گزارش

 «ایران» از طرح «از سایه تا امید» گزارش می‌دهد
ایجاد اشتغال رو به افزایش زنان زندانی
مهسا قوی‌قلب/ لزوم بسط تجربیات موفق مدیریت شهری در ایجاد اشتغال زنان زندانی از جمله مواردی است که می‌تواند در افزایش و شکوفایی استعدادهای زنان زندانی موسوم به «رأی باز» در حوزه اشتغال مؤثر باشد. در این راستا حدود دو سال پیش برای توانمندسازی این افراد، تفاهمنامه‌ای بین قوه قضائیه و اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری به امضا رسید و بر اساس آن بنا شد این زنان در مراکز کوثر مشغول به کار شوند. از آنجایی که بیشتر این افراد محکومان مالی هستند، از این راه علاوه بر حرفه‌آموزی، توان پرداخت بدهی‌ها نیز فراهم شده است. با افزایش چنین تعاملاتی بین نهادهای مختلف می‌توان علاوه بر کاهش آمار زندانیان، حرفه‌آموزی را نیز میان زنان گسترش داد و از بازگشت این افراد به جرم و بزه جلوگیری کرد.

برای بیش از 200 مددجوی «رأی باز» اشتغالزایی شده است
به گزارش «ایران»، طرح «از سایه تا امید» با محوریت جامعه‌پذیری و ارتقای توانمندی زنان زندانی طی ۲ سال گذشته به اجرا درآمده است. به گفته مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، در این طرح برای بیش از ۲۰۰ مددجوی زندان زنان در مراکز کوثر ایجاد اشتغال شده است؛ اقدام ارزشمندی که با نیت خیر و خالصانه همه بزرگواران در مجموعه قوه قضائیه، اداره کل زندان‌های استان تهران و مدیریت شهری صورت گرفته و در واقع بازتوانی، جامعه‌پذیری و بازگرداندن انسان‌ها از یک فضای یأس‌آلود به فضایی امیدبخش است.
مریم اردبیلی در ادامه توضیح می‌دهد: حدود ۲ سال است که اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران به موضوع زنان زندانی ورود کرده و ابعاد مختلف اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، جامعه‌پذیری و خانواده‌پذیری را پیش‌روی آنان قرار داده است؛ البته باید اذعان کرد مشکلات عدیده‌ای هم وجود دارد که با یک ترفند یا استراتژی مشابه حل‌و‌فصل نمی‌شود اما استعدادها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی بین این گروه از زنان پایتخت وجود دارد که می‌تواند منشأ اثر خیر و برکت برای آنها باشد.

افزایش همکاری‌ها بعد از آزادی
اردبیلی با اشاره به اینکه توسعه اشتغال در گروه زنان زندانی رأی باز و همچنین خانواده زندانیان مرد، در دستور کار یک سال آینده است، می‌افزاید: برخی از مددجویان آزاد شده تقاضای ادامه کار در مراکز کوثر را دارند که شرایط همکاری برای آنها مهیا شده است. آنچه باید به آن توجه ویژه شود این است که باید تمامی ظرفیت‌های شهر را به خدمت درآوریم تا مادر و زن زندانی در زندان باقی نماند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه - ۰۶ آبان ۱۴۰۳