اشتغالزایی صنایع تبدیلی در سیستان و بلوچستان به 8 هزار نفر رسید

کاهش خام فروشی محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

ایران زمین – توسعه صنایع تبدیلی در استان سیستان و بلوچستان از راهبردهای دولت برای اشتغالزایی، افزایش زنجیره ارزش، افزایش درآمد در بخش کشاورزی و شیلات و ایجاد مزیت‌های صادراتی با فاصله گرفتن از خام فروشی در این استان محروم است. رونق صنایع تبدیلی بازی دو سر برد بین دو بخش صنعت و کشاورزی است. این صنایع از میزان بیکاری‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می‌کاهد و زمینه مناسب جهت توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تأمین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای منجر خواهد شد.

سالانه چهار میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود. سیستان و بلوچستان از طریق بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور، دارای ۳۴۵ کیلومتر مرز دریایی مشترک با کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج همیشه فارس است که فرصتی مناسب برای تمرکز بر توان صادراتی و توجه به مزیت‌های منطقه‌ای تولید صادرات محور در این استان است.
استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر دارای۲۶۷ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت یک میلیون و ۳۹۰ هزار تن است.
واحدهای فعال صنایع تبدیلی و غذایی در این استان برای بیش از هشت هزار نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.
براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ، در راستای ارتقای زنجیره ارزش تولید و صادرات محصولات کشاورزی فرآوری شده با هدف ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی برای بهره‌برداران، یک برنامه ۵ ساله برای ارتقا و توسعه واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی استان در زیر بخش‌های کشاورزی تدوین و براساس این برنامه در پایان سال ۱۴۰۵، ۴۶۳ هزار و ۴۰۰ تن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی سیستان وبلوچستان افزایش خواهد یافت.
ایجاد اشتغال، فرآوری و افزایش مدت مصرف محصولات کشاورزی، کاهش هزینه‌ها و هدر رفت محصولات کشاورزی، توسعه و گسترش این صنایع، راهی در جهت رشد اقتصادی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و تقویت ارتباطات میان بخش‌های صنعت و کشاورزی از جمله مزیت راه‌اندازی صنایع تبدیلی و غذایی است.
 
راه‌اندازی 16 واحد صنعتی جدید
مدیرصنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت واحدهای صنایع غذایی و تبدیلی بخش کشاورزی استان با راه‌اندازی ۱۶ واحد جدید امسال به یک میلیون و ۵۳۶ هزار تن ارتقا یافت.
عباسعلی دهباشی افزود: ازابتدای امسال ۱۶ واحد صنایع تبدیلی و غذایی به ظرفیت ۳۲ هزار تن، درزمینه‌های نگهداری، بسته‌بندی و فرآوری خرما، پسته، گوشت قرمز و گلابگیری با سرمایه‌گذاری بیش از۲ هزار و۶۲۰ میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.
وی بیان کرد: صنایع تبدیلی وغذایی در سیستان و بلوچستان شامل عمل‌آوری، بسته‌بندی و کنسروآبزیان، کشتارگاه‌ها و کارخانجات خوراک دام و طیور، فرآورده‌های لبنی، نگهداری، فرآوری و بسته‌بندی خرما، درجه‌بندی و بسته‌بندی حبوبات وغلات، انواع دمنوش و گلابگیری است.
مدیرصنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با راه‌اندازی واحدهای جدید صنایع تبدیلی و غذایی در استان برای ۲۰۰ نفر فرصت شغلی مستقیم فراهم شده است.
وی ایجاد اشتغال، فرآوری و افزایش مدت مصرف محصولات کشاورزی، کاهش هزینه‌ها و هدررفت محصولات کشاورزی، توسعه و گسترش این صنایع را راهی در جهت رشد اقتصادی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و تقویت ارتباطات میان بخش‌های صنعت و کشاورزی و از جمله مزیت راه‌اندازی صنایع تبدیلی و غذایی عنوان کرد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه - ۲۹ مهر ۱۴۰۳