مجری نظارت و ساماندهی استخراج رمز ارز در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

خروج هر ماینر غیرمجاز یعنی تأمین برق 6 واحد مسکونی

حدیث حدادی
خبرنگار

 تابستان سال‌جاری در حالی گذشت که با تمام مسائل ناترازی برق، نیاز مشترکان خانگی و صنعتی، در حد توان تأمین شد البته در این روند بسیج همه امکانات بخش نیروگاهی برای تأمین برق پایدار درسال آینده مد نظر قرار گرفته است، بر این اساس ساماندهی برخی چالش‌ها نظیرماینرهای تولید بیت کوین که در ایجاد ناترازی برق نقش دارند یکی از راهبردهای قابل تأمل به‌شمار می‌آید.

 تداوم افزایش مصرف و اخذ جریمه
استخراج هر بیت کوین براساس قدرت هر دستگاه تعیین می‌شود و برق مصرفی آن نیز براساس قدرت هر دستگاه می‌باشد. یک دستگاه مدل قدیمی برای تولید یک بیت کوین تقریباً یک میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. در حال حاضر مصرف برق برای استخراج یک واحد بیت کوین تقریباً برابر با مصرف سالانه برق 410 واحد مسکونی در تهران است.
هادی سفید مو، مجری نظارت و ساماندهی استخراج رمز ارز با بیان این مطلب به «ایران» گفت: دستگاه‌های جدید به علت قدرت پردازش بالاتری که دارند با صرف نصف این مقدار انرژی یک بیت کوین استخراج می‌کنند. بنابراین میزان برق مصرفی برای تولید یک بیت کوین تابعی از قدرت پردازش دستگاه بوده به طوری که مصرف برق این دستگاه‌ها از 1.5 تا 11 کیلووات متغییر است. وی افزود: اگرچه به طور مرسوم مصرف برق ماینرهایی که در کشور وجود دارند بین 2 تا 3.5 کیلووات است اما بر اساس اطلاعات به دست آمده، بزودی دستگاه پر قدرتی به بازارعرضه خواهد شد که مصرف برق آن معادل 11 کیلو وات خواهد بود. همچنین به‌طور مداوم مصرف کننده غیر مجاز از ماینرها را شناسایی می‌کنیم، میزان انرژی مصرفی و مدت زمان آن بررسی شده و قیمت آن با نرخ به روز رمز ارز مجاز محاسبه می‌شود تا پرداخت کند. همچنین فرد متخلف را به دادگاه معرفی و دستگاه ماینرش ضبط و به مراجع قضایی و امنیتی تحویل داده می‌شود. سفید مو با اشاره به اینکه یکی از دلایلی را که موجب ناترازی برق شود، می‌توان فعالیت ماینرهای غیرمجاز در شبکه برق دانست، تأکید کرد: تقریباً به طور متوسط هر ماینر برق مصرفی 6 واحد مسکونی را مصرف می‌کند و یا به اندازه هر کولر گازی در جنوب مصرف برق دارد. بنابراین هر ماینرغیر مجاز که از مدار خارج می‌شود شبیه این است که یک کولر گازی خاموش شده و یا اینکه برق 6 واحد مسکونی تأمین شده است.

لزوم استفاده از نرخ آزاد جهانی
 حسین افضلی کارشناس صنعت برق به «ایران» گفت: قطعاً یکی از مواردی که ناترازی برق را افزایش می‌دهد استخراج غیرمجاز رمز ارز است. در سال‌های اخیر، برخی افراد به بهانه دور زدن تحریم‌ها اقدام به استخراج غیر قانونی این نوع ارز کرده‌اند. بنابراین اگر دولت اقدامات لازم برای جلوگیری و خروج آنها از مدار را انجام دهد این امر به رفع ناترازی برق کمک شایانی می‌کند. همچنین با توجه به اینکه درآمد این افراد دلاری بوده، باید جریمه‌های در نظر گرفته شده برای آنها از سوی دولت به صورت دلاری در نظر گرفته شود. افضلی عنوان کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه متوسط نرخ برق در سایر کشورها 8 سنت است اما تعرفه برق خانگی در ایران زیر یک سنت است، بنابراین استفاده از برق با این نرخ برای استخراج رمز ارز برای دولت مقرون به صرفه نیست. در حالی‌که اگر دولت برای برای استخراج رمزارز نرخ آزاد و جهانی را مد نظر قرار دهد، با درآمدی که کسب می‌کند دربخش‌های مختلف توسعه نیروگاه‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت - ۰۵ آبان ۱۴۰۳