتر می‌شود. وی ادامه داد: به غیر از این، مناطق شمال فارس، ارتفاعات زاگرس، شمال شرق یزد، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و شمال خراسان نیز بارانی خواهد بود. البته در این مناطق بارش‌ها همراه با وزش باد شدید، کاهش موقتی دما و در ارتفاعات و نقاط سردسیر رشته کوه البرز، به شکل برف خواهد بود.

طغیان صفارود و بروز سیل در رامسر
«حسینعلی محمدی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در این خصوص اظهار داشت: طی روزهای گذشته شدت بارش‌ها در رامسر موجب بالا آمدن سطح آب رودخانه صفارود و آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب در جاده‌های ییلاقی این شهر ساحلی شده است. همچنین وقوع سیلاب در چالوس و نوشهر نیز سبب قطعی برق و ایجاد مشکلاتی برای این شهرستان‌ها شده است. وی ادامه داد: بارش باران، دبی رودخانه صفارود در شهرستان رامسر را تا حدود ۳۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش داده و لازم است شهروندان از اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها پرهیز کنند.
 
احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان
اداره‌کل هواشناسی کرمان نیز برای فردا (دوشنبه) تا اواخر هفته جاری نسبت به کاهش محسوس دما و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در برخی مناطق این استان هشدار سطح زرد صادر کرد. از روز دوشنبه تا اواخر هفته جاری با نفوذ و ماندگاری هوای سرد، کاهش محسوس دما بویژه در نیمه شمالی، مرکزی و غرب استان پیش‌بینی می‌شود خسارت به محصولات کشاورزی در این مناطق محتمل است. آنطور که در این هشدار آمده، شهرهای رفسنجان، زرند، کوهبنان، شهربابک و لاله‌زار (شهرستان بردسیر) بیشترین اثر را از پدیده سرمازدگی خواهند دید.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳