چالش جدید تیم ملی فوتبال

افول لژیونرهای ایرانی در قاره سبز

 محمد محمدی سدهی
خبرنگار


 فوتبال ایران سال‌هاست که لژیونر زیادی به کل دنیا ترانسفر می‌کند؛ بازیکنانی که گاه موفق می‌شوند و گاه با ناکامی به خانه باز می‌گردند. لیگ ستارگان قطر و لیگ برتر امارات مکانی بود که فوتبالیست‌های زیادی از کشورمان در دهه‌های مختلف سابقه بازی در این دو لیگ را دارند، بازیکنانی از نسل قدیم فوتبال ایران نظیر علی دایی، حسن روشن، حسین فرکی، ابراهیم قاسمپور و چندین بازیکن دیگر که تجربه بازی در این لیگ را داشتند.
 البته در حال حاضر انتقال بازیکنان کشورمان به این دو لیگ ادامه دارد و در حال حاضر احمد نوراللهی، مهدی قایدی، شهریار مغانلو، محمدامین حزباوی، سامان قدوس، امید ابراهیمی و سردار آزمون بازیکنانی هستند که در لیگ کشورهای قطر و امارات حضور دارند و برای تیم‌شان به میدان می‌روند. جدا از لیگ کشورهای عربی بازیکنان زیادی از کشورمان از قدیم تاکنون به قاره سبز منتقل شدند و در بوندس لیگای آلمان، لیگ برتر انگلیس، سری آ ایتالیا، لالیگا اسپانیا و حتی ژوپیرلیگ بلژیک بازی کردند اما چند سالی است که شاهد کاهش ترانسفر بازیکنان ایرانی به لیگ‌های معتبر اروپایی هستیم.
 
10 لژیونر در تیم ملی
 با نگاه به بازیکنان دعوت شده به تیم ملی می‌توان گفت 10 لژیونر به تیم ملی دعوت شده‌اند که از این 10 بازیکن ۵ بازیکن در لیگ امارات، ۲ بازیکن در لیگ روسیه، یک بازیکن لیگ ایتالیا و یک بازیکن در لیگ لهستان بازی می‌کنند و یک بازیکن هم بدون تیم است. محمد محبی(روستوف) و محمدجواد حسین‌نژاد(دینامو ماخاچ‌قلعه)، لژیونرهایی هستند که از لیگ روسیه به تیم ملی دعوت شده‌اند. مهدی طارمی(اینتر) تنها لژیونر دعوت شده از لیگ ایتالیا است و علی قلی‌زاده (لخ‌پوزنان) دیگر ملی‌پوش دعوت شده هم در لیگ لهستان بازی می‌کند.
 طارمی تنها لژیونر موفق
 در تیم ملی کنونی لژیونرهای کشورمان از ۴ لیگ خارجی شامل ۳ لیگ اروپایی و یک لیگ آسیایی به تیم ملی دعوت شده‌اند، با این حال در بین این لیگ‌ها، تنها لیگ ایتالیا در بین لیگ‌های معتبر جهان قرار دارد و به نوعی تنها مهدی طارمی در سطح اول باشگاهی جهان بازی می‌کند و ۹ ملی‌پوش دیگر در لیگ‌های درجه ۳ اروپایی و آسیایی بازی می‌کنند. از سوی دیگر در خصوص علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم ملی صحبت‌هایی در خصوص انتقال او به تیم جنوا در سری آ ایتالیا مطرح بود که البته به نظر می‌رسد انتقال او به ایتالیا منتفی است تا کاپیتان تیم ملی همچنان بدون تیم باشد.
 
سقوط سردار و قدوس
 در این بین سردار آزمون هم تا چند وقت پیش در لیگ‌های آلمان و ایتالیا حضور داشت اما این بازیکن در حال حاضر در تیم شباب‌الاهلی امارات بازی می‌کند که این نشان دهنده افول یکی از لژیونرهای ایرانی است. سامان قدوس هم شرایطش مانند آزمون است چرا که او سابقه حضور در لیگ انگلیس و حتی لیگ یک فرانسه را داشت اما حالا در لیگ امارات برای الاتحاد به میدان می‌رود. سیر نزولی ورودی‌های فوتبال ایران به اروپا سبب شده که در حال حاضر تنها در یک لیگ معتبر جهان، تیم ملی نماینده داشته باشد و همان لژیونرهای حاضر در لیگ‌های اروپایی هم تصمیم به کوچ به آسیا و لیگ‌های امارات و قطر بگیرند.
 
ضربه کاری به تیم ملی
 حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های بی‌کیفیت عربی با توجه به اینکه بازیکنان مبالغ زیادی از حضور در این لیگ‌ها دریافت می‌کنند، نشان دهنده تمایل بازیکنان به پول بیشتر و همچنین بازی‌های آسانتر است. موضوعی که باعث می‌شود تا تیم ملی فوتبال کشورمان دچار چالش شود و نتواند مسیر پیشرفت را به درستی طی کند. در حال حاضر شرایط تیم ملی چندان خوب نیست این در حالی است که تیم ملی که پیش از این رقبای خود را به راحتی شکست می‌داد اما حالا در بازی با این تیم‌ها دچار مشکل می‌شود. علاوه بر این باید به این نکته اشاره کرد که کیفیت پایین مسابقات لیگ برتر کشور نسبت به سال‌های گذشته باعث شده تا حضور لژیونرهای فوتبال ایران در لیگ‌های معتبر کمرنگ‌تر شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳