پزشکیان در دیدار با مجمع نمایندگان استان تهران مطرح کرد

ضرورت همدلی در شرایط حساس منطقه

شامگاه سه‌شنبه رئیس‌جمهور میزبان اعضای مجمع نمایندگان استان تهران بود. پزشکیان در این جلسه ضمن شنیدن دغدغه‌ها و نقطه نظرات آنان، با تبیین مؤلفه‌های گفتمان دولت چهاردهم در ایجاد همگرایی و وفاق ملی در کشور گفت: معتقدیم دوره رقابت‌های انتخاباتی گذشته و امروز زمان همدلی برای حل مشکلات کشور است، لذا صادقانه در تلاشیم شعار وفاق ملی را تحقق ببخشیم و گرچه در این مسیر با چالش‌هایی نیز مواجهیم اما با سعه صدر کارها را پیش خواهیم برد. پزشکیان با تأکید بر اینکه تحولات جهانی و شرایط بسیار حساس منطقه انسجام، همدلی و همگرایی داخلی را بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته است، تصریح کرد: ما قصد داریم با اصلاح روندهای نادرست و ارتقای خدمت‌رسانی به مردم در ذیل گفتمان وفاق ملی، آن بخش مهمی از جامعه را که به هر دلیلی نارضایتی‌هایی دارند نیز با نظام همراه و همدل کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه رفتار ما در مواجهه با مشکلات کشور باید به گونه‌ای باشد که امکان سوء استفاده و طمع برای ایجاد شکاف در جامعه را از دشمن بگیرد، افزود: دولت بدنبال آن است که با توافق و تفاهم با سایر بخش‌های حاکمیتی، بودجه را به گونه‌ای تدوین کند که علاوه بر جبران کسری، رفع ناترازی‌ها در بخش‌های مختلف و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، روند توسعه کشور و تقویت زیرساخت‌ها نیز با اخلال مواجه نشود.

دیپلماسی فعال منطقه‌ای
پزشکیان همچنین به دیپلماسی فعالانه منطقه‌ای دولت با کشورهای همسایه به عنوان یکی از ابزارهای مهم در موفقیت راهبرد توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران و به منظور ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی برای کشور اشاره کرد و گفت: در سفرهای اخیر توافقات خوبی صورت گرفته که با اجرایی شدن آنها گام‌های بزرگی در رشد اقتصادی برداشته خواهد شد. رئیس جمهور در بخش دیگر به برخی معضلات پایتخت اشاره کرد و با بیان اینکه روند فعلی توسعه تهران هیچ تناسبی با منابع و زیرساخت‌های آن ندارد و ادامه این وضعیت زندگی در این شهر را برای مردم غیر ممکن خواهد کرد، اظهار داشت: از برنامه‌های علمی برای اصلاح وضعیت فعلی و رفع معضلات استقبال خواهیم کرد.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، اعضای مجمع نمایندگان استان تهران، دیدگاه‌ها و درخواست‌های خود از دولت را مطرح کردند. تخصیص منابع لازم به پایتخت در بودجه متناسب با سرانه جمعیتی و تعدد معضلات و نیازهای زیر ساختی، حمل‌و‌نقلی و محیط زیستی، تعیین تکلیف محدوده تهران با شهرستان‌های اطراف و نیز تکمیل پروژه‌های نیمه کاره استان تهران از مطالب مطرح شده نمایندگان بود.

اعمال فشار برای توقف ماشین جنگی صهیونیست‌ها
 روز گذشته رئیس‌جمهور اسلامی ایران و سلطان عمان در یک گفت‌و‌گوی تلفنی، مسائل منطقه بویژه تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و نیز روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مسعود پزشکیان در این گفت‌و‌گو که در پاسخ به تماس تلفنی «هیثم بن طارق» سلطان عمان صورت گرفت، ضمن قدردانی از مواضع اصولی عمان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، خواستار اعمال فشار بیشتر به حامیان رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن ماشین کشتار و جنایت این رژیم شد.
رئیس جمهور کشورمان، در پاسخ به ابراز خشنودی وی نسبت به روابط حسنه و مستحکم دو کشور و ابراز تمایل برای گسترش و تعمیق این روابط، متقابلاً روابط صمیمی تهران-مسقط را باعث خرسندی خود دانست و بر عزم کشورمان برای تقویت بیش از پیش تعاملات فیمابین تأکید کرد.
پزشکیان، ارتقا و تعمیق روابط با عمان را جزو اولویت‌های سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط با همسایگان برشمرد. وی افزود: تقویت روابط دوستانه و صمیمی میان کشورهای منطقه و نیز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ضامن رسیدن به یک نگاه و زبان مشترک برای حل مسائل منطقه ما به عنوان بستر توسعه جمعی کشورها و ارتقای رفاه، آرامش و آسایش ملت‌های ما است.
رئیس جمهور تقویت برادری میان کشورهای مسلمان منطقه را  ضرورت مقطع مهم کنونی دانست و گفت: اگر ما کشورهای اسلامی با یکدیگر ید واحده باشیم، رژیم صهیونیستی جرأت نخواهد کرد این‌گونه راحت جنایت کند و امریکا و کشورهای غربی نیز از او حمایت کنند.

نقدحمایت غرب از اسرائیل
«هیثم بن طارق» نیز با قدردانی و حمایت از مواضع اصولی ایران در قبال مسائل منطقه از جمله درباره غزه و لبنان، بر ضرورت پرهیز از اعمال استانداردهای دوگانه در برخورد کشورهای غربی با این مسأله تأکید کرد. سلطان عمان حمایت از حقوق مردم مظلوم غزه و لبنان را جزو اولویت‌‌های جدی کشورش برشمرد و تصریح کرد: عمان همواره تأکید کرده که استمرار حمایت کشورهای غربی از جنایات اسرائیل، به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

 

برش

تکذیب صریح «دستور سرکشی» به حساب‌های مردم

به دنبال انتشار برخی شایعات مبنی بر دستور رئیس‌جمهور پزشکیان به سازمان‌های مربوطه مبنی بر سرکشی به حساب‌های همه مردم، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار توضیحاتی، این ادعا را تکذیب کرد. محمدمهدی طباطبایی با بیان اینکه آنچه در برخی رسانه‌ها تحت عنوان «دستور دکتر پزشکیان برای سرکشی به حساب‌های عموم مردم برای اخذ مالیات» منتشر شد، یک دروغ آشکار و کذب محض بود، اظهارکرد: رئیس‌جمهور چنین دستوری نداده و اساساً چنین تصمیماتی در چهارچوب مجاری قانونی و ذیل مصوبات مجلس امکان پذیر است. معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: برنامه تعیین سازکارهای عملی شفافیت اقتصادی نیز بر اساس مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، برای مبارزه با فرار مالیاتی کسانی است که درآمدهای هنگفت خود را پنهان می‌کنند و ارتباطی به عموم مردم ندارد. وی با بیان اینکه اجرای این قانون به معنای بررسی تراکنش‌ها و حساب‌های عموم مردم نیست، اضافه کرد: داده محوری و هوشمندسازی نظام مالیاتی بخش کوچکی از پازل بزرگ شفافیت در اقتصاد است و هدف آن شناسایی کسانی است که درآمدهای کلان دارند و از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. طباطبایی در پایان تصریح کرد: اقتضای صداقت حرفه‌ای در اطلاع‌رسانی این است که رسانه‌هایی که چنین اخباری را منتشر می‌کنند اگر تعمدی در نشر اکاذیب ندارند، در تنظیم خبر و انتشار برداشت‌ها مراقبت بیشتری داشته باشند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ مهر ۱۴۰۳