فضای مجازی

این سوگ پایانی ندارد
22 مهر ماه، اولین سالمرگ داریوش مهرجویی خالق «پستچی»،«اجاره نشین‌ها»، «هامون»، «سنتوری»، «مهمان مامان» و... است. سال گذشته در شامگاه ۲۲ مهر ماه این فیلمساز موج نو سینمای ایران به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر (فیلمنامه‌نویس) در خانه شخصی‌شان در محمدشهر کرج به قتل رسیدند. فعالان حوزه سینما روز گذشته در فضای مجازی با دلنوشته‌هایی یاد او را گرامی داشتند. مؤلفه تکرارشونده در نوشته‌های اهالی سینما ضرورت پیگیری عاجل جهت رسیدن به فرجامی روشن و مشخص برای این پرونده جنایی است که همچنان با ابهاماتی همراه است. رضا درمیشیان تهیه‌کننده «لامینور» آخرین ساخته مهرجویی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «فریم به فریم این ۳۶۵ روز منتظر بودم این کابوس تمام شود. ذهنم در لحظه کاردآجین شدنتان قفل شده است. جلادان قاتل چگونه توانستند این‌گونه فرهنگ و هنر این سرزمین را سلاخی کنند و سر ببرند؟» اصغر نعیمی منتقد و کارگردان سینما در یادداشتی با عنوان «این پرونده باز است» در روزنامه اینترنتی سینما درباره نیاز افکارعمومی به رسیدن به پاسخی روشن نوشته و در بخش انتهایی آن تأکید کرده است: «تا بازگو شدن همه حقایق و تابیدن نور بر تاریکخانه این جنایت، رخت عزا بر تن ما خواهد ماند و این سوگ را پایانی نخواهد بود.» رضا صائمی دیگر منتقد سینما نیز به تصویر زن در سینمای مهرجویی پرداخته و در بخش پایانی یادداشت خود آورده است: «هیچ‌کدام از کاراکترهای زن سینمای ایران به اندازه زن‌های سینمای مهرجویی در حافظه سینمایی ما ماندگار نشده. یادمان باشد در «اجاره‌نشین‌ها» آن که همیشه بین همه صلح و آشتی برقرار می‌کرد زن بود، یک مادر(حمیده خیرآبادی). در نهایت مهرجویی به همراه زنش به قتل رسید تا آنها مرگی یگانه را در شنیع‌ترین شکل تراژدی تجربه کنند و تنها هنرمندیست که با همسرش تشییع و به خاک سپرده شد تا آن طعنه مهشید به هامون درباره وصل و یگانگی و استحاله در دیگری، معنا بیابد...گرچه تلخ... سنگ قبر آنها نشان این یگانگیست.»
 
رویکرد فرهیخته‌محور شبکه 4 سیما
مازیار معاونی، منتقد سینما با اشاره به افت کیفی برنامه‌های تلویزیون در عین حال از رویکرد ادبی یکی از برنامه‌های شبکه چهار سیما تمجید کرده است. در یادداشت کوتاه اینستاگرامی او آمده است: «باوجود این میزان افت کیفی برنامه‌سازی در تلویزیون، شبکه 4 با همان رویکرد فرهیخته‌محور خود همچنان تا حدودی پابرجا و قابل احترام است. امشب خسته و کلافه از مطب به خانه رسیده بودم که برنامه ادبی «سرزمین شعر» منِ عاشق ادبیات را حسابی سرذوق آورد. چه خوب که در میان نسل جدیدمان هنوز چنین شاعران باقریحه‌ای داریم.»
 
کتاب فارسی بر بال کلاغ‌های سفید کتابخانه‌ بین‌المللی کودکان مونیخ
هر سال در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی جهان است و ناشران و نهادهای فرهنگی مختلفی از سراسر دنیا گرد هم می‌آیند، از فهرست کلاغ سفید نیز رونمایی می‌شود. فهرست کلاغ سفید چشم‌اندازی ارزشمند از برخی کتاب‌های کودک و نوجوان تازه‌منتشر شده دنیاست. در این فهرست که شامل ۲۱۶ عنوان کتاب کودک و نوجوان به ۴۴ زبان و از ۶۲ کشور جهان است، پنج عنوان کتاب فارسی بر بال کلاغ‌های سفید کتابخانه بین‌المللی کودکان مونیخ به پرواز درآمده‌اند. فرهاد حسن‌زاده با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به معرفی این آثار پرداخته است. بر اساس اطلاعاتی که این نویسنده نامدار حوزه کودک و نوجوان ارائه کرده: «پسر اقیانوس»، مهدی رجبی، تصویرگر هاله قربانی، نشر افق. «جهان به سفر می‌رود»، زهرا و حانیه شجاعی، نشر اطراف، کتاب ادامه. «دختر دال»، بازآفرینی احمد اکبرپور، تصویرگری نوشین صادقیان، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. «نه مثل هر روز»، فرهاد حسن‌زاده، تصویرگر هاله قربانی، نشر چشمه، کتاب چ. «هفت جاویدان»، مرجان فولادوند، نشر هوپا. عناوین کتاب‌های فارسی این مجموعه است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳