پاسخ وزیر اقتصاد به حاشیه سازی اقتصادی برای دولت:

دانه‌درشت‌ها علیه قوانین مالیاتی شایعه می‌سازند

روز گذشته در پایان جلسه‌های چهارشنبه دولت، اعضای دولت به میان خبرنگاران آمدند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. در روزهای گذشته با هدف بررسی و تصویب لایحه بودجه، دولت جلسات فشرده‌ای در صبح و عصر داشت. برای همین بخشی از اظهارات روز گذشته اعضای دولت درباره ویژگی‌های بودجه سال آینده است. سیدکامل تقوی‌نژاد دبیر هیأت دولت در حاشیه جلسه این هفته کابینه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بررسی بودجه سال ۱۴۰۴ از صبح روز یکشنبه آغاز شده و هر روز بیش از ۷ ساعت بررسی آن در دستور کار دولت است. وی تأکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه بعدازظهر چهارشنبه 25 مهر دولت نهایی شده و در وقت مقرر قانونی به مجلس ارائه می‌شود.
 
وزیر نفت: زمستان امسال چالش کمتری در تأمین گاز شمال شرق داریم
محسن پاک‌نژاد در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: پالایشگاهی غیردولتی در شهرک صنعتی شوشتر با مجوز بهره‌برداری از وزارت صمت، دچار حادثه شد. اتفاق افتاده در این پالایشگاه شاید ناشی از قصور راننده تانکر بود. راننده هنگام بارگیری باید اصولی را رعایت می‌کرد که نکرد، البته حادثه به‌سرعت مهار شد. آخرین آمار تعداد تلفات و خسارت را ندارم. وزیر نفت گفت: متأسفانه در حوادث اینچنینی معمولاً نیروی انسانی نقش دارد. پاک‌نژاد با اشاره به تمهیدات وزارت نفت برای گازرسانی به مناطق شمال شرق کشور گفت: با راهکارهایی شامل افزایش تولید در مناطق مستعد و تسهیل فرآیند انتقال گاز از مناطق تولیدکننده به مناطقی مثل شمال‌شرق کشور تلاش داریم زمستان را با کم‌ترین چالش پشت‌سر بگذاریم.
 
برنامه احیای دریاچه ارومیه از زبان رئیس‌محیط‌زیست
شینا انصاری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: هفته گذشته اولین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه برگزار شد. مواردی هم درباره ساختار دریاچه و لزوم بازنگری در آن و هم درباره پیشرفت ۲۸ پروژه‌ای که در دستورکار قرار دارد، مطرح شد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: مقرر شد طی یک‌ماه آینده هر دو بخش مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد تا پس از آن برای حال و آینده دریاچه ارومیه تصمیم‌گیری شود.
 
معاون پارلمانی: طرح موضوع مشاغل حساس با سران قوا
معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار سه‌شنبه گذشته مجمع نمایندگان استان تهران با رئیس‌جمهور، اظهار کرد: در این جلسه برخی از نمایندگان از رئیس‌جمهور درخواست کردند ایشان درباره موضوع آیین‌نامه مشاغل حساس پاسخ دهند. شهرام دبیری با بیان اینکه رئیس‌جمهور هم اظهار کرد که اقدام قانونی در این‌باره انجام شده و لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، افزود: در جلسه سران قوا نیز بر این موضوع تأکید شد که به دنبال اصلاح آیین‌نامه بر‌اساس قانون هستند. اگر هم اصلاح نشود، اقدام دیگری در این‌باره صورت خواهد گرفت.
 
همتی: دولت اصلاً با حساب مردم کاری ندارد
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به حواشی ایجاد‌شده مبنی بر برنامه دولت برای سرک کشیدن به حساب‌های بانکی مردم، با اشاره به اینکه اتصال سازمان امور مالیاتی به حساب‌ها هیچ اشکالی ندارد، تأکید کرد: اما به‌‌رغم این، دانه‌درشت‌ها تعبیر نادرستی از این مواد قانونی ارائه کرده و گفتند دولت می‌خواهد به حساب مردم دست ببرد. عبدالناصر همتی با تأکید بر اینکه اصلاً چنین چیزی نیست و دولت با حساب مردم کاری ندارد، توضیح داد: براساس قانون برنامه هفتم، سازمان امور مالیاتی موظف است به‌صورت برخط (آنلاین) اطلاعات حساب‌های بانک‌ها، شهرداری‌ها و نهادهایی مانند اینها را دراختیار داشته باشد. این اقدام هم برای جلوگیری از فرار مالیاتی است و دخالت در امور مالی مردم نیست. وی اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد آنانی که قصد فرار مالیاتی دارند و دانه‌‌درشت‌ها، علیه اجرای این قانون تبلیغات می‌کنند. وزیر اقتصاد درباره سیاست‌های این وزارتخانه در زمینه نرخ سود بانکی نیز با بیان اینکه نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند، نگاه فعلی را غیرقابل‌‌تحمل توصیف کرد و گفت: نظر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این است که به‌تدریج نرخ سود بانکی را پایین بیاوریم.
 
صادق: حادثه‌دیدگان معدن طبس تا یک‌ماه آینده خانه‌دار می‌شوند
فرزانه صادق وزیر راه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درخصوص حادثه‌دیدگان معدن طبس بنا بر تأکید رئیس‌جمهور و پیشنهادی که وزارت راه و شهرسازی درخصوص تأمین مسکن محرومان دارد، مقرر شد خانواده‌های داغداری که فاقد مسکن هستند، با پراکنشی که مسکن در استان‌های مختلف دارد از خراسان رضوی و خراسان جنوبی تا سیستان و بلوچستان و گلستان به آنان تعلق گیرد. وزیر راه و شهرسازی افزود: این مسکن‌ها با قرارداد واگذاری‌هایی که به سرپرست خانوار و فرزندان‌شان است، به آنان تعلق می‌گیرد. ظرف یک ماه آینده این قرارداد واگذاری‌ها را به این خانواده‌ها تقدیم می‌کنیم.
 
مهاجرانی: همه استانداران بر میثاق دولت پایبند هستند
سخنگوی دولت، توجه ویژه به معیشت مردم، بهداشت و درمان و آموزش به‌عنوان نیازهای زیربنایی زیست متمدنانه را از ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده برشمرد. مهاجرانی درباره اعتراض بازنشستگان برای پرداخت نشدن معوقات هم گفت: یک راه این است که بگوییم همین الان حق بازنشستگان را می‌دهیم، اما یک راه نیز این است که اعلام کنیم ظرف بودجه محدود است. ما معتقدیم باید واقعیات را به جامعه گفت و اولویت‌بندی انجام داد. البته، هیچ نقص و خللی متوجه مردم نیست و دستبوس پرستاران، گندمکاران، معلمان و بازنشستگان هستیم، اما باید به این مسأله توجه کرد که ظرف بودجه دولت محدود است. ما اعتراض مردم را می‌بینیم، اما باید در پرداخت‌ها اولویت‌بندی کنیم.
وی درباره انتخاب استانداران، با اشاره به اینکه کارگروه‌هایی در داخل وزارت کشور تشکیل شده و افراد معرفی‌شده از سلیقه‌های مختلف سیاسی هستند، تأکید کرد: اما همه استانداران بر میثاق دولت پایبند هستند و بر مبنای عدالت‌محوری و بر مبنای انصافی که دو شعار دکتر پزشکیان است، مصمم هستند. ضمن اینکه اساساً افراد را باید پس از عملکردشان قضاوت کرد.
 
کاظمی: آغاز چاپ کتاب‌های درسی سال‌آینده
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معاون اول رئیس‌جمهور جلسه ویژه‌ای برای تأمین ارز کاغذهای وارداتی برگزار و دستورات لازم را صادر کرد، گفت: چاپ کتاب‌های درسی سال آینده از ۱۵ شهریور آغاز شده و بخشی نیز تاکنون چاپ شده است.
 
نصیرزاده: «تاد» جنگ روانی است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در واکنش به استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» امریکا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، گفت: سامانه «تاد» یک سامانه ضدبالستیک است و موضوع جدیدی هم نیست و قبلاً هم بوده است. ما اینها را بیشتر در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی نیست. امیر خلبان عزیز نصیرزاده، همچنین اضافه کرد: تهدیدهای رژیم صهیونیستی هم چیز جدیدی نیست و همواره چنین تهدیدهایی مطرح بوده است.
ظفرقندی: وجود مدل‌های انسولین در داروخانه‌ها
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره کمبود انسولین گفت: انسولین‌ها چند مدل است که یک مدل آن را یک کشور خاص تولید و صادر می‌کند و در همه جای دنیا از آن مدل کمبود وجود دارد. با این وجود سایر مدل‌های انسولین در کشور وجود دارد. محمدرضا ظفرقندی درباره کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به لبنان و غزه هم با بیان اینکه در حوزه درمان هر کمکی خواهیم کرد، گفت: سایر کمک‌ها را بخش‌های دیگر باید انجام دهند. وی درباره واکسن آنفلوانزا نیز گفت: واکسن آنفلوانزا در بازار است، اما استقبال مردم تعیین می‌کند که میزان آن در بازار چقدر باشد.
 
وزیر ارتباطات: بزودی وضعیت سرعت اینترنت را شرح می‌دهم
ستار هاشمی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت سرعت اینترنت کشور اظهار کرد: این وضعیت مقداری به شرایط منطقه و وضعیت سایبری بازمی‌گردد و طبیعتاً گزارش دقیق و کارشناسی آن را هفته آینده با آمار و ارقام به خبرنگاران اعلام می‌کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت بررسی لایحه حفظ حریم خصوصی کاربران در مجلس اظهار کرد: این لایحه از صحن به کمیسیون‌ بازگشته و در کمیسیون در حال بررسی و نهایی شدن است، امیدوارم در آینده نزدیک جمع‌بندی شود.
 
وزیر علوم: دانشجویان بازمانده از تحصیل به کلاس‌های دانشگاه بازگشتند
حسین سیمایی صراف در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی از تعداد دانشجویانی که به کلاس‌های خود بازگشته‌اند، دارید؟ گفت: احکام قضایی درخصوص دانشجویان به‌‌خاطر اتفاقات سال ۱۴۰۱ نداریم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پرونده‌هایی که داشتیم، همگی احکام انضباطی بودند که یک به یک بررسی شد و طی بخشنامه‌ای هم اعلام کردیم و همه دانشجویان به کلاس‌های خود بازگشتند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ مهر ۱۴۰۳