اخبار

محمدرضا عارف رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی شد
معاون علمی رئیس‌جمهور ضمن تشریح حکم پزشکیان برای سازمان ملی هوش مصنوعی گفت: این سازمان نه‌تنها از ذیل معاونت علمی خارج نشده بلکه در عالی‌ترین سطح حاکمیتی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.به گزارش مهر، حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در خصوص حکم جدید پزشکیان برای سازمان ملی هوش مصنوعی گفت: رئیس‌جمهور در حکمی ریاست سازمان ملی هوش مصنوعی و شورای راهبردی آن را به آقای دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور تفویض کردند. در این حکم، همچنین معاون علمی رئیس‌جمهور به‌عنوان دبیر سازمان ملی هوش مصنوعی و جانشین رئیس منصوب شد.وی در خصوص برنامه‌های پیش روی این سازمان گفت: اجرای برنامه جامع اقدام ملی مشترک برای هوش مصنوعی و شکل‌دهی تأسیس و اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی توسط آقای دکتر عارف و بنده در دستور کار قراردارد.

وزیر ارتباطات: رفع فیلترینگ با جدیت دنبال می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت به جدیت موضوع رفع فیلترینگ را دنبال می‌کند، اعلام کرد: وضعیت موجود به صلاح نیست و طبیعتاً باید به سمتی برویم که گشایش‌هایی در این زمینه اتفاق بیفتد.به گزارش ایرنا، ستار هاشمی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: گزارش وضعیت اینترنت در قالب گزارشی به شورای سران ارائه شده است و نگاه ما براساس واقعیت‌هایی است که وجود دارد. ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم، چراکه وعده رئیس‌جمهور و دولت بوده است و از طرفی موضع رسمی دولت به حساب می‌آید.وزیر ارتباطات در خصوص آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: بحث شبکه ملی اطلاعات تکلیف برنامه هفتم پیشرفت است و مانع دسترسی به منابع، اینترنت و ظرفیت‌های بین‌الملل نیست.

اعطای ۹ همت خدمات مالی از سوی صندوق نوآوری به دانش‌بنیان‌ها
صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ به میزان ۹ همت (هزار میلیارد تومان) تسهیلات و ضمانتنامه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده است.به گزارش «ایران»، سرمایه اولیه صندوق نوآوری در حالی یک دهه (۱۴۰۲-۱۳۹۲) همان سه همت باقی مانده بود و در اواخر دولت سیزدهم به ۱۰ همت افزایش یافت که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۲ در حدود ۵۰ شرکت بود، اما اکنون این رقم به بیش از ۱۰ هزار شرکت رسیده است. در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی با ارائه انواع خدمات و تسهیلات که بالغ بر ۸۰ نوع خدمت در چهار دسته کلی تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی می‌شود، سعی دارد به سهم خود نقشی اساسی در زیست‌بوم فناوری کشور ایجاد کند و به رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کمک کند و در این زمینه نیز توفیقات بسیاری به دست آمده است.در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ بیش از ۹ هزار میلیارد تومان انواع خدمات مالی شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه شده است. این رقم سال گذشته ۵.۵۸۲ میلیارد تومان بود که نشان از رشد اعطای خدمات مالی به دانش‌بنیان‌ها در سال جاری دارد.

 حذف اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی غربی بر اساس منافع سیاسی
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی به حذف اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی بر اساس منافع سیاسی دولت‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، حسین دلیریان با بیان اینکه در اکثر سکوهای خارجی شاهد حذف اکانت‌ها هستیم و منحصر به شبکه «ایکس» نیست، گفت: برای مثال، اینستاگرام هم در موارد متعددی اقدام به حذف صفحات و یا محدود کردن آنها کرده است که نمونه بارز آن حذف تصاویر رهبران مقاومت است. حتی در حوادث فلسطین به محض آنکه یک نفر شهید می‌شد، انتشار تصاویر او را سانسور و فوراً حذف می‌کردند تا مانع اطلاع‌رسانی در مورد این جنایات شوند.وی افزود: بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در یک سال گذشته سانسور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شکل تازه‌ای به خود گرفته و شدت عمل بیشتری را شاهد بودیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت - ۰۳ آبان ۱۴۰۳