منابع آگاه عبری می‌گویند اسرائیل با هدف کاهش تنش با ایران و نگرانی از اقدام متقابل تهران حمله خود را محدود کرد

آغاز روزهای هراس برای رژیم صهیونیستی

ایران پیش از این هشدار داده بود که هرگونه حمله‌ای را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و بر‌اساس حق ذاتی دفاع مشروع که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد نیز منعکس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند

پس از تهدیدات فراوان مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر پاسخی کوبنده به عملیات وعده صادق2، در نهایت این رژیم، تصمیم گرفت تا در عملیاتی با نام «روزهای توبه» پاسخی محدود به ایران بدهد.
بر‌اساس آنچه که رسانه‌های غربی و منابع عبری خبر داده‌اند، این اقدام اسرائیل با هدف جلوگیری از تشدید تنش با ایران صورت گرفته است. وبگاه اسرائیل هیوم گزارش داده است برخی منابع می‌گویند که حمله اسرائیل به ایران برای کاهش تنش صورت گرفته است.
بر‌‌اساس گزارش واشنگتن‌پست، یک مقام ارشد اسرائیلی با آگاهی مستقیم از استراتژی نظامی اسرائیل فاش کرد که این کشور به عمد حمله اخیر خود به ایران را به‌طور محدود تنظیم کرده است تا تهران را برای پاسخ گسترده در محدودیت قرار دهد.
سه منبع آگاه نیز به آکسیوس گفته‌اند که اسرائیل روز جمعه پیش از حملات خود، ایران را مطلع کرده و پیامی فرستاد که تهران به این حمله پاسخی ندهد. این منابع گفتند که پیام اسرائیل تلاشی برای محدود کردن تبادل مداوم حملات بین اسرائیل و ایران و جلوگیری از تشدید تنش بوده است.
این منابع مدعی شدند که پیام اسرائیل از طریق چندین طرف ثالث به ایرانی‌ها منتقل شده است و اسرائیلی‌ها از قبل برای ایرانی‌ها روشن کردند که به‌طور کلی به چه چیزی حمله خواهند کرد و به چه چیزی حمله نمی‌کنند.
هراس از پاسخ ایران با کلیدواژه پرهیز از تشدید تنش تقریباً موضوعی بود که مقامات امریکایی هم بر آن پافشاری داشتند. آنتونی بلینکن در این راستا دو روز قبل و بعد از سفر منطقه‌ای خود گفت: «نگران درگیری گسترده‌تر با ایران هستیم. پس از حمله موشکی مجدد ایران علیه اسرائیل، احتمال تشدید تنش‌ها بالاست. امریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند.»
در همین رابطه مقام بلندپایه امریکایی بعد از پایان حمله و تجاوز رژیم اسرائیل به اهدافی نظامی ادعایی گفت: پاسخ اسرائیل به ایران به پایان رسیده است و از تهران می‌خواهیم پاسخی به این حمله ندهد یا اقدام تشدیدآمیز نکند. بنا به گزارش شبکه الجزیره، این مقام امریکایی صبح امروز شنبه تأکید کرد: این باید پایان تبادل حملات مستقیم بین اسرائیل و ایران باشد.
«لوید آستین» وزیر دفاع امریکا هم که در پی اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ایران در بامداد شنبه، با «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت‌وگویی تلفنی داشته است، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با «یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل صحبت کردم تا اطلاعات به‌روز را درباره حمله نیروهای اسرائیل به اهداف نظامی در ایران دریافت کنم.
ایران پیش از این هشدار داده است که هرگونه حمله‌ای را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و بر‌اساس حق ذاتی دفاع مشروع، که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد نیز منعکس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.