فرهنگ

بیانیه جمعی از فرهیختگان درباره تمامیت ارضی ایران

هشتاد و یک تن از اندیشمندان، فرهیختگان و هنرمندان نامدار ایرانی در بیانیه‌ای تأکید کردند، سه جزیره «تنب کوچک»، «تنب بزرگ» و «ابوموسی»، بخش‌های جداناپذیری از آب و خاک ایران بوده و خواهد بود.
در بخشی از این بیانیه که به امضای ۸۱ تن از نامداران، اندیشمندان و فرهیختگان ایرانی رسیده، آمده است: «ایران سرزمین یکپارچه و تاریخی همه‌ ایرانیان در میانه‌ انبوهی از دشواری‌ها و مخاطره‌ها، در معرض نگرانی جدیدی قرار گرفته است. اتحادیه اروپا با حمایت از ادعاهای بی‌پایه و بی‌نتیجه دولت امارات، حاکمیت تاریخی و حقوقی‌مان بر جزایر همیشه ایرانی خلیج فارس را «اشغالگری» خوانده است. این اقدام تهدیدی است علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران و مغایر با قواعد بنیادین حقوق و روابط بین‌الملل.»
در بخش دیگری آمده: «به عنوان فرزندان ایران از همه ایرانیان عزیز می‌خواهیم در وطن و دور از وطن به نام ایران، صدای بلند و رسای دفاع از یکپارچگی و تمامیت ارضی ایران در همه ساحت‌های اندیشه‌ای، فرهنگی، تاریخی، هنری، اجتماعی، سیاسی، مدنی، حقوقی و ارتباطی آن باشند. ایران سرزمین تفاوت‌ها، تکثرها و چندگانگی‌هاست؛ اما بیش از هر زمان دیگر «نگهبان ایران و بیدار باشیم!» اسماعیل آذر، محمدعلی آذرشب، حسن انوری، محمد بقایی ماکان، مرضیه برومند، رسول جعفریان، حسام‌الدین سراج، علی اکبر شکارچی، یونس شکرخواه، اردشیر صالح‌پور، کیانوش عیاری و محمود فرشچیان از جمله افرادی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.
/ روابط عمومی

 

اجرای نمایشی از سوی هنرمندان کم‌بینا

سالن شماره 2 پردیس شهرزاد این روزها اجرای پنجمین نمایش از گروه تئاتر باران را با عنوان نمایش «قلاده‌ای برای یک سگ مرده» بر عهده دارد. اجرای نمایش «قلاده‌ای برای یک سگ مرده» با نمایشنامه‌ای از محمد چرمشیر و به کارگردانی غلامرضا عربی، از 24 مهر آغاز شده و تا 26 آبان ماه ادامه دارد. این نمایش هر شب ساعت 18 میزبانی علاقه‌مندان را به عهده دارد.
«قلاده‌ای برای یک سگ مرده» نمایشنامه‌ای تک پرسوناژ است که غلامرضا عربی، آن را با همراهی ۱۱ بازیگر کم‌بینا یا برخوردار از مشکلات بینایی به روی صحنه می‌برد. او برای انتخاب شیوه اجرای مناسب در نمایش‌های اینچنینی بیش از یک دهه به تحقیق و پژوهش پرداخته است. «فصل بهار نارنج»، «شاباش خان»، «کبوتری ناگهان» و«همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» عناوین کارهای قبلی این گروه نمایشی هستند.
/روابط عمومی