یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه به شهادت رسید

افسانه سنوار

قهرمان طوفان الاقصی اسطوره شد

راه روشن مقاومت

دو سال پیش از آنکه اولین جرقه عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر روشن شود، در میدانی میان اهالی غزه ایستاد و سران اسرائیلی را تهدید کرد که «با طوفان به سراغتان می‌آییم» طوفانی که هنوز هم بعد از گذشت یک سال برای صهیونیست‌ها ویرانگر است و سیاست یک مشت سیاستمدار و دولت‌های حامی جنایت‌های اسرائیل را به هم ریخته است.
یحیی السنوار مدت‌ها بود از سوی مقامات اسرائیلی متهم به طرح‌ریزی حمله ۷ اکتبر شد که از ابتدای نبرد طوفان‌الاقصی از تونل‌های هزار راه غزه برای جابه‌جایی و ساماندهی نیروهای حماس استفاده می‌کند .‌از این‌رو برای ارتش، السنوار حکم سوزنی را پیدا کرد که باید در انبار کاه به دنبال او بگردند.
سربازی که عبری می‌دانست و درون جامعه اسرائیل و هر آنچه بود و نبود را به خوبی می‌شناخت، به همین دلیل صهیونیست‌ها دل خوشی از یحیی السنوار نداشتند، تا جایی که بارها مقامات رژیم صهیونیستی او را «شبح مرگ یا مرد مرده یا مرده متحرک» نامیده ‌بودند، چند باری هم او را ترسو و بزدل خطاب کردند که از ابتدای طوفان الاقصی از درون تونل‌های غزه خارج نشده است.
 اما در میانه مبارزه یک سال اخیر حماس علیه رژیم غاصب صهیونیستی بارها تصویر مردی روی قاب رسانه‌ها نقش بست که چهره‌اش از یک عزم جدی برای مبارزه حکایت داشت، مردی با اندامی لاغر، صورتی کشیده و نگاهی خاص و علامت پیروزی که زینت همیشگی انگشتانش بود حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، روزهایی را روایت می‌کرد که در زندان‌های اسرائیل پای برهنه راه می‌رفت تا اتصالش با خاک میهن قطع نشود، یا درد بیماری را یادآور می‌شد که او را به کام مرگ نزدیک می‌کرد اما نجات یافت، همه چیز دست به دست هم داده بود تا یحیی السنوار بماند و بلای جان رژیمی شود که همه توانش را گذاشت تا با از میان برداشتن او برای خود افتخارآفرینی عاریه‌ای بخرد.
برخی رسانه‌های خارجی گفته بودند یحیی السنوار یکی از رهبران گریزپای حماس است که ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را برای پیدا کردن جا و مکانش با یک سردرگمی رو‌به‌رو کرده بود و همیشه از آنها یک قدم جلوتر بوده است.
اسرائیل حتی دست به دامن اتحادیه اروپا هم شد تا نام السنوار را در لیست چهره‌های تروریست و تحت تعقیب قرار دهد، با قدرت گرفتن حماس نام و نشانش در کنار مردانی دیگر قرار گرفت تا در صدر افرادی باشد که رژیم اشغالگر قدس باید برای از میان برداشتنش برنامه‌ریزی کند. حذف ابو ابراهیم با تاکتیک‌های نظامی کار ساده‌ای نبود، نفوذ به تونل‌های غزه هم عملاً امکان‌‌پذیر نبود، از این‌رو سیاست ترور شخصیت او را در دستور کار قرار دادند و با انتشار تصویری مبهم اعلام کردند در بمباران‌های غزه به همراه خانواده‌اش از راه همین تونل‌ها ازغزه فرار کرده است، یا به شایعه‌ای دامن زدند که السنوار برای رفت و آمدهایش در غزه و حتی در داخل تونل‌ها از اسرای اسرائیلی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.
او به دنبال شهادت اسماعیل هنیه، به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس معرفی شد، کابوس چندین و چند ساله صهیونیست‌ها به واقعیت تبدیل شده بود و حالا باید رو در دوی مرد شماره یک حماس به میدان می‌آمدند.
حالا تنها چند روز مانده به سالروز تولد 63 سالگی چهره مرموز و مبارز حماس، خبر شهادت «ابو ابراهیم» به تیتر یک تقریباً همه رسانه‌های دنیا تبدیل شد.
فرماندهی که قاب پایانی زندگی‌اش هم مقاومت و اعتقاد برای مبارزه و آزادی قدس را به تصویر ‌کشید و حماسه حماس را برای آنهایی به یادگار گذاشت که می‌گویند مقاومت زنده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو - ۲۸ مهر ۱۴۰۳