فضای مجازی

تقریظ رهبر انقلاب بر شعری از افشین علا درباره «جمعه نصر»
نماز جمعه روز 13 مهرماه که در مصلای تهران به امامت رهبر معظم انقلاب برپا شد، در پی تحولات اخیر، از جمله شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در حملات رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت و عملیات موشکی «وعده صادق2» ایران در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی برگزار شد.‌
بسیاری از اهالی فرهنگ با گرایش‌های مختلف سیاسی برای نشان‌دادن وحدت، در این مراسم شرکت کردند. این مراسم بازتاب گسترده‌ای نیز در میان آثار شاعران داشت. «افشین علا» از جمله این شاعران بود که در شعری باعنوان «آن جمعه‌باشکوه» سرود:

 

ای خطبه غرای تو چون آب بر آتش
شد هیمنه خصم در آن جمعه بشکوه
یکپارچه در سوز و گداز آمده بودند
ای پیر جوان‌بخت! ز آهنگ نمازت
بر چیرگی‌ات در سخن، اعدا متحیر
خنیاگر صهیون نگر از نطق بلیغت
فهماند کلام تو به صیاد جهان‌خوار
از شش جهت افروخت شرر، جانی غاصب
ما چون تو اگر سوخته‌ایم از غم یاران
تصویر «حسن» شیرعرب، حک شده بر عرش
دست از تو نداریم، اگر پا بگذارند
فردا چو بسوزند عجب نیست که امروز
ای پیر! هوادار توأم چون‌که در این راه
دل کنده‌ام از راست و چپ یکسره، چون تو
از بغض تو بر گرده ما دشنه دشنام
خفاش چه داند ز چه در چرخشم ای دوست
از طعن رقیبان به فلاخن، چو خلیلم
بگذار حسودم بزند طعنه که افتاد

 

تسکین دل سوته اصحاب بر آتش
چون دود ز جمعیت احباب بر آتش
تا روی تو بینند چو مهتاب بر آتش
مانند سپندی شده محراب بر آتش
چون خیرگی کرمک شبتاب بر آتش
افکنده زکف، آلت و مضراب بر آتش
ماهی نشود صید ز قلاب بر آتش
زین رو شده بریان، خود قصاب بر آتش
گشتیم بهاور چو زر ناب بر آتش
هرگز نتوان سوختن این قاب بر آتش
بسیار سران از پی ارباب بر آتش
کردند بنا کاخ خود، اعراب بر آتش
بیداری و بس قافله در خواب بر آتش
بر خندق سلمانی و احزاب بر آتش
بسیار زند سفله چو تنداب بر آتش
گرد تو چو پروانه بی‌تاب بر آتش
در باغ گل افتاده ز پرتاب بر آتش
زین شعر‌تر و تازه و شاداب بر آتش

افشین علا،مهر ۱۴۰۳

 

علا ساعاتی پیش از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این سروده خبر داد و در صفحه شخصی خود نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از خواندن شعر اخیر «افشین علا» پیرامون حماسه‌ جمعه نصر، خطاب به ایشان نوشته‌اند: «قوی، زیبا و استادانه است. کاش شأن نزولش این حقیر نبودم. به هرحال وظیفه داشتم تشکر کنم».

حواشی پخش یک موسیقی در برنامه سیمای خانواده
در پی پخش موسیقی یک فیلم ایرانی در ثانیه‌های پایانی «سیمای خانواده» که از سوی سازندگان این برنامه «یک خطای ناخواسته» اعلام شد، شاهد واکنش‌های بسیاری از سوی کاربران در فضای مجازی بودیم که در ادامه روابط عمومی سیمای خانواده، ضمن ارائه توضیحاتی، از وقوع این خطا عذرخواهی کرد و در اطلاعیه‌ای نوشت:
باسمه تعالی
«به استحضار مخاطبان گرانقدر برنامه سیمای خانواده می‌رساند در ثانیه‌های پایانی برنامه به مورخ ۲۱ مهرماه، بر اثر سهل‌انگاری و خطای فردی، بخشی از موسیقی یک فیلم سینمایی ایرانی پخش شد که در آن حدود شرعی رعایت نشده بود. مسئولان برنامه در بدو اتفاق متوجه این اشتباه شده و ضمن برخورد جدی با عامل این سهل‌انگاری، راه اشتباه مجدد را بستند.
به این وسیله از مخاطبان و همراهان همیشگی سیمای خانواده برای این اشتباه عذرخواهی می‌نماییم و از اینکه این برنامه با سابقه، که پایگاه سبک زندگی اسلامی‌ایرانی است و با محتوایی برگرفته از ارزش‌های اسلام و انقلاب و با کارشناسانی متخصص و متعهد، مورد توجه و دقت انبوه مخاطبین تیزبین است بر خود می‌بالیم. دست‌اندرکاران سیمای خانواده از عموم خانواده‌های مؤمن و آگاه ایرانی که با نگاه نقادانه و دغدغه‌مند فرزندان خود را در این برنامه با امر به معروف و نهی از منکر یاری کردند، کمال تشکر را دارد».

خانم بازیگر در دادگاه تبرئه شد
لیلا بلوکات بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون، سال گذشته به اتهام «کشف حجاب و جریحه‌دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق انتشار تصاویر در فضای مجازی با وصف کشفِ حجاب و برداشتنِ پوشش شرعی و قانونی بر خلاف هنجارها و ارزش‌های دینی و ملی» با دستور دادستان تهران و پس از تحقیقات و دستور صدور قرار جلب، محکوم به تحمل ۱۰ ماه حبس در زندان سمنان، دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی، خلاصه کردن یک کتاب در یک ماه و ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌الفعالیت بودن به مدت دو سال و ضبط سیم‌کارت و تلفن همراه شد.
بلوکات در یک سال گذشته متحمل بسیاری از احکام صادره شد و از فعالیت در فضای مجازی و کار در حرفه خود هم منع شده بود و حالا مبنی بر برخی اخبار منتشر شده این بازیگر در آخرین دادگاه، از تمام اتهامات تبرئه شده و می‌تواند مانند سابق به فعالیت‌های هنری و اجتماعی خود بپردازد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ مهر ۱۴۰۳