نشست رسانه‌ای بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد

گفت و گوی بدون مرز تعبیر یک رؤیای طلایی روی صحنه

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک تا چند روز آینده با شعار «گفت‌وگوی بدون مرز» در شهر همدان آغاز می‌شود؛ شعاری که به گفته امیر مشهدی‌عباس، دبیر این دوره از جشنواره:« شاید اگر این گفتمان به شکلی گسترده در جهان شکل می‌گرفت، جنگ و ناآرامی در دنیا رخ نمی‌داد.»

ندا سیجانی
خبرنگار


در نشست رسانه‌ای بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک که روز گذشته در تالار هنر برگزار شد، «حمید نیلی» مدیرکل هنر‌های نمایشی در ابتدای برنامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت و تشکر از برگزارکنندگان این رویداد، بیان داشت: تئاتر در حوزه کودک، همواره ابزاری برای آموزش و پرورش بوده و ‌در بطن آن نهادینه می‌شود. بر این اساس، توجه به حوزه آموزش یکی از نکاتی است که در این جشنواره قابل ارائه است. کودک و‌ نوجوان، مخاطبان حوزه امید‌ محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه نگاه رهبر انقلاب نیز به امیدآفرینی است، این جشنواره می‌تواند این نگاه را به ثمر برساند.
سید مسعود حسینی، شهردار همدان نیز در این نشست اظهار کرد: ما همدان را به نمادهایش می‌شناسیم؛ نمادهای علمی چون بوعلی سینا یا نماد فرهنگی چون میرزاده عشقی و... ما در شهری تاریخی میزبان هنرمندان هستیم که پویایی لازم را داراست. شهری با قدمتی ثابت شده که این قدمت به ۳۰۰۰ سال می‌رسد. پایه تاریخ و تمدن همدان است. همدان مرکز علم، دین، جهاد، هنر و مرکز همه ارزش‌های جهان است. در برگزاری این جشنواره با اجرای برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان این فرهنگ از پایه‌ در کودکان و نوجوانان ما نمود می‌یابد. ما تلاش کردیم در عرصه‌ هنرهای نمایشی که جایگاه و ارزش ویژه خود را داراست، هر آنچه از ما ساخته است، تقدیم کنیم.
او در ادامه افزود: مدیرکل ارشاد استان، تلاش و‌ زحمات زیادی را متحمل شده تا دستگاه‌ها در خدمت جشنواره باشند، همچنین دبیرخانه دائمی جشنواره که در مجموعه‌ فرهنگی عین‌القضات واقع شده است، امیدوارم جشنواره به بهترین شکل ممکن پیش برود و برگزار شود.
مسعود ویژه مدیرکل ارشاد استان همدان نیز در این نشست گفت: وقتی به یکی از متمدن‌ترین استان‌های ایران یعنی همدان می‌رسیم با مستنداتی روبه‌رو می‌شویم که حاکی از وجود آیین‌های نمایشی در چند صد سال پیش است و این جزو میراث کشور عزیزمان ایران محسوب می‌شود. بر این اساس به نظر من شاید اهمیت این فستیوال را بتوان در چند نکته خلاصه کرد و یکی از تمایزهای چشمگیر آن این است که میزان درگیری افراد در جشنواره‌های دیگر به اندازه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نبوده و تمامی امکانات در نظر گرفته شده در جشنواره، سبب شده است خیل بیشتری از افراد درگیر این جشنواره شوند.
امیر مشهدی‌عباس، دبیر جشنواره هم طی سخنانی گفت: برگزاری جشنواره کار بسیار سختی است، به‌خصوص در راستای بحث هماهنگی و جذب بودجه از نهادها و ارگان‌های مختلف برای مدیران جشنواره. بنابراین امیدواریم پس از جشنواره با انرژی خوبی که از کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود خستگی حاصل از جشنواره رفع شود.
او ادامه داد: با توجه به شعار جشنواره تئاتر« گفت‌و‌گوی بدون مرز»، تلاش کردیم تا در راستای این شعار پیش برود.
 
جریان تئاترکودک و نوجوان کشورمان نمی‌تواند متوقف شود
در ادامه این نشست و در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران، مشهدی‌عباس درباره تغییر مکان برگزاری جشنواره در سال قبل اظهار داشت: جریان تئاترکودک و نوجوان کشورمان نمی‌تواند متوقف شود و خوشحالیم که جشنواره امسال به شهر خود همدان بازگشت. نکته دیگر اینکه با توجه به احداث بلک‌باکس توسط شهردار محترم‌، این کوشش وجود دارد که این جشنواره در این استان بماند.
او افزود: طبق آمار در بخش خردسال، دو گروه از تهران و دو گروه از همدان و چند گروه از شهر‌های دیگر شرکت دارند. در بخش نوجوان نیز 8 گروه به رقابت می‌پردازند و یک گروه از تهران خواهد بود. در بخش خیابانی هم 7 شرکت‌کننده حضور دارند که یکی از گروه‌های شرکت‌کننده از تهران است. سه گروه نمایش ایرانی نیز به بخش خیابانی اضافه می‌شود. همچنین 12 نقال در مسابقه هستند که همگی از شهرستان‌ها آمده‌اند و این آثار را در 7 سالن اجرا می‌کنیم. در بخش بین‌الملل هم 6 گروه از کشورهای ازبکستان، ارمنستان، عراق، ترکیه، روسیه و برزیل در این جشنواره شرکت خواهند داشت. نکته دیگر اینکه امسال بیش از ۳۵ درصد افزایش کمک‌هزینه داشتیم. جوایز هم تقریباً نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته و به تعداد جوایز اضافه شده است. ناگفته نماند که خیلی تمایل داشتم جشنواره به‌صورت غیررقابتی برگزار شود ولی شرایط آن مهیا نشد.
دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر کودک افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید بازتاب فعالیت‌های یک سال گذشته خود باشد. بر این اساس، با افزودن بخش رادیو تئاتر و دیگر بخش‌ها، سعی کردیم این جریان را ایجاد کنیم، البته منوط به این است که این موضوع ادامه‌دار باشد.
 
چالش‌های بخش بین‌الملل جشنواره
دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر کودک در خصوص بخش بین‌الملل و حضور گروه‌های خارجی نیز بیان داشت: در این خصوص با چالش‌هایی چون گران شدن بلیت هواپیما و هماهنگی پرواز‌ها مواجه شدیم که در نهایت به یاری اداره‌کل هنرهای نمایشی و آقای شهردار، هماهنگی‌های لازم انجام گرفت و در حال حاضر با وضع مطلوبی روبه‌رو هستیم.