آسمان میزبان مسابقات فرمول 1 می‌شود

آرزو کیهان
خبر نگار


یک شرکت انگلیسی ادعا کرده است بزودی با استفاده از فناوری‌های روز می‌تواند مسابقات اتومبیلرانی فرمول 1 را با پهپادهای پیشرفته شبیه به خودروهای پرنده در آسمان برگزار کند؛ موضوعی که بسیار تخیلی به نظر می‌رسد. طراحی  چنین پهپادهایی به صورتی است که می‌توانند با سرعت بالا و چرخش زاویه 360 درجه در آسمان مانور بدهند و در حین رقابت با یکدیگر، خود را به سکوهای سوخت برسانند و در نهایت فرود بیایند. به گفته مهندسان این شرکت، هر چند در حال حاضر هم مسابقات پهپادها در آسمان برگزار می‌شود ولی پهپادهای شبیه خودروهای پرنده، بی‌شک مفهوم دیگری برای بشر دارند چراکه پهپادهای کنونی نمی‌توانند مانور 360 درجه بدهند. این پهپادها یک مفهوم نوآورانه با هدف ایجاد انقلابی بزرگ در ورزش هستند که توجه تماشاگران مسابقات فرمول 1 را به خود جلب می‌کنند و در نهایت، ترکیبی از طراحی پیشرفته و پایداری را نشان می‌دهند. گفتنی است در حال حاضر شرکت Alauda Aeronautics برگزارکننده مسابقات پهپادهای پرنده(Airspeeder) در نزدیکی لندن است. اغلب این پهپادها از فناوری برخاستن و فرود عمودی الکتریکی استفاده می‌کنند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسط خلبانان انسانی هدایت می‌شوند.
نخستین مسابقه این شرکت بین دو پهپاد Airspeeder در نوامبر 2021 برگزار شد. این شرکت در گذشته هم مسابقاتی را با پهپادهای کوچکتر که از راه دور کنترل می‌شوند، برگزار کرده است. با وجود این، هدف نهایی آن میزبانی مسابقاتی به سبک اتومبیلرانی فرمول1 است که در آن از فناوری‌های نوین استفاده خواهد شد و با سرعت بسیار بالایی می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند.
محققانی که در حال طراحی پهپادهای پیشرفته هستند، معتقدند مسابقات اتومبیلرانی پرنده با کمک فناوری‌های مورد استفاده در هواپیماهای VTOL که از نیروی الکتریکی برای شناور شدن، برخاستن و فرود عمودی استفاده می‌کنند و همچنین خودروهای الکتریکی، انقلاب جدیدی در صنعت هوانوردی ایجاد می‌کند. منطقه ورتیپورت که به‌طور خاص برای چنین مسابقاتی تعیین‌شده، دارای سکوهایی است که به تیم‌ها اجازه می‌دهد برای تعویض باتری‌ پهپادهای خود در اواسط مسابقه توقف کنند و به صورت عادلانه فرصت تعویض باتری را داشته باشند. هرچند مشخص نیست چه زمانی پهپادهای مشابه خودروهای پرنده پیشرفته ساخته می‌شود یا هزینه ساخت آن چقدر است، اما با این حال، این طرح در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و کاربران، آن را شگفت‌انگیز می‌دانند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه - ۲۴ مهر ۱۴۰۳