به‌دنبال حمایت‌های دولت و پیشرفت طرح اصلاح شبکه فاضلاب

سریال آبگرفتگی‌های اهواز تمام می‌شود؟

«باران»، «اهواز» و «آبگرفتگی» سه کلمه‌ای که پس از هر بارش در خوزستان پررنگ می‌شود. هیچ شهری در زمینه جمع‌آوری فاضلاب با بحرانی شبیه اهواز روبه‌رو نیست. فرسودگی شبکه فاضلاب، نبود سیستم‌های دفع آب‌های سطحی، نیمه‌تمام ماندن طرح فاضلاب و... باعث شده هرساله همزمان با پاییز، مردم این شهر به‌دلیل تجارب سال‌های گذشته، منتظر جاری شدن فاضلاب در خیابان‌ها باشند. تکرار هرساله این داستان باعث شده در سال‌های اخیر این مسأله در سطح ملی مطرح و به‌صورت ویژه در دستورکار قرار گیرد. در این زمینه با دستور رهبری بودجه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به شرکت آب و فاضلاب استان اختصاص یافت تا موضوع فاضلاب اهواز برای همیشه حل شود. حالا با این اقدامات، در پاییز جاری مسئولان این استان از پیشرفت مناسب طرح اصلاح شبکه فاضلاب خبر می‌دهند و تأکید دارند پاییز امسال مردم نگران پس‌زدگی فاضلاب اهواز نباشند.

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

اهواز کارگاه بزرگ
طرح‌های آب و فاضلاب کشور
«علی شمس»، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اهواز در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن تشریح اقدامات شهرداری درخصوص دفع و هدایت آب‌های سطحی، اظهار داشت: روند احداث شبکه فاضلاب اهواز، 5 سال پس از پایان جنگ از سال 72 تا اواسط سال 1400 یعنی حدود 28 سال تنها 30 درصد پیشرفت داشت، البته نیمی از شبکه اجرا شده هم به‌دلیل به‌کارگیری لوله‌های نامناسب و شکستگی‌های متعدد دچار مشکل بود.
وی ادامه داد: بر همین اساس، با هر بارندگی 200 نقطه شهر اهواز دچار آبگرفتگی می‌شد، اما در چند سال اخیر با حمایت دولت و دستور ویژه رهبری، این کلانشهر به کارگاه بزرگ طرح‌های آب و فاضلاب کشور تبدیل شده و پیشرفت فیزیکی این شبکه از 30درصد به بیش از 60 درصد رسیده است.
شمس با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته در برخی نقاط شهر، ماندگاری آب پس از بارندگی‌ها به بیش از ۲۰ ساعت نیز می‌رسید، افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز 3 طرح دفع و هدایت آب‌های سطحی با بیش از 300 متر لوله‌گذاری در مناطق پرخطر شهر انجام شده و امسال آبگرفتگی‌های شدید در این نقاط بحرانی تکرار نخواهد شد. همچنین در منطقه ۵ شهرک زعفرانیه که شهروندان در مواقع بارندگی با مشکلات زیادی مواجه می‌شدند نیز با لوله‌گذاری بالای یک‌هزار متر، در خیابان رشد و پارک دانشجو با ایجاد سپتیک و به‌روزرسانی و اورهال کردن پمپ‌ها هم تلاش شده امسال مردم مشکلی نداشته باشند.
 
تمرکز اجرای طرح‌ها در مناطق پر خطر
معاون خدمات شهری تأکید کرد: البته بارش شدید باران در مدت کوتاه در همه جهان می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود. این موضوع را در نظر بگیرید که اهواز شهری صاف و هموار بوده و دفع آب در آن تنها با لوله و پمپ انجام می‌شود. همین موضوع سبب شده تخلیه آب زمانبر باشد و مردم را دچار مشکل کند. البته مسئولان در ستاد بحران خدمات شهری همواره در تلاشند در کمترین زمان بعد از بارندگی‌ها شرایط را به حالت عادی برگردانند.
شمس با بیان اینکه امسال بیشترین طرح‌ها در 5 منطقه پرخطر شهر اهواز اجرا شده است، گفت: در این زمینه در منطقه۶ از «کیان» به سمت «ایستگاه الهادی» با نصب 3 پمپ، سرعت تخلیه و دفع آب را بیشتر کرده و امیدواریم شهروندان «کوی علوی» شرایط بسیار بهتری را نسبت به سال گذشته داشته باشند. همچنین در منطقه ۸ که در سال‌های اخیر گاهی تا 20 ساعت ماندگاری آب را شاهد بوده‌ایم نیز با لوله‌گذاری کنار دیوار بهشت‌آباد تلاش شده این مشکل مرتفع شود. در بلوار سردار علی هاشمی بین میدان لوله‌سازی و پل شهید علی هاشمی هم با اورهال کردن سپتیک سرعت تخلیه آب را بیشتر کرده‌ایم تا مردم پاییز بی‌دغدغه‌ای را تجربه کنند.
هدایت آب‌های سطحی به سمت
رودخانه کارون
معاون محیط زیست و خدمات شهری اهواز طرح «سپیدار» و «کوی رمضان» را از دیگر طرح‌های اجرایی در مناطق پرخطر استان عنوان کرد و افزود: در منطقه ۳ نیز در نقاط «شهید علاف»، «زویه» و «میدان فرودگاه» پروژه‌های آب‌های سطحی انجام شده است. در منطقه 2 هم با اضافه کردن 3 پمپ درمحله‌های «رز» و «الحدیدات» و اجرای طرح هدایت آب‌های سطحی به سمت رودخانه کارون از طریق لوله امسال شاهد دفع آب‌های سطحی با سرعت بیشتری خواهیم بود. معاون شهردار اهواز به اجرای طرح‌های هدایت آب‌های سطحی در منطقه ۴ نیز اشاره و عنوان کرد: کار اجرایی توسط پیمانکار در منطقه 4 محدوده «بلوار آریا»، «معین‌زاده» و «خیابان ولی‌عصر» آغاز شده است. در منطقه 1 خیابان ادهم نیز تا هفته‌های آینده اجرای خط فاضلاب به پایان می‌رسد.
وی با اشاره به بازدیدهای روزانه در سطح شهر و رصد مشکلات بیان کرد: در محدوده گلدشت با توجه به شرایط، جوی‌های روباز لایروبی شده و انتظار داریم سرعت تخلیه تا حدودی بالا برود. البته موفقیت این طرح بشدت به همکاری ساکنین این مناطق باز می‌گردد، زیرا در حال حاضر طرح به اتمام نرسیده و لازم است تا اجرای کامل شبکه فاضلاب آنها از ریختن هرگونه نخاله و زباله در جوی‌های روباز خودداری کنند.
 
امسال با خیال آسوده
به استقبال پاییز می‌رویم
«عباس صدریان‌فر»، مدیرعامل سازمان آب‌و‌برق خوزستان هم در این زمینه اظهار داشت: باتوجه به تجارب سال‌های اخیر امسال با مدیریت ذخیره و خروج در سدهای استان با اطمینان به استقبال بارش‌های پاییزی می‌رویم.
وی با بیان اینکه امسال مقدار آب ذخیره شده در حوزه کرخه 30 درصد، کارون 87 درصد و مارون 44 درصد است افزود: در بهار گذشته آسیب‌های شدیدی از طریق سد دز پیش‌بینی شده بود که برای ذخیره و رهاسازی آب، بر سر دوراهی مانده بودیم و عدم رهاسازی آب ممکن بود سیلاب عظیمی را ایجاد کند، اما با تلاش شبانه‌روزی و تخلیه بخشی از آب سد، از سیلاب احتمالی پیشگیری شد.
 
پیش‌بینی بازه زمانی 30 دقیقه‌ای
برای تخلیه سیلاب
صدریان‌فر همچنین درخصوص برنامه عملیاتی مدیریت سیلاب، گفت: بازه‌های زمانی آبان تا دی‌ماه، بهمن تا اسفند و فروردین و اردیبهشت از جمله زمان‌های پیش‌بینی شده سیلاب است که بر این اساس هر ساله برنامه‌ریزی‌های لازم برای مهار سیلاب انجام می‌شود. درحال حاضر با وجود آنکه در سال‌های اخیر آبگرفتگی طولانی مدت در اهواز بین ۱۲ تا ۲۰ ساعت بوده اما امسال این مدت ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و دفع آب‌های سطحی طرح‌های خوبی در شهرستان‌های شوش، شوشتر و سوسنگرد اجرا شده و در اهواز نیز در سطح منطقه یک در بلوار آیت‌الله بهبهانی و خیابان جمهوری طرح‌های مؤثری در حال اجراست.

 

بــــرش

باز هم شاهد آبگرفتگی در اهواز خواهیم بود
«صابر علیدادی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در صورت بارش ۴۰ تا ۱۰۰میلیمتر بارش در یک ساعت، بی‌شک شاهد آبگرفتگی در اهواز خواهیم بود.
دفع آب‌های سطحی با تکمیل شبکه جامع فاضلاب اهواز روزانه به ۵۰۰ هزار متر مکعب می‌رسد از این رو با توجه به شرایط و مسطح بودن اهواز سیستم شبکه فاضلاب این شهر باید قدرت تخلیه بالایی داشته باشد، چرا که میزان بارش‌ها متغیر است. در حال حاضر 402 پمپ در 328 ایستگاه در زمان بارندگی فعال هستند اما شبکه فاضلاب اهواز ۲ هزار کیلومتر بوده که سن یک هزار کیلومتر آن، بالای ۲۵ سال است.
در 3 بارندگی شدید سال گذشته باتوجه به فرسودگی شبکه فاضلاب خسارات سنگینی به سیستم فاضلاب شهری اهواز وارد شده است پس برای عدم تکرار چنین خسارتی نیاز است طرح‌های توسعه شبکه فاضلاب با شتاب بیشتری اجرا شوند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳