چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به صورت رسمی آغاز به کار کرد

فرزند زمانه خویش بودن...

فرهنگی/ چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با برگزاری آیین افتتاحیه به صورت رسمی آغاز به کار کرد. همزمان با برگزاری آیین افتتاحیه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی علت اعتبار جشنواره فیلم کوتاه تهران را «آینگی» و «فرزند زمانه خویش» بودن عنوان کرد. در بخشی از پیام او آمده است: «جشنواره‌هایی چون فیلم کوتاه تهران از آن جهت اعتبار یافته‌اند که در هر دوره، فرزند زمانه خویشند، چنانکه نمی‌توانند به جهان اطراف خود بی‌تفاوت باشند. چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران هم ویژگی‌هایی دارد که خوشبختانه وام گرفته از جهان پیرامون خود است» تأسیس بخش‌ ویژه رقابتی هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، نگاه فرامرزی در انتشار فراخوان به دوازده زبان زنده دنیا و شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های جدید، ایجاد بخش ویژه «شاخه زیتون» برای ادای دین به مقاومت مردم مظلوم فلسطین و لبنان و توجه به مفاخر، قهرمانان و حماسه‌های ملی و... نکاتی است که به تعبیر وزیر فرهنگ، تأییدکننده «آینگی» جشنواره فیلم کوتاه تهران در توجه به جهان پیرامون است.
آیین افتتاحیه که ظهر روز گذشته (۲۷ مهرماه) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد نیز با گرامیداشت یاد شهدای غزه همراه بود. در ابتدای این مراسم مهدی آذرپندار دبیر این رویداد از استقبال مخاطبان از جشنواره گفت: «از شما ممنونم که برای جشنواره تبلیغ کردید و زحمت کشیدید تا جای خالی برای بلیت باقی نماند و حالا مسأله جدی ما سانس‌های فوق‌العاده‌ است.» وی در ادامه در صحبت‌های کوتاه خود با این عبارات یاد شهدای غزه را زنده کرد: «جشنواره با شعار جهانی خیال‌انگیز کار خود را شروع کرد، البته می‌دانیم جهانی که در آن هستیم اینقدر هم خیال‌انگیز نیست اما امیدواریم زمانه‌ای بیاید و بزرگ‌تر ما در جهان باشد که این دنیا خیال‌انگیز باشد. بزرگ‌تری در جهان باشد که عین یک فستیوال فراخوان بدهد و کودک‌کشی متوقف شود و دیگر شاهد این روزها نباشیم. ما چند سال پیش اعلام کردیم فیلم‌هایی را که حاوی کودک‌کشی هستند، نمی‌توانیم نمایش بدهیم اما فکر نمی‌کردیم زمانه‌ای بیاید که یک‌سال تمام جلوی این‌همه بیننده هر روز کودک‌کشی شود. امیدوارم بزرگ‌تر ما بیاید و این روزها به پایان برسد.»
یادی از درگذشتگان سینمای ایران، برگزاری آیین نکوداشت هنرمند فقید محمدجعفر باقری‌نیا و مرحوم بهاره للهی و همچنین بزرگداشت نیما عباس‌پور به همراه تقدیر از برگزیدگان اولین جشنواره عکس تهران از دیگر بخش‌های این مراسم بود.