کشورهای مختلف تجاوز تل آویو علیه ایران را محکوم کردند

موج همبستگی منطقه در محکومیت حمله نظامی اسرائیل

حمله نظامی بامداد شنبه رژیم صهیونیستی علیه شماری از مراکز نظامی ایران با موج محکومیت شدید کشورهای منطقه ازعربستان و امارات گرفته تا مصر و رئیس شورای همکاری خلیج فارس روبه‌رو شد. عربستان سعودی با محکومیت حمله نظامی اسرائیل علیه ایران، این اقدام را نقض حاکمیت ایران و مغایر با قوانین وعرف بین‌المللی دانست و با تأکید بر موضع ثابت خود در لزوم پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها یادآور شد که این تنش‌ها امنیت و ثبات کشورهای منطقه و ملت‌ها را تهدید می‌کند.
امارات متحده عربی هم بشدت حمله نظامی علیه ایران را محکوم کرد و از ادامه تنش و پیامدهای آن بر امنیت و ثبات منطقه ابراز نگرانی عمیق کرد .‌در بیانیه وزارت خارجه امارات بر اهمیت خویشتنداری و به‌کارگیری نهایت تدبیر برای جلوگیری از گسترش بحران تأکید شد. همچنین مصر در واکنش خود به این حمله با تأکید بر اینکه هر اقدامی که امنیت و ثبات منطقه را تهدید کند، محکوم است، به هرگونه درگیری خطرناک که امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند، هشدار داد. «جاسم البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: ما حمله نظامی اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را محکوم و نسبت به آن ابراز تأسف می‌کنیم . او این حمله را نقض حاکمیت ایران و نقض قوانین و هنجارهای بین‌المللی خواند و گفت: ما بر موضع شورای همکاری در رد این عملیات نظامی تأکید می‌کنیم.

حق دفاع ایران محفوظ است
سوریه در بیانیه‌ محکومیت این حمله، حق ایران برای دفاع از خود را محفوظ دانست.
حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله اسرائیل،  از موفقیت نیروهای مسلح ایران در تمام بخش‌ها و یگان‌ها که توانستند با موفقیت این حمله ناجوانمردانه را دفع کنند، قدردانی کرد و شهادت تعدادی از نیروهای مسلح ایران را تسلیت گفت.
وزارت خارجه کویت نیز در بیانیه‌ای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به ایران را بشدت محکوم و تأکید کرد که این تجاوز نشان می‌دهد که اسرائیل با نقض حاکمیت کشورها سیاست ایجاد هرج و مرج را به کار گرفته است .‌عمان هم تجاوز رژیم صهیونیستی را تعرض آشکار به حاکمیت ایران خواند و آن را عاملی برای به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها در راستای ایجاد آرامش و کاهش تنش‌ها و حل بحران‌ها از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک دانست.
در همین راستا ترکیه با محکومیت شدید حمله اسرائیل به ایران تصریح کرد: اسرائیل که در غزه نسل‌کشی می‌کند، برای الحاق کرانه باختری آماده می‌شود و هر روز غیرنظامیان را در لبنان می‌کشد، اکنون با این حمله منطقه ما را در آستانه یک جنگ گسترده‌تر قرار داده است.‌ الجزایر هم در بیانیه‌ای ضمن مخالفت شدید با تجاوز ارتش اسرائیل تأکید کرد که در کنار مردم ایران قرار دارد. روسیه نیز در واکنش به حمله اسرائیل، تنش بین ایران و اسرائیل را تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت منطقه توصیف کرد و ضمن درخواست از تمام طرفین درگیر برای خویشتنداری و توقف خشونت، به منظور همکاری با تمام طرفین جهت کاهش سطح درگیری ابراز آمادگی کرد.
همچنین در ادامه موج واکنش‌ها بحرین، عراق، لبنان، قطر، اردن، یمن، پاکستان، مالزی، اندونزی، مالدیو، موریتانی، اقلیم کردستان عراق، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، جریان حماس، جریان صدرعراق و طالبان نیز با محکوم کردن این حمله آن را نقض آشکار حاکمیت ایران و قوانین بین‌المللی توصیف کردند.

از ادعای امریکا تا محکوم کردن سوئیس و درخواست خویشتنداری
امریکا و شماری از کشورهای اروپایی هم به حمله نظامی اسرائیل واکنش نشان دادند و خواستار خویشتن‌داری ایران شدند. مقام‌های وزارت خارجه امریکا در همان ساعات اولیه پس از حمله اسرائیل مدعی شدند که امریکا در این اقدام نظامی علیه ایران مشارکت نداشته است.
جو بایدن رئیس جمهور امریکا نیز با این ادعا که اسرائیل چیزی جز اهداف نظامی را هدف قرار نداده، افزود: امیدوارم این حمله پایان حملات تبادل اسرائیل علیه ایران باشد.
سوئیس تشدید خطرناک خشونت در خاورمیانه از جمله حملات هوایی اسرائیل به ایران را محکوم کرد و از تمامی طرفین درگیری خواست خصومت‌ها را پایان دهند تا تشدید خشونت‌ها در منطقه به وخامت نگراید.
فرانسه و انگلیس بدون محکوم کردن حمله تل آویو در بیانیه‌هایی جداگانه خواستار توقف تنش جاری شدند. وزارت امور خارجه فرانسه از دو طرف خواست که از هرگونه تشدید تنش و اقدامی که می‌تواند زمینه افزایش تنش‌ها در منطقه را تشدید کند، خودداری کنند.
«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز با اشاره به اینکه اسرائیل، آلمان را از این حمله مطلع کرده، مدعی شد که تل آویو تلاش کرده است در اقدام خود، تلفات انسانی را به حداقل برساند که فرصتی را برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش فراهم می‌کند. او در ادامه مواضع خود با اشاره به اینکه این روند باید خاتمه یابد، افزود: این فرصتی را برای تحولات صلح‌آمیز در خاورمیانه فراهم می‌کند.‌ در همین حال «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس هم در پی اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به ایران، خواستار خویشتنداری دو طرف شد و ادعا کرد که ایران نباید به این حمله واکنش نشان دهد.

واکنش اتحادیه اروپا
سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بدون محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، خواستار خویشتنداری حداکثری طرفین شد. «نبیلا مسرلی» در بیانیه‌ای با بیان اینکه «چرخه خطرناک حملات  اقدامات تلافی جویانه، باعث گسترش بیشتر درگیری‌های منطقه‌ای می‌شود» مدعی شد: اتحادیه اروپا ضمن اذعان به حق اسرائیل برای دفاع از خود، از همه طرف‌ها می‌خواهد که حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از تشدید تنش‌های غیرقابل کنترل، که به نفع هیچ‌کس نیست، اعمال کنند.