با تخصیص 8/6 میلیارد دلار ارز و با هدف تنظیم بازار در سال‌جاری

14 میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد

زینب صفری
خبرنگار


گزارش 7 ماهه واردات و ترخیص 20 قلم کالای اساسی در ۷ ماهه سال‌ جاری توسط گمرک نشان می‌دهد که در این بازه زمانی۱۴ میلیون و ۱۵ هزار تن انواع کالاهای اساسی به ارزش ۸/۶ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شده است.
این میزان کالای اساسی وارداتی در این مدت نسبت به سال گذشته از نظر وزن 6 درصد افزایش اما به لحاظ ارزشی 6 درصد کاهش داشته است.
بیشترین افزایش وزن و ارزش در بین واردات کالای اساسی مربوط به واردات کنجاله سویا و گوشت قرمز سبک گرم بوده، این در حالی است که طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با دامن زدن به شایعه کمبود واردات گوشت قرمز در کشور به دنبال افزایش قیمت این کالای اساسی بودند. از سوی دیگر کنجاله سویا نیز یکی از مهم‌ترین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران و مرغداران است که افزایش تأمین آن به منزله این است که دولت افزایش تولید گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و انواع فرآورده‌های لبنی را در دستور کار جدی خود قرار داده است.
از طرف دیگر اما بیشترین کاهش وزنی و ارزشی مربوط به واردات گندم و انواع روغن خوراکی بوده است، در این خصوص بد نیست بدانیم کشورمان در سال زراعی گذشته به تولید بیش از 15 میلیون تن گندم دست یافت که دولت توانست 12 میلیون تن از این محصول را خریداری و برای مصرف آینده مردم در سیلوها و انبارها ذخیره کند.
از طرف دیگر کاهش واردات روغن نیز به این دلیل صورت گرفته که وزارت جهاد کشاورزی خبر از افزایش 2 برابری تولید کلزا به عنوان یکی از مهم‌ترین دانه‌های روغنی مورد نیاز در تأمین روغن کشور را داده است. هر چند در این زمینه بد نیست بدانیم که به نظر می‌رسد میزان مصرف سرانه روغن نیز کاهش پیدا کرده که این امر می‌تواند خبر خوبی برای مسئولان باشد.
از طرف دیگر ۵ قلم اول کالای اساسی به لحاظ ارزش  در 7 ماهه سال جاری بدین گونه‌اند: ذرت با یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار، کنجاله سویا با یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی با ۸۱۵ میلیون دلار و برنج با ۵۷۷ میلیون دلار.
در بین ۲۰ قلم کالای اساسی در این مدت، واردات ذرت، انواع دانه‌های روغنی، انواع روغن‌های خوراکی، برنج، جو، کاغذ چاپ و تحریر، گندم، سموم تکنیکال شیمیایی و کود شیمیایی به لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش و کنجاله سویا، شکر خام، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز سبک گرم، لاستیک سنگین، خمیر کاغذ، چای خشک، حبوبات، گوشت مرغ، انواع بذر و کاغذ روزنامه با افزایش روبه‌رو بودند.
نکته قابل توجه دیگر این است که واردات شکر نیز در 7 ماهه نخست سال افزایشی بوده لذا این امر می‌تواند مهر تأییدی برای عدم کمبود این کالای اساسی در بازار کشور باشد. این در حالی است که برخی تولیدکنندگان طی دو ماه اخیر به بهانه کمبود واردات درصدد افزایش قیمت این کالا بودند.
با وجود این تخصیص 8/6 میلیارد دلاری ارز برای واردات کالاهای اساسی خصوصاً در زمینه نهاده‌های دامی، به نظر می‌رسد دیگر نباید شاهد افزایش قیمت و گرانی شدید در بازارهایی همچون گوشت قرمز، مرغ و لبنیات باشیم. به همین دلیل پرواضح است که بخش بازرسی وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای نظارتی باید تمام تلاش خود را برای افزایش رصد و کنترل قیمت کالاهای اساسی در کشور انجام بدهند تا این محصولات با قیمت مصوب به دست همه اقشار مردم برسد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت - ۰۵ آبان ۱۴۰۳