عراقچی در نشست خبری مشترک با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد

ارتقای روابط با ترکیه بدون حد و مرز

وزیر امور خارجه که در سومین مقصد رایزنی‌های منطقه‌ای خود روز جمعه برای حضور در نشست «۳+۳» قفقاز جنوبی به استانبول رفته بود، روز گذشته در جریان دیدار دوجانبه با همتای ترکیه‌ای خود و همچنین مصاحبه با رسانه‌های خارجی آخرین مواضع جمهوری اسلامی ایران را پیرامون تنش افروزی اسرائیل و امریکا در منطقه مطرح و بر رویکرد کشور مبنی بر آمادگی توأمان برای صلح و جنگ تأکید کرد. عراقچی پس از دیدار با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در یک نشست خبری مشترک از تلاش دو کشور برای ارتقای رابطه بدون حد و مرز با ترکیه سخن گفت و آمادگی تهران را برای قراردادن رابطه دوجانبه با آنکارا در بالاترین سطح اعلام کرد.
عراقچی در سخنان خود در این نشست به مناسبات دو طرف اشاره کرد و با تصریح اینکه گفت‌و‌گوهای سازنده‌ای با همتای ترکیه‌ای خود از سرگذرانده است، گفت: ما هیچ‌گونه حد و مرزی برای ارتقای روابط ایران و ترکیه قائل نیستیم و برای گسترش هر چه بیشتر آن مصمم هستیم. او مبارزه با تروریسم را مشکل مشترک دو کشور دانست و افزود: تقویت امنیت مرزی، مبارزه با قاچاق، مسائل زیست محیطی، تقویت همکاری‌ دو کشور در حوزه انرژی، حمل‌و‌نقل، سرمایه‌گذاری مشترک، افزایش دروازه‌های مرزی بین دو کشور، تقویت تجارت مرزی، تقویت ارتباطات بانکی و همکاری در زمینه‌های کشاورزی، بهداشتی، گردشگری و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از محورهای مشترک و دردستور کار ایران و ترکیه است. عراقچی با بیان اینکه ما بر ضرورت برگزاری منظم و مستمر نشست‌های بین دو کشور از جمله شورای عالی همکاری ایران و ترکیه و کمیسیون مشترک اقتصادی تأکید کردیم، ادامه داد: سال ۲۰۲۵ به عنوان سال فرهنگی ایران و ترکیه اعلام شده و برنامه‌های متنوعی از سوی دستگاه‌های فرهنگی دو کشور در دستورکار است و مطمئن هستیم ایران و ترکیه به عنوان دو کشوری با فرهنگ کهن می‌توانند پیوندهای دوستی و برادری بین خودشان را از این طریق تحکیم ببخشند.

خاورمیانه، بشکه باروت شده است
وزیر امور خارجه ایران همچنین از گفت‌و‌گوهای جدی با مقام‌های ترکیه درباره اسرائیل خبر داد و با بیان اینکه تهران و آنکارا هر دو معتقدند نسل‌کشی در غزه و جنایات در لبنان باید هر چه سریع‌تر متوقف شود و همه کشورها بویژه کشورهای اسلامی باید از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای سیاسی و اقتصادی خود برای توقف ماشین جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیستی استفاده کنند، افزود: با سیاست‌های توسعه‌ طلبانه رژیم اشغالگر، منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده که انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت نه تنها منطقه بلکه جهان را با مخاطرات جدی مواجه کند. رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: احتمال بروز جنگ در منطقه همچنان جدی است و هیچ‌کسی در منطقه بجز این رژیم خواهان این وضعیت نیست. خواهان کاهش تنش‌ها هستیم البته همان‌طور که بارها اعلام کردیم برای هر سناریو و وضعیتی آمادگی لازم را داریم. عراقچی حمایت کامل غرب بویژه امریکا را باعث جسورترشدن نتانیاهو در قتل عام علیه مردم بی‌دفاع دانست و تصریح کرد: ما بر ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به مردم لبنان و فلسطین تأکید کردیم.
تأکید اردوغان بر همکاری ایران و ترکیه برای توقف جنایات اسرائیل
وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته همچنین در کنار سایر وزرای خارجه 3+3 با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد. عراقچی در دیدار اردوغان اظهار داشت: ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه بزرگ و تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام، ضمن اشتراک نظر در مورد تهدید جدی ناشی از تجاوزات و جنایات بی‌حد و مرز رژیم صهیونیستی بر امنیت و ثبات منطقه، بر ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی جهت پایان دادن به کشتار بی‌گناهان، مهار جنگ‌افروزی و توقف نسل‌کشی رژیم در غزه و لبنان تأکید دارند. وی هماهنگی بین کشورهای مؤثر منطقه به‌خصوص ایران و ترکیه جهت اتخاذ تصمیم‌ها و اجرای اقدام‌های عاجل برای توقف ماشین جنگی رژیم اسرائیل را ضروری خواند. اردوغان نیز همکاری جدی و نزدیک ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم منطقه در جهت توقف نسل‌کشی و جنایات رژیم اسرائیل را مهم خواند و عزم جدی ترکیه برای تعمیق همکاری‌های دو کشور را مورد تأکید قرار داد و حمایت خود را از روند گسترش روابط در همه عرصه‌ها بویژه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور و رفع برخی موانع موجود اعلام کرد.

سازکار ۳+۳ نماد اراده
حل مسائل قفقاز
پیشتر وزیر امور خارجه در تبیین مواضع اصولی ایران درباره منطقه قفقاز در جریان نشست استانبول، سازکار همکاری منطقه‌ای ۳+۳ را نمادی از اراده این کشورها برای حل و فصل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه توصیف کرده بود. عراقچی همچنین با استقبال از پیشرفت در روند مذاکرات صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان، احترام به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، مرزهای شناخته شده بین‌المللی و اجتناب از توسل یا تهدید به استفاده از زور را لازمه صلح پایدار در منطقه اعلام کرد‌.

راه‌حل دوکشوری منجر به صلح نمی‌شود
عراقچی پیش از ترکیه در سفر به مصر در گفت‌و‌گو با روزنامه «المصری الیوم» که محتوای آن دیروز منتشر شد، همکاری و همگرایی بین کشورهای منطقه را ممکن دانست و اظهار داشت: ایران، ترکیه و کشورهای عربی می‌توانند متحدان خوبی باشند، شاید یک اتحاد منطقه‌ای تشکیل دهند که نیاز به مقدمه و مراحل آماده‌سازی دارد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید در این مسیر حرکت کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این نکته که اسرائیل به دنبال یک جنگ گسترده است و این چیزی است که ما نمی‌خواهیم، خاطرنشان کرد: بلکه می‌خواهیم صلح و ثبات را در منطقه به ارمغان بیاوریم و هیچ‌کسی در منطقه بجز نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از سناریوی جنگ گسترده حمایت نمی‌کند و در دامی که «نتانیاهو» پهن کرده، گرفتار نخواهیم شد. عراقچی افزود: ما معتقدیم راه‌حل دو کشوری منجر به برقراری صلح پایدار در منطقه نخواهد شد. صلح در منطقه تنها با حل‌وفصل مسأله فلسطین بر اساس «دموکراسی در سرزمین‌های فلسطینی» حاصل می‌شود.

خواهان جنگ نیستیم، اما برای سناریوهای احتمالی آماده‌ایم
وزیر امور خارجه همچنین در این گفت‌وگو با بیان اینکه ما تهدیدی به بستن تنگه هرمز نکردیم، یادآور شد: با وجود اینکه ایران در این زمینه توانمندی بالایی دارد اما هیچ‌گاه با پیش‌بینی روابط با کشورهای منطقه به این موضوع اشاره نکرده و رابطه ما با عربستان سعودی بسیار خوب است و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد.عراقچی اضافه کرد: در واقع، ما خواهان جنگ نیستیم، اما برای همه سناریوهای احتمالی آماده‌ایم و اگر اسرائیل به ایران حمله کند، ما آن را به دقت بررسی کرده و نحوه پاسخگویی به آن را مشخص خواهیم کرد و اسرائیلی‌ها می‌توانند اراده ما را آزمایش کنند. او یادآوری کرد: ما عجله نداریم و تعلل هم نمی‌کنیم.

 

برش

واکنش صریح عراقچی به ادعای «جو بایدن»
وزیر امور خارجه ایران بامداد شنبه و ساعاتی پس از آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا مدعی شده که از جزئیات حمله احتمالی اسرائیل علیه تهران اطلاع دارد، به این ادعا واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هر کسی علم و آگاهی از «زمان و چگونگی حمله اسرائیل به ایران» داشته باشد و یا تجهیزات و پشتیبانی برای چنین حماقتی در اختیار آن قرار داده باشد، منطقاً مسئولیت هرگونه خسارت احتمالی را برعهده خواهد داشت. به گزارش فارس، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا در اظهاراتی عنوان کرد: چگونگی و زمان پاسخِ اسرائیل به حمله ایران را می‌دانم اما جزئیات آن را فاش نمی‌کنم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه - ۲۹ مهر ۱۴۰۳