معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران خبر داد

کاهش 19 درصدی سرقت در پایتخت

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

این روزها فیلم و کلیپ‌های کوتاهی از سرقت گوشی‌های تلفن همراه یا ماشین که به سرعت دست به دست می‌چرخد و افکارعمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این در حالی است که بر اساس آمارهای مراجع قضایی همواره سرقت یکی از پرتکرارترین جرایم به شمار می‌رود. حالا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در نشستی خبری از کاهش 19 درصدی سرقت در پایتخت خبر داد. ابوالفضل نیکوکار با تأکید بر اینکه پرتکرارترین جرم در شهر تهران سرقت تعزیری است، گفت: بالاترین جرمی که در پایتخت واقع شده سرقت تعزیری است البته این جرم نسبت به سال گذشته ۱۹درصد کاهش پیدا کرده است که مهم‌ترین علت آن براساس مصوبه چهارم شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم همکاری با سایر دستگاه‌هاست که صورت گرفته و امروز شاهد کاهش سرقت در پایتخت هستیم.
وی درباره دیگر جرایم پرتکرار در شهر تهران افزود: کلاهبرداری و توهین به اشخاص از جرایم پرتکرار است. تحصیل مال نامشروع ضرب و جرح، خیانت در امانت و تهدید افترا نیز در این زمره قرار می‌گیرد. همچنین در شهرستان‌ها نیز سرقت مستوجب تعزیر، توهین ضرب و جرح عمدی، کلاهبرداری، تهدید، تحصیل مال از طریق نامشروع جزو جرایم پرتکرار هستند. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تأکید کرد: دادگستری استان تهران با نهادهای ارفاقی به محکومان جرم سرقت مخالفت می‌کند و موافق نیست. در مورد آنها با پابند الکترونیک نیز موافقت نمی‌کنیم. وی گفت: براساس دستور دادستانی به مجرمانی که سابقه تکرار جرم داشتند و مورد بررسی قرار گرفته‌اند و محکومیت‌شان به پایان رسیده برای کنترل آنها پابند الکترونیکی استفاده می‌شود.

 

به کارگیری اتباع جرم است
نیکوکار درباره اتباع بیگانه گفت: اتباع بیگانه برای میزبان‌، فرصت و تهدید است. در شهر تهران بیش از ۴۵۰ هزار و ۲۶۲ نفر اتباع مجاز وجود دارد و ۱۱۲ هزار و ۵۶۶ نفر غیرمجاز هستند. براساس آمارهای رسمی در استان تهران یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۹ نفر تبعه مجاز و ۳۰۳ هزار و ۲۵۲ نفر نیز غیرمجاز هستند. این آمار براساس اداره کل اتباع استانداری تهران است. هزار و ۲۴۵ نفر تبعه افغانستان در زندان استان تهران هستند. ۴۲۳ نفر از این افراد نیز به جرم سرقت در زندان هستند. البته در وزارت کشور و سازمان ملی مهاجرت و استانداری تهران کار ساماندهی اتباع بیگانه پیگیری می‌شود. وی تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد کودکان کار از اتباع بیگانه هستند. نیکوکار درباره به کارگیری اتباع گفت: به کارگیری اتباع مطابق قانون کار جرم است. هر چند اداره کار مسئول است به این افراد مجوز کار بدهد. اداره کل اتباع و اداره کار در حال بررسی هستند تا به این افراد طبق شرایط مشخص مجوز کار داده شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت - ۰۳ آبان ۱۴۰۳