فضای مجازی

منکر دعا نشوید
صفحه منتسب به مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا(ره) دیروز در پستی به موضوع تکبر ورزیدن به خداوند اشاره کرده و در این باره آورده است: «یکی از مصادیق استکبار ورزیدن به خداوند، کسانی هستند که منکر دعا می‌باشند و آن را دست‌کم می‌گیرند، به طوری که ریشه بی‌اعتنایی به خدا داشته باشد. یک وقت انسان جاهل است و می‌گوید دعا یعنی چه؟ اصلاً من دعا نمی‌کنم. چنین شخصی مستکبر نیست بلکه نادان و جاهل است. اما یک وقت کسی حماسه‌سرایی می‌کند! می‌گوید: مگر خدا عقل نداده است؟ مگر اراده‌های آهنین نداده است؟ چنین می‌کنم، چنان می‌کنم، به دعا نیازی ندارم! این استکبار ورزیدن است و منجر می‌شود به: «سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ» چنین افرادی با خواری وارد جهنم می‌شوند. کدام اراده از اراده امیرالمؤمنین(ع) آهنین‌تر است؟ کدام روح از روح آن بزرگوار قوی‌تر است؟ امیرالمؤمنین(ع) همیشه دست به دعا بر می‌داشتند. انسان هیچ وقت از ربّ العالمین بی‌نیاز نمی‌شود. هر نعمتی که خداوند در دست ما قرار می‌دهد خودِ خداوند سبب‌ساز و مؤثّر آن نعمت‌هاست والا اگر آن سببیت را بردارد هیچ نخواهد بود.
 
شهادت بانوی هنرمند فلسطینی
محاسن الخطیب، نقاش و طراح فلسطینی که با هنر تصویرگری، جنایات اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه را به تصویر می‌کشید، در جریان بمباران بیمارستان الاقصی توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. خبری که عموی محاسن در فضای مجازی منتشر کرد و کاربران تصاویر و نقاشی‌های او را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشتند. محاسن الخطیب روز شنبه آخرین اثر هنری خود را که تصویری از شهید ۱۹ساله شعبان الدالو بود، منتشر کرد و اندکی بعد در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا در شمال غزه، جان خود را از دست داد. محاسن و خانواده‌اش هنگام حمله در خانه بودند. او پیش‌تر در پستی در فیس‌بوک نوشته بود که دیگر هیچ مکان امنی در غزه برای پناه گرفتن وجود ندارد و آنها چندین‌بار از مرگ گریخته و به مکان‌های مختلف پناه برده‌اند. به گفته عموی این هنرمند فلسطینی(حسام الخطیب)، محاسن از استعداد خود برای حمایت از حقوق فلسطینیان و افزایش آگاهی درباره نقض‌ حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه استفاده می‌کرد. حتی در دوران جنگ، او دوره‌های آنلاین رایگان در زمینه هنر دیجیتال برگزار کرد تا به کسانی که دسترسی به اینترنت دارند، کمک کند منبع درآمدی داشته باشند.

طنین «کاسپین» در پایتخت خوشنویسی
علی قمصری، آهنگساز و نوازنده ایرانی در ادامه پروژه تار ایرانی سفری به استان قزوین داشته و قطعه «کاسپین» را به خاک هنرخیز قزوین تقدیم کرده است. قزوین به گواه تاریخ واعتبار نام افرادی چون میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی، گوهرشاد حسنی و … پایتخت خوشنویسی کشورمان است و نام‌های درخشان موسیقی مانند «عارف قزوینی» و«اقبال آذر» گواه اثرگذاری بالنده این خطه در موسیقی ایران هستند. مورخان و باستان‌شناسان باور دارند که قوم کاسپی‌ها (تیره‌ای احتمالاً پیشاهندو-ایرانی) که در سواحل دریای کاسپین زندگی می‌کردند، به مرور کوچ کردند و شهری را ساختند که امروز یکی از مهم‌ترین شهر‌ها در غرب و مرکز کشورمان است. این شهرهم‌اکنون با نام قزوین شناخته می‌شود، اما در گذشته با نام‌های کاسپین، ارساس، ارساسیا، راژیا، کشوین و شادشاپور شناخته می‌شد. شهر قزوین در دوره ساسانیان به دستور شاپور رونق گرفت. شاپور دوم یا شاپور بزرگ دهمین پادشاه ساسانی بود.
 
ترکیب‌بند مستشار نظامی برای قهرمان «پاییز آمد»
نغمه مستشارنظامی شاعر پس از رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «پاییز آمد»، سروده‌ای از زبان فخر‌السادات موسوی سروده است. مستشار نظامی درباره این سروده خود نوشته است: این ترکیب‌بندی با سه‌بند به افتخار سه رنگ پرچم میهن سر افرازمان تقدیم به شهید احمد یوسفی از زبان همسر گرانقدر ایشان سرکار خانم فخرالسادات موسوی است:
در بخشی از این سروده آمده:

 

سبز
صدایم کردی و پاییز شد همچون بهاری سبز
شبیه سرو بودی، در لباس پاسداری، سبز
در آشوب جهان، آرامش چشمت پناهم شد
بهشتی داشتم در سایه‌ پرمهر یاری سبز...
نگاه پنجره با یاد تو تا صبح بیدار است
بخوان شعر مرا، پاییز آمد، فصل دیدار است

 

قرمز
حنابندان برگ و سرخی این شعر پاییزی
چو نوری سرخ در جام گلستان واژه می‌ریزی
در این صحرا که از خون شهیدان لاله‌پرور شد
ازین جام پیاپی تا قیامت نیست پرهیزی
جهان بار دگر سرخ از شراب عشق خواهد شد
در آن صبحی که با خیل شهیدان باز برخیزی
بمان ای بیرق آزادگان ای پرچم ایران
به روی قله‌ آزادگی پیروز و جاویدان.

 

سپید
گل یاس سپیدم تو، امیدم تو، نویدم تو
دلاور مرد مردستان ایمان تو، شهیدم تو...
بهارم! در خزان رفتی، جوان ماندی، جوان رفتی
جوان‌تر از منی حالا، ندیدی موسپیدم تو...
بخوان «پاییز آمد»، تا بخوانم شعر هستی را
که از چشم تو می‌خواندم سرود حق پرستی را

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۰۱ آبان ۱۴۰۳