کشته و زخمی شدن ده‌ها صهیونیست در پی عملیات استشهادی با کامیون

روز وحشت در تل‌آویو

در حالی که اشغالگران بعد از شهادت یحیی سنوار، حس پیروزی بر مقاومت فلسطین را در میان جامعه خود تزریق می‌کنند اما تشدید حملات ضد صهیونیستی به دو شکل عملیات استشهادی و عملیات‌های نظامی نشان می‌دهد که مقاومت بدون هیچ خللی، در حال پیمودن راهبردهای خود علیه رژیم اشغالگر است.
روز گذشته منابع عبری زبان از وقوع حادثه امنیتی خطرناکی در یک منطقه نظامی بسیار حساس در نزدیکی تقاطع گلیلوت در شمال تل آویو خبر دادند. طی این حادثه، یک دستگاه کامیون ده‌ها نظامی اسرائیلی را که در ایستگاه اتوبوس در نزدیکی تقاطع ایستاده بودند، زیر گرفت که طی آن تا لحظه ارسال خبر 7 نظامی کشته شده و 50‌نظامی دیگر نیز زخمی شدند که حال بیش از 10 نفر از مجروحان وخیم است. به گفته منابع صهیونیستی، مجری این عملیات پس از پیاده شدن از کامیون تلاش کرد که شمار بیشتری از نظامیان را با سلاح سرد هدف قرار دهد که با ضرب گلوله پلیس اسرائیل به شهادت رسید. بنابر گزارش‌ها، مدت‌ها پس از این عملیات شماری از مجروحان همچنان زیر کامیون بوده و امدادرسانی به آنها صورت نگرفته و وضعیت وخیمی داشتند. تصاویر منتشر شده نیز شدت وخامت حال مصدومین را نشان می‌دهد. ابعاد ضد امنیتی این حادثه به حدی سهمگین بود که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بلافاصله در محل عملیات زیر‌گیری در شمال تل آویو حاضر شد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرد که ظاهراً مجری عملیات از ساکنان قدس بوده است. گفتنی است مکان مذکور، در نزدیکی مقر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد و واحد اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ این رژیم قرار دارد و تلفات این حمله جزو عناصر نظامی و جاسوسی اسرائیل هستند. در مجموع از پایگاه گلیلوت به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه اطلاعاتی اسرائیل نام برده می‌شود که مرکز فعالیت‌ دوایر اطلاعاتی و جاسوسی مهم ارتش اشغالگر است. مقر مرکزی دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل- امان (بزرگ‌ترین آژانس اطلاعاتی اشغالگران)، مقر مرکزی واحدهای مهمی مانند واحد 8200 مسئول هوش سیگنالی (SIGNIT) و سایبری و واحد 9900 مسئول هوش بصری (VISINT) در این پایگاه قرار دارد. روزنامه معاریو گزارش داد که نیروهای اسرائیلی در حال گشتزنی در منطقه حادثه هستند و احتمال بمب‌گذاری در این محل را نیز رد نمی‌کنند.
دومین عملیات شهادت طلبانه چندی بعد از این عملیات رخ داد. در همین رابطه، رادیو رژیم صهیونیستی از انجام یک عملیات زیر‌گیری گروهی از نظامیان اشغالگر اسرائیلی در نزدیکی ایست و بازرسی نظامی حزما در شمال شرقی قدس خبر داد. در نتیجه این عملیات دو صهیونیست مجروح شدند. منابع عبری تأکید کردند که نظامیان اسرائیلی اقدام به تیراندازی به سمت راننده خودرو کردند که منجر به شهادت او شد. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای پلیس در این منطقه که در شمال شرق قدس قرار دارد، در حالت آماده باش کامل قرار گرفته‌اند.
علاوه بر موارد مذکور، منابع عبری زبان گزارش دادند که شامگاه شنبه آتش سوزی مهیب در یک ساختمان چند طبقه اتفاق افتاده که بر اثر آن چندین تیم‌ اطفای حریق به محل حادثه اعزام شدند. هنوز علت این حادثه اعلام نشده است.

 

برش

واکنش ها به عملیات
جنبش مقاومت اسلامی (حماس) ضمن درخواست تشدید رویارویی با نظامیان و شهرک نشینان در بیانیه‌ای تأکید کرد که عملیات قهرمانانه دیروز در نزدیکی مقر موساد در شمال تل آویو که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نظامی اسرائیلی منجر شد، پاسخی طبیعی به جنایات دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی و کشتارهای وحشیانه این رژیم بویژه در شمال این باریکه است که به دنبال پاکسازی نژادی و کوچاندن غیرنظامیان از این منطقه است. کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای انجام این عملیات قهرمانانه را تبریک گفت و آن را پاسخی طبیعی به جنایت، ترور و ‌جنگ نسل‌کشی صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین و لبنان دانست.مقاومت اسلامی لبنان نیز این عملیات را قهرمانانه خواند و آن را به ملت مظلوم فلسطین و جناح‌ها و جنبش‌های مقاومت فلسطین تبریک گفت. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات زیر‌گیری در تل آویو گفت: «اسرائیل در یک جنگ دشوار موجودیتی قرار دارد و ما بهای سنگینی را متحمل شده‌ایم.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳