تلاش امریکا برای ترمیم شکاف پدافندی اسرائیل

در پی عملیات وعده صادق2، تعداد 200 موشک بالستیک به سمت  سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. ایران می‌توانست با هزینه کمتر و کاهش ریسک موفقیت عملیات، مناطق جنوبی را هدف قرار دهد. اما انتخاب تل‌آویو و چند پایگاه نظامی در عمق سرزمین‌های اشغالی، یک پیام آشکار برای صهیونیست‌ها داشت: هر نقطه‌ای در اسرائیل می‌تواند هدف موشک‌های ایران قرار گیرد.
به‌رغم اعمال سانسور شدید رژیم صهیونیستی، منابع خبری غربی و حتی عبری زبان اذعان دارند که حمله 1 اکتبر، به مراتب سخت‌تر و زیانبار‌تر از عملیات وعده صادق1 بوده است. روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده برخلاف عملیات وعده صادق1، اسرائیل در رهگیری موشک های بالستیک شلیک شده از سوی ایران در اول اکتبر موفقیت ناچیزی داشته است. این گزارش تأکید ایران مبنی بر اصابت موفقیت‌آمیز 90 درصد از موشک‌های شلیک شده به سرزمین‌های اشغالی را تثبیت می‌کند. بر مبنای این داده‌ها، ناکامی مطلق سامانه‌های پدافندی اسرائیل، از جمله فلاخن، پیکان و گنبدآهنین در رهگیری موشک‌های شلیک شده از ایران موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. موضوعی که استقرار سامانه‌ پدافندی امریکا در سرزمین‌های اشغالی را گریز ناپذیر کرده است. اما نکته مهمی که نباید مغفول بماند، این است که استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در اسرائیل، نه در جهت برتری بخشی نظامی به رژیم صهیونیستی که در جهت ترمیم جبران ناکامی‌های پدافندی این رژیم است. بویژه آنکه حجم عمده‌ای از قدرت دفاعی صهیونیست‌ها در طول یک سال گذشته و بخصوص در جریان درگیری‌های اخیر با حزب‌الله و مهم‌تر از همه عملیات وعده صادق2 بشدت تحلیل رفته است.
اخیراً روزنامه فایننشال تایمز به‌نقل از مدیران صنعتی، مقامات پیشین و تحلیلگران نظامی، گزارش داد که اسرائیل در تلاش برای تقویت دفاع هوایی خود برای مقابله با حملات، با کمبود موشک‌های رهگیر مواجه است.
این روزنامه با اشاره به استقرار سامانه ضدموشکی تاد در سرزمین‌های اشغالی تصریح کرد که امریکا تلاش می‌کند به کاهش شکاف در سپر محافظتی رژیم صهیونیستی کمک کند. «دانا استرول» مقام سابق دفاعی امریکا نیز به این روزنامه گفته است: مسأله مهمات اسرائیل بسیار جدی است. اگر ایران به حملات اسرائیل پاسخ دهد و حزب‌الله به آن اضافه شود، دفاع هوایی اسرائیل تحت فشار شدیدی قرار خواهد گرفت.
فایننشال تایمز به نقل از استرول تأکید کرده که ذخایر مهمات امریکا نامحدود نیست و به همین دلیل نمی‌تواند همزمان سلاح‌های اوکراین و اسرائیل را تأمین کند و باید کمک به تنها یکی از آنها را انتخاب کند.
«بوز لوی» مدیر اجرایی صنایع فضاهوای رژیم صهیونیستی هم به فایننشال تایمز گفته است آنها سه شیفت در شبانه‌روز کار می‌کنند تا خط تولید موشک‌های رهگیر به کار خود ادامه دهد. طبق اعلام رسمی مقامات رژیم صهیونیستی، در طول یک سال اخیر بیش از 20 هزار راکت و موشک فقط از غزه و لبنان به سوی مواضع اسرائیل شلیک شده است. تداوم این حملات از یک سو و عملیات وعده صادق2 از سویی دیگر، رژیم صهیونیستی را با ضعف پدافندی و کمبود موشک‌های رهگیر روبه‌رو کرده است.
فایننشال تایمز به نقل از محققان و کارشناسان نظامی، به این واقعیت اشاره می‌کند که به دلیل تحلیل قوای پدافندی، اسرائیل نمی‌تواند از تمام سرزمین‌های اشغالی محافظت کند و باید تصمیم بگیرد که حفاظت از کدام منطقه در اولویت قرار دارد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳