نظرسنجی های ایالات متحده از رقابت تنگاتنگ و البته ریزش آمار دموکرات‌ها خبر می‌دهد

فاصله ترامپ با هریس کمتر شد

داستان دنباله دار بالا و پایین شدن عدد و رقم‌هایی که نشان می‌دهد کدام نامزد انتخاباتی قرار است برایش فرش قرمز پهن شود و عازم کاخ سفید شود ادامه دارد، عدد و رقم‌هایی که یکبار رنگ و لعاب آبی به خودش می‌گیرد و یکبار هم رنگ قرمز را جایگزین می‌کند، فرقی هم نمی‌کند این آمار از دل جامعه عادی امریکایی باشد یا حاصل یک نظرسنجی از میان آنهایی که رأیشان قرار است حاکم باشد.
آمارها برخلاف روال هفته‌های اخیر که از اقبال یکی دو درصدی نامزد دموکرات‌ها نسبت به رقیب جمهوری خواهش خبر می‌داد، اینبار نشان می‌دهد راه رسیدن به ورودی کاخ سفید برای دموکرات‌ها کمی دشوار‌تر از قبل شده است. نشریه انگلیسی «گاردین» در گزارشی تحلیلی با استناد به نظرسنجی ۱۰ روزه خود از کاهش اختلاف 2 درصدی پیشتازی بین نامزد حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات امریکا نوشت و مدعی شد، برای اولین بار است که بعد از ورود هریس به کارزار انتخاباتی، پیشتازی او نسبت به ترامپ شیب نزولی به خودش گرفته و از 4 درصد به 2 درصد رسیده و این نگران کننده است.
نتایج نظرسنجی وال‌استریت ژورنال هم نشان می‌دهد وضعیت ترامپ و هریس در ایالت‌های تعیین کننده نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری امریکا بسیار به هم نزدیک است و رقابت‌ها به طور عجیبی فشرده است، هریس در آریزونا، جورجیا، میشیگان و ویسکانسین نسبت به ترامپ از برتری بسیار کمی برخوردار است و در مقابل ترامپ در ایالت‌های نوادا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا از برتری اندکی نسبت به هریس برخوردار است.
تغییرات نظرسنجی‌ها آن هم در فاصله 22 روز مانده تا روز انتخابات اما آنقدر پر رنگ و لعاب است که حتی جدال سیاسی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده که طی چندروز اخیر به گرو کشی‌های پزشکی گره خورده بود و پای رو کردن پرونده سلامت جسم و روان را وسط کشیده بود هم نتوانست کمی نگرانی‌های فراز و فرود این نمودارهای ‌آماری را به حاشیه بکشاند.

زورآزمایی‌های دقیقه نودی انتخابات
هرچند هنوز هم هر دو نامزد انتخاباتی امریکا به رغم رقابت تنگاتنگ به ویژ در ایالت‌های کلیدی و تأثیرگذار، اما هنوز هم برای یکدیگر خط و نشان می‌کشند و سیاست‌های انتخاباتی حزب متبوع خود را زیر سؤال می‌برند. از سویی دیگر اتفاقات و حواشی به وجود آمده در سرزمین یانکی‌ها، بساط جبهه‌گیری‌های مختلف را برای هر دو نامزد فراهم کرده تا یکدیگر را متهم به خراب کردن آینده چهار ساله امریکا کنند، ترامپ تلاش کرد از آب گل‌آلود طوفان هلن و پس از آن طوفان میلتون که در دو هفته گذشته بخش اعظم جنوب شرقی ایالات متحده را ویران کرده ماهی بگیرد و دولت جو بایدن و معاون او را مقصر بداند.
این ادعای ترامپ البته واکنش‌هایی را هم به دنبال داشت و برخی مقامات سابق دولت او گفته‌اند که در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، او نیز در واکنش به بلایای طبیعی تصمیمات عجیب و غریبی گرفته و از انتشار کمک‌های فدرال برای آتش‌سوزی‌های جنگلی در کالیفرنیا در سال 2018 و از کمک‌های آتش‌سوزی جنگلی به ایالت واشنگتن در سال 2020، با انگیزه‌های سیاسی خودداری کرده است.
به جز بلایای طبیعی که بلای جان دموکرات‌های در رأس حکومت شده، اوضاع و احوال لبنان و غزه و اوکراین هم راه ماندن در قدرت را برای هریس و تیم انتخاباتی او سخت‌تر کرده است، بالا گرفتن انتقادها به تشدید جنگ در منطقه غرب آسیا و بلاتکلیفی اوکراین و دست به سر کردن‌های ناتو با رهبری ایالات متحده، دست ترامپ را برای جولان دادن در میدان باز‌تر کرده است و نمایش قدرت را آنطور که باب میل جمهوری خواهان است جلو می‌برد.
حالا یکی از چند راه باقی مانده برای دموکرات‌ها که با آن شاید بتوانند دستاویزی داشته باشند تا ترامپ را کمی به حاشیه بکشانند و دوباره آمارها را به نفع خودشان بالا ببرند، بحث و جدل پرونده پزشکی غیر علنی او و سن و سالی است که پیشتر برای جو بایدن هم دردسر ساز شد و او را از رینگ رقابت کنار گذاشت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳