سی‌ان‌ان:

امید به آتش‌بس قبل از انتخابات امریکا کم است

مقامات امریکا به سی‌ان‌ان گفتند، حتی در حالی که مذاکرات طولانی مدت برای آزادی گروگان‌ها و دستیابی به آتش‌بس در غزه در روزهای آینده از سر گرفته می‌شود، انتظار نمی‌رود قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در یک هفته آینده پیشرفتی حاصل شود. مذاکره‌کنندگان ارشد ایالات متحده، اسرائیل و قطر قرار است روز یکشنبه در دوحه دیدار کنند تا درباره تلاش‌ها برای دستیابی به توافق - اولین گردهمایی سطح بالا در بیش از دو ماه گذشته - گفت‌و‌گو کنند.
با این حال، به طور خصوصی، برخی از مقامات امریکایی اذعان می‌کنند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل - که از نزدیک با جزئیات انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده و پیامدهای احتمالی آن بر سیاست خارجی ایالات متحده آشنا است و آنها را دنبال می‌کند - منتظر انتخابات است تا هر گونه تصمیم جدی را منوط به آن اتخاذ کند. آینده درگیری غزه تا زمانی که او بداند همتای بعدی او در واشنگتن دی سی چه کسی خواهد بود، همچنان در ابهام است. در روزهای پس از شهادت یحیی سنوار، مشاوران جو بایدن، رئیس ‌جمهور ایالات متحده، خوشبینی محتاطانه‌ای نسبت به از سرگیری بحث‌های آتش‌بس ابراز کردند. آنها استدلال می‌کنند که اوضاع بعد از شهادت سنوار تغییر کرده و این حرکت به سوی آتش‌بس را سهل‌تر می‌کند. گفته می‌شود ترامپ در یک گردهمایی مدعی شد که نتانیاهو حداقل دو بار در روزهای اخیر با او تماس گرفته است.
لازم به ذکر است که در آخرین دور مذاکرات، ایالات متحده شرایطی را برای آتش‌بس به نفع رژیم در نظر گرفت که مقامات حماس آن را نپذیرفتند. چرا که شرط اصلی حماس آتش‌بس پایدار و خروج نظامیان صهیونیست از نوار غزه بود که در شروط جدید چیزی از آن درج نشده بود. بدون شک، مراد ایالات متحده از تغییر شرایط بعد از شهادت یحیی سنوار، سخت کردن مفاد برای حماس و تقلیل هر چه بیشتر منافع فلسطینیان در ازای کسب حداکثری شروط اسرائیل است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳