استمرار تکثیر، تنها راه حفظ ذخایر ماهیان استخوانی است

بومی‌سازی ذخایر شیلاتی خزر

رشت- بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی و رهاسازی بچه ماهیان پروژه حاکمیتی است که طی چند دهه به‌صورت تکلیفی در حال انجام است.
همچنین کاهش ذخایر ماهیان دریای خزر منجر به آسیب به گستره فعالیت‌های صیادی می‌شود ضمن آن‌که گسترش فعالیت‌های صیادی بویژه غیرمجاز هم اثر منفی بر ذخایر ماهیان دارد و در واقع این شرایط یک سیکل و چرخه به هم پیوسته است که بشدت هر یک از اجزای آن از هم متأثر می‌شوند.
در عین ضرورت مدیریت فعالیت‌های صیادی، آنچه مهم به نظر می‌رسد تکثیر و بازسازی ذخایر است که بخشی از آن به طور طبیعی با کاهش آلاینده‌ها و کاهش شن‌برداری رودخانه‌ها و صیدهای غیرمجاز در مصب‌ها و بالادست رودخانه‌ها انجام می‌شود اما بخشی دیگر توسط شیلات طی این سال‌ها انجام شده و می‌شود اما باید به گونه‌ای باشد که میزان اثرگذاری آن تقویت شود.
افزایش جمعیت، صید غیرمجاز، برداشت‌های غیرمسئولانه، استفاده از ادوات صید غیرمجاز، آلودگی رودخانه‌ها، کاهش تراز آب دریای خزر، نابودی محل زندگی ماهیان رودکوچ و بسیاری از موارد دیگر از جمله عواملی است که برای کاهش ضریب بازماندگی بچه ماهی‌های رهاسازی شده و کاهش ماهیان استخوانی صید شده از دریای خزر عنوان می‌شود.
بر اساس آمارهای شیلات گیلان، سالانه حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی حاصل فرآیند تکثیر در مراکز بازسازی ذخایر و استخرهای خاکی در مصب رودخانه‌های مستعد و دریای خزر رها می‌شوند؛ بچه ماهی‌هایی  حدود یک گرم که اگر چرخه حیاتشان در محیط طبیعی کامل شود پس از سه سال در سبد صید قابل مشاهده خواهد بود.
پس از حدود یک دهه در سال ۱۳۹۸ رودخانه‌هایی که از لحاظ دبی آب، مسائل زیستی، فیزیکی و شیمیایی شرایط مناسبی داشتند، شناسایی شدند و ماهی‌هایی نظیر سفید، سوف، سیم، کولی و کپور از گونه‌های ماهیانی استخوانی و تاس ماهی ایرانی، فیل ماهی و اوزون برون از گونه‌ ماهیان خاویاری رهاسازی شدند و در سال ۱۳۹۹ نیز مدیر کل وقت شیلات اعلام کرد ۱۷۵ میلیون تن قطعه بچه ماهیان استخوانی در دریای خزر رهاسازی شدند که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۳۰ درصد افزایش داشت، همچنین ۱۱ گونه بچه ماهیان استخوانی و خاویاری را رهاسازی کردند.
شیلات استان گیلان از خرداد تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ بیش از ۱۸۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی را در رودخانه‌های گیلان رهاسازی کرد که از این تعداد ۹۹۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان در استان گیلان مرکز شهید انصاری و مرکز حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شادروان دکتر یوسف پور(سیاهکل) رها‌سازی شده است. همچنین در این مدت بیش از ۱۴۵میلیون بچه ماهی سفید بالای یک گرم و ۱۸ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در استخرهای شنی رهاسازی شد.
علاوه بر این ۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی کپور تالابی، سیم، کولی، اردک ماهی و سوف هم رهاسازی شد و به گفته مدیران شیلاتی استان این رهاسازی در گونه‌های بومی ادامه دارد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳