آسمان نبرد از نگاه خلبان جنگنده اف14

خاطرات آخرین اسکادران

کتاب «آخرین اسکادران» روایتگر زندگی خلبان جوانی است که در میانه جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان، به شوق دفاع از وطن، دوره آموزشی‌اش را سریع‌تر به اتمام می‌رساند و به عنوان خلبان کابین عقب اف۱۴ قدم به میدان جنگ می‌گذارد. کتاب «آخرین اسکادران» نوشته‌ای از مهدی بابامحمودی و روایتی از خاطرات علیرضا جراح، خلبان جنگنده اف ۱۴ است؛ کتاب از زمان ورود علیرضا جراح به عرصه خلبانی آغاز می‌شود و ماجرای حضور او در جنگ تحمیلی را به تصویر می‌کشد.
نویسنده در بیان خاطرات این خلبان دوران دفاع مقدس، از درج موارد غیرمرتبط و غیرپروازی، بجز مواردی معدود و ضروری خودداری کرده است. کتاب به سه بخش کلی تقسیم شده، در بخش اول دوره‌های آموزشی خلبانی، در بخش دوم خاطرات طنز با همرزمان و در بخش آخر نیز جنگ میان ایران و عراق در دل آسمان روایت شده است.
در این کتاب قرار است جنگ را از منظر خلبان جوانی که در اواسط جنگ به جمع رزمندگان قدیمی‌تر نیروی هوایی ملحق شده است ببینیم تا از این طریق شاهد حال و هوای حاکم بر میدان نبرد در آن سال‌ها باشیم. مؤلف سعی کرده خاطرات این خلبان را با زبانی همه فهم بنویسد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به ارائه بررسی‌ها و تحلیل‌هایی دقیق و در عین حال همه‌فهم از اتفاقات جنگ اشاره کرد، آن هم به شکلی که تصویرسازی خوبی را پیش روی مخاطبان می‌گذارد و به آنان اجازه می‌دهد که خود را در قلب آن ماجراها و وقایع تصور کنند.
در صفحات پایانی کتاب، نویسنده دست به درج اطلاعاتی در توضیح برخی کلمات و اصطلاحاتی زده است که به نقل از راوی می‌خوانید. اما همان‌گونه که اشاره شد در این کتاب قرار نیست با چیزی بیشتر از داستان جنگ به روایت یک خلبان و از دریچه جنگنده اف 14 روبه‌رو شوید. در کتاب «آخرین اسکادران»، خواننده فقط خود را در هیجان جنگ حس می‌کند و وارد زندگی شخصی راوی نمی‌شود. از سوی دیگر، روایت‌ها با درج بیشتر از یکصد قطعه عکس در کتاب همراه شده، تصاویری که در همراهی با متن، توضیحات و تصویرسازی دقیق‌تری را پیش روی مخاطب می‌گذارند.
در بخشی از این کتاب آمده:
 «یک مثلی هست بین خلبانان که می‌گویند: «همان‌طور که سایه هواپیما، حین پرواز همیشه همراه شماست، سانحه هم مثل سایه همیشه به دنبال شما می‌آید!»
پس می‌بینیم که بروز سانحه‌های ریز و درشت، امری عادی و جاری در پرواز محسوب می‌شود. به عبارت ساده‌تر، در هر پرواز، اتفاقات مختلفی برای هواپیما می‌افتد و در واقع، این واکنش خلبان است که نحوه بروز اتفاقات بعدی را تعیین می‌کند. خب پرواز رزمی و شکاری هم که نیاز به گفتن ندارد، به سبب زیر فشار بودن هواپیما حین نبرد، هر آن احتمال دارد که یک یا چند سامانه، از انجام عملکرد صحیح بازمانده و پرواز و مأموریت را دچار مخاطره نمایند.
کتاب «آخرین اسکادران» دو جلد دیگر هم دارد که در آنها به بخش‌های دیگری از زندگی سرتیپ دوم خلبان علیرضا جراح پرداخته شده است. کتاب «آخرین اسکادران» به همت انتشارات آتشبار و به قلم مهدی بابامحمودی منتشر شده است. از دیگر آثار مهدی بابامحمودی می‌توان به «ضد تانک‌ها»، «گردان ۳۱ شکاری»، «در جست‌و‌جوی نجات» و «در اعماق دره قاتلین» اشاره کرد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳