سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

سیاست اتحادیه اروپا آزار دادن مردم ایران است

اسماعیل بقایی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه دیروز در اولین نشست خبری خود،به سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه جهت رایزنی در مورد آخرین تحولات منطقه و تلاش برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: ادامه تلاش‌ها برای بهبود روابط با همسایگان حتی در زمانی که منطقه با چالش روبه رو است از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد میانجیگری روسیه بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: در شرایطی که شما موجودیتی را به‌رسمیت نمی‌شناسید، صحبت از میانجیگری معنا ندارد. ما در واقع از هر ابتکار و تلاشی برای جلوگیری از تشدید تنش و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی  استقبال می‌کنیم و آن را وظیفه اخلاقی کشورها می‌دانیم. بقایی درباره پیگیری حقوقی تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای گفت: تهدید تعرض به این تأسیسات طبق قطعنامه‌های بین‌المللی، محکوم و مردود است و به شورای امنیت مأموریت داده شده به این موارد ورود کند. او گفت: ما طی یادداشت اعتراضی به آژانس مراتب را اعلام کردیم و در سازمان ملل و شورای امنیت پیگیر هستیم.
وی درباره بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: متأسفیم در شرایطی که کشورهای اسلامی باید بر پایان دادن به شرارت‌های رژیم صهیونیستی متمرکز باشند، دوستان ما در منطقه موضوعاتی که موضوع گفت‌وگو بین ایران و یک کشور دیگر بوده را به عرصه عمومی می‌کشانند و بویژه با کشورهایی که هیچ جایگاهی درمنطقه ندارند، مطرح می‌کنند. وی تصریح کرد:  ایران درباره تمامیت سرزمینی و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی، هیچ تردیدی ندارد و به هیچ عنوان؛ هیچ اغماضی نمی‌کند. مواضع ما اعلام و یادداشت‌های اعتراضی به طرف‌های مربوطه فرستاده شده است.
وی درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا گفت: سیاست اتحادیه اروپا آزار دادن مردم ایران است. تحریم هواپیمایی غیرنظامی و یک خط هوایی که سال‌هاست شناخته‌شده و به پایتخت‌های اروپایی رفت‌وآمد داشته است، هیچ توجیهی ندارد جز اینکه بخواهند مردمی را از حقوق بنیادین خود محروم کنند.
اسماعیل بقایی درباره برخی اظهارنظرهای رسانه‌ای مبنی بر تغییر دکترین هسته‌ای کشور گفت:  سلاح‌های کشتار جمعی در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و این سیاست ما مستظهر به فتوای مقام معظم رهبری است و این مباحث رسانه‌ای در سیاست ما اثری ندارد. وی همچنین درباره کانال‌های دیپلماتیک بین ایران و امریکا گفت: روند مسقط متمرکز بر موضوع هسته‌ای ایجاد شده بود که به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است. ولی مهم‌ترین مجاری دیپلماتیک ما با امریکا سفارت سوییس در تهران است و از این طریق پیام‌های لازم رد‌و‌بدل می‌شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۰۱ آبان ۱۴۰۳