گزارش «ایران» از صدور مجوز برای تولید چهار محصول سلول‌درمانی

پیوند با سلول‌درمانی پس نمی‌زند

محدثه جعفری
خبرنگار


بیش از یک دهه است که محققان حوزه سلول و بافت، پیگیر دریافت مجوز محصولات مرتبط با سلول و بافت هستند. این محصولات در جهان جدید است و بسیاری از کشور‌ها آن را تولید نمی‌کنند. رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ارزآوری صادرات محصولات سلول‌درمانی، از صدور پروانه برای تولید چهار محصول آن خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲ کشور این محصولات را دارند و در ایران نیز مقرر شده روند تولید آن تسهیل شود.
سید حیدر محمدی در حاشیه رونمایی از داروی سلول‌درمانی گفت: در حال حاضر چهار پروانه در حوزه سلول و بافت در ایران ثبت شده و می‌توانند وارد بازار شوند. حوزه سلول، بافت و ژن‌درمانی، رژیم دارویی جدیدی است که می‌تواند تحول بزرگی در نظام درمانی کشور ایجاد کرده و به درمان بسیاری از بیماران صعب‌العلاج کمک کند. رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: سه فرآورده سلول‌درمانی دیگر نیز در کشور مجوز دارند؛ یکی از آنها در حوزه درمان بیماران پیوندی کاربرد دارد و محصولات دیگر در حوزه پانسمان‌های ترمیم پوست استفاده می‌شوند. کشور ما یکی از کشور‌های بزرگ صادرکننده دارو‌های بیولوژیک است و اکنون نیز به عرصه تولید محصولات سلول‌درمانی ورود پیدا کرده که یکی از آنها در جهان ثبت شده است. صادرات محصولات سلول‌درمانی در مقیاس صنعتی می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد.

ایران، سوم آسیا در تولید فرآورده‌های دارویی زیستی
در ادامه مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر بیشترین رشد‌های علمی در حوزه طب بازساختی صورت می‌گیرد که سلول‌درمانی یکی از بخش‌های آن است.
وی با اشاره به اینکه ایران رتبه سوم آسیا را در حوزه تولید فرآورده‌های دارویی زیستی کسب کرده است، عنوان کرد: ما یکی از کشور‌های پیشرو منطقه در پیوند مغز استخوان هستیم و آمار آن در کشور نظیر ندارد. یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از پیوند رخ دهد، پس زدن آن است. اگر بخواهیم سیستم ایمنی این سلول پیوند ‌زده شده را پس نزند، باید از فرآورده دستروسل که رونمایی شد استفاده کنیم. این دارو یک فرآورده سلول‌درمانی تزریقی تولید شده توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است که شانس زنده ماندن بیماران را پس از پیوند مغز استخوان افزایش می‌دهد.
قانعی با بیان اینکه خیریه‌ها باید از تکنولوژی‌ها و دارو‌های جدید تولید شده در حوزه سلامت حمایت کنند، افزود: سرمایه‌گذاری خیریه‌ها به گسترش توریسم‌درمانی هم کمک می‌کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه - ۰۶ آبان ۱۴۰۳